Źródło grafiki: https://pixabay.com/photos/credit-card-payment-credit-card-1730085/
Prezes UOKiK uprawdopodobnił stosowanie praktyk mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów przez mPay – dostawcę płatności mobilnych oraz Revolut Bank UAB
Jak ustalił UOKiK, Revolut Bank UAB i mPay nie dostarczali na trwałym nośniku informacji o proponowanych zmianach warunków umów o usługę płatniczą zawieranych z konsumentami. Nie mieli też w swoich umowach odpowiednich klauzul modyfikacyjnych pozwalających na ich zmianę. Postępowania zakończyły się wydaniem decyzji zobowiązujących. Uprawnieni konsumenci otrzymają zwrot niesłusznie pobranych opłat oraz rekompensaty.
Jak ustalono, informacje o zmianie umowy o usługę płatniczą w postaci Regulaminu Portmonetki i wprowadzeniu wyższych opłatach spółka mPay udostępniała klientom w wiadomości mailowej, w której znajdował się link do strony internetowej. Po wejściu w link konsumenci mogli pobrać umowę po zmianach w formie pliku pdf.
Dodatkowo Spółka nie przekazywała konsumentom prawidłowo listy informacji wymaganej zgodnie art. 27 ustawy o usługach płatniczych, ponieważ również wyłącznie udostępniała ją na swojej stronie internetowej. Jak wskazał Prezes UOKiK, przekazywanie powyższych informacji następowało w nieprawidłowej formie, ponieważ strona internetowa mPay nie stanowi trwałego nośnika.
Podobna praktyka została zakwestionowana w przypadku Revolut Bank UAB, który o zmianach regulaminów i nowych opłatach informował swoich klientów poprzez wiadomość e-mail z linkiem do strony internetowej. Dopiero z niej konsumenci mogli pobrać dokumenty w formacie pdf.
Istotne kwestie związane z umową o usługę płatniczą i ewentualne wszelkie jej zmiany muszą być przekazywane w formie, która gwarantuje trwałość i niezmienność treści, a także bezpośredni dostęp do nich bez ograniczeń czasowych. Tymczasem, możliwość pobrania dokumentu ze strony internetowej lub aplikacji – które nie spełniają cech trwałego nośnik - nie daje pewności, że jest to ta sama wersja pliku, która została tam pierwotnie umieszczona.
Przedsiębiorca ma techniczną możliwość modyfikacji treści i zawartości swojej strony. Między wysłaniem wiadomości mailowej z linkiem a pobraniem dokumentu plik może zostać zmieniony lub usunięty. Dlatego prawo wymaga dostarczenia konsumentom istotnych informacji na trwałym nośniku zabezpieczonym przed ingerencją ze strony nadawcy.
Definicje trwałego nośnika wynikają z przepisów unijnych oraz krajowych, m.in. dyrektywy 2015/2366 w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (PSD2) oraz ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 30 ze zm.), która implementuje tę dyrektywę. Za trwały nośnik można uznać m.in. dokument papierowy, kartę pamięci, pendrive, wiadomość mailową lub załączony do niej plik, np. w formacie pdf. Samo hiperłącze przekierowujące na stronę internetową nie spełnia wymogów trwałego nośnika, jeżeli tego rodzaju strona internetowa nie spełnia cech trwałego nośnika.
Jak wskazano w oficjalnym komunikace, prawidłowa forma dostarczenia informacji to nie wszystko. Aby przedsiębiorca mógł wprowadzić zmiany w umowie na czas nieokreślony niezbędna jest również odpowiednia klauzula modyfikacyjna, która zgodnie z przepisami precyzyjnie i jednoznacznie wskaże konkretne okoliczności warunkujące taką zmianę. Jak ustalił Prezes UOKiK, spółka mPay – w usłudze niepodlegającej pod przepisy ustawy o usługach płatniczych - bez odpowiednich postanowień umownych jednostronnie zmieniła Regulamin Aplikacji mPay i pobierała od swoich klientów nowe lub podwyższone opłaty.
Zgodnie z decyzjami zobowiązującymi Prezesa UOKiK mPay oraz Revolut Bank UAB zwrócą uprawnionym konsumentom automatycznie kwoty, które zostały przez nich nadpłacone w wyniku wprowadzenia podwyżek lub wprowadzenia nowych obciążeń. O zwrot opłat będą mogli wystąpić również byli klienci obu spółek, jak i nieaktywni użytkownicy Aplikacji mPay. Obie spółki zaoferują również uprawnionym konsumentom czasowe udogodnienia w ramach rekompensaty. W przypadku mPay – bezpłatny miesięczny plan subskrypcyjny „GOLD”, a dla korzystających z Revolut Bank UAB – bezpłatne podwyższenie obecnego planu, a w niektórych przypadkach zasilenie konta równowartością miesięcznej opłaty abonamentowej, a także dodatkowy cashback za dokonywane zakupy.
Źródło:
Komunikat UOKiK, https://uokik.gov.pl/zwrot-i-rekompensata-od-mpay-i-revolut-bank-uab
_________________________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie
Czynności fraudacyjne dłużnika
2023-03-08 09:204 pytania do prawnika: BUDOWA NA CUDZYM GRUNCIE
2023-01-30 08:55Fiskus wysyła listy behawioralne
2024-03-04 18:14Jest decyzja UOKiK w sprawie Revolut Bank UAB oraz mPay
2025-01-17 17:00