Tegoroczny Black Friday i Cyber Monday ma być bardziej przejrzysty dla konsumentów. Zmiany w prawie, które obowiązują od początku roku, mają zapewnić każdemu kupującemu rzetelną informację o tym, czy oferowana promocja w rzeczywistości nią jest.
Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku, a Prezes UOKiK bacznie monitoruje, jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków. Dotychczas organ postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 60 wystąpień miękkich, a w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych.
W zwiazku z implementacją dyrektywy Omnibus, od 1 stycznia 2023 r. zmieniły się przepisy ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Nowe regulacje mają na celu eliminację fałszywych obniżek, w których przedsiębiorcy tuż przed „promocją” sztucznie zawyżali cenę, aby zaprezentować „atrakcyjność” oferty (najczęściej przy okazji kampanii typu „Black Friday”). Rozwiązaniem tego problemu ma być obliczanie wielkości obniżki względem najniższej ceny z 30 dni przed jej wprowadzeniem. Podawanie najniższej ceny z 30 dni przed obniżką zmienia w zasadniczy sposób punkt odniesienia dla konsumentów. W tym roku każdy konsument będzie mógł sam ocenić, czy każda promocja to okazja do zakupu w atrakcyjnej cenie. Korzyści cenowe muszą być bowiem obliczane od najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
Celem dyrektywy Omnibus jest zagwarantowanie konsumentom łatwej oceny rzeczywistej wielkości rabatu i szybszych wyborów rynkowych na podstawie przejrzystych informacji dotyczących cen. Ten cel powinien przyświecać interpretacji stosowanych przepisów. Jest to istotne nie tylko w kontekście prawidłowego podania wielkości obniżki i najniższej ceny z 30 dni przed obniżką, lecz także dla czytelnego sposobu jej prezentacji. Ustawodawca zdecydował się na objęcie regulacją nie tylko towarów, ale także usług zdefiniowanych w ustawie o informowaniu o cenach. Skorzystał również z istniejącej w niej siatki pojęciowej. Polski przepis posługuje się pojęciem „informowania” o obniżeniu ceny – szerzej niż dyrektywa, która dotyczy „ogłoszenia” o obniżce ceny.
Tegoroczny Black Friday przypada 24 listopada, ale przedsiębiorcy już od dłuższego czasu reklamują różnego rodzaju promocje w ramach Black Month czy Black Weeks. Po Czarnym Piątku następuje czas wyprzedaży z okazji Cyber Monday, a następnie rozpocznie się sezon promocji przedświątecznych. Ważne, by w zakupowej gorączce nie stracić czujności. Każdy świadomy konsument powinien pamiętać o podstawowych zasadach dotyczących cen.
Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, a więc np. w reklamie, przy produkcie na półce sklepowej, na wywieszce, w gazetce sieci handlowej, przy sprzedaży warunkowej, w programie lojalnościowym, w wynikach wyszukiwania w sklepie internetowym i na karcie konkretnego produktu. Jeśli platforma handlowa lub porównywarka cen udostępnia sprzedawcom narzędzia do prezentowania obniżek cen, to także musi zadbać, aby odpowiednio i poprawnie została uwidoczniona najniższa cena z 30 dni przed obniżką. Jak informuje UOKiK, konsument powinien zawsze porównać najniższą ceny z 30 dni przed obniżką z ceną promocyjną. Inne wartości podawane przez przedsiębiorców, jak cena referencyjna czy początkowa, nie stanowią rzetelnego punktu odniesienia. Warto także sprawdzić oferty u różnych sprzedawców. Zwłaszcza zakupy przez internet pozwalają szybko zorientować się, czy interesujący artykuł nie występuje w podobnej cenie w wielu miejscach, nie tylko czasowo.
Świadomy konsument zawsze zna swoje prawa. Artykuły kupione na promocji można reklamować na tych samych zasadach co zakupy w cenie regularnej. Wyjątkiem może być konkretna wada produktu, z której wynikał rabat i o której sprzedający poinformował przed zakupem. Ta wada jest wyłączona z reklamacji, co nie przekreśla jednak prawa do reklamacji na podstawie innej wady tego samego produktu. Należy także zaznaczyć, że od początku roku, odkąd obowiązuje Dyrektywa Omnibus, reklamacje składane są na podstawie „odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową”. W pierwszej kolejności można żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru, zaś zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Sprzedawca odpowiada za wady przez 2 lata od wydania towaru. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych wynosi 6 lat. Sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli tego nie zrobił, uważa się, że ją uznał.
Źródło:
Komunikat UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=20098
__________________________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
Opłata recyklingowa pod lupą Inspekcji Handlowej
2023-04-21 12:30Wniosek o ogłoszenie upadłości
2022-03-13 12:01Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
2022-06-02 20:00Kredyty mieszkaniowe nadal pikują
2023-02-04 10:00Rząd ogranicza ceny energii elektrycznej w 2023 roku
2022-10-15 13:00