Jest decyzja UOKiK w sprawie Revolut Bank UAB oraz mPay

 Jest decyzja UOKiK w sprawie Revolut Bank UAB oraz  mPay

Źródło grafiki: https://pixabay.com/photos/credit-card-payment-credit-card-1730085/

Prezes UOKiK uprawdopodobnił stosowanie praktyk mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów przez mPay – dostawcę płatności mobilnych oraz Revolut Bank UAB

Wydano decyzje zobowiązujące wobec Revolut Bank UAB  i mPay

Jak ustalił UOKiK, Revolut Bank UAB  i mPay nie dostarczali na trwałym nośniku informacji o proponowanych zmianach warunków umów o usługę płatniczą zawieranych z konsumentami. Nie mieli też w swoich umowach odpowiednich klauzul modyfikacyjnych pozwalających na ich zmianę. Postępowania zakończyły się wydaniem decyzji zobowiązujących. Uprawnieni konsumenci otrzymają zwrot niesłusznie pobranych opłat oraz rekompensaty.

Wiadomość mailowa nie wystarczy

Jak ustalono, informacje o zmianie umowy o usługę płatniczą w postaci Regulaminu Portmonetki i wprowadzeniu wyższych opłatach spółka mPay udostępniała klientom w wiadomości mailowej, w której znajdował się link do  strony internetowej. Po wejściu w link konsumenci mogli pobrać umowę po zmianach w formie pliku pdf.

Dodatkowo Spółka nie przekazywała konsumentom prawidłowo listy informacji wymaganej zgodnie art. 27 ustawy o usługach płatniczych, ponieważ również wyłącznie udostępniała ją na swojej stronie internetowej. Jak wskazał Prezes UOKiK, przekazywanie powyższych informacji następowało w nieprawidłowej formie, ponieważ strona internetowa mPay nie stanowi trwałego nośnika.

Podobna praktyka została zakwestionowana w przypadku Revolut Bank UAB, który o zmianach regulaminów i nowych opłatach informował swoich klientów poprzez wiadomość e-mail z linkiem do strony internetowej. Dopiero z niej konsumenci mogli pobrać dokumenty w formacie pdf.

Trwały nośnik daje pewność wersji pliku

Istotne kwestie związane z umową o usługę płatniczą i ewentualne wszelkie jej zmiany muszą być przekazywane w formie, która gwarantuje trwałość i niezmienność treści, a także bezpośredni dostęp do nich bez ograniczeń czasowych. Tymczasem, możliwość pobrania dokumentu ze strony internetowej lub aplikacji – które nie spełniają cech trwałego nośnik - nie daje pewności, że jest to ta sama wersja pliku, która została tam pierwotnie umieszczona.

Przedsiębiorca ma techniczną możliwość modyfikacji treści i zawartości swojej strony. Między wysłaniem wiadomości mailowej z linkiem a pobraniem dokumentu plik może zostać zmieniony lub usunięty. Dlatego prawo wymaga dostarczenia konsumentom istotnych informacji na trwałym nośniku zabezpieczonym przed ingerencją ze strony nadawcy.

Co to jest "trwały nośnik"?

Definicje trwałego nośnika wynikają z przepisów unijnych oraz krajowych, m.in.  dyrektywy 2015/2366 w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (PSD2) oraz ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 30 ze  zm.), która implementuje tę dyrektywę. Za trwały nośnik można uznać m.in. dokument papierowy, kartę pamięci, pendrive, wiadomość mailową lub załączony do niej plik, np. w formacie pdf. Samo hiperłącze przekierowujące na stronę internetową nie spełnia wymogów trwałego nośnika, jeżeli tego rodzaju strona internetowa nie spełnia cech trwałego nośnika.

Klauzule modyfikacyjne muszą być precyzyjne i jednoznaczne

Jak wskazano w oficjalnym komunikace, prawidłowa forma dostarczenia informacji to nie wszystko. Aby przedsiębiorca mógł wprowadzić zmiany w umowie na czas nieokreślony niezbędna jest również odpowiednia klauzula modyfikacyjna, która zgodnie z przepisami precyzyjnie i jednoznacznie wskaże konkretne okoliczności warunkujące taką zmianę. Jak ustalił Prezes UOKiK, spółka mPay – w usłudze niepodlegającej pod przepisy ustawy o usługach płatniczych - bez odpowiednich postanowień umownych jednostronnie zmieniła Regulamin Aplikacji mPay i pobierała od swoich klientów nowe lub podwyższone opłaty.

Revolut Bank UAB  oraz mPay  rozliczą się z konsumentami z podwyżek i udostępnią klientom inne benefity

Zgodnie z decyzjami zobowiązującymi Prezesa UOKiK mPay oraz Revolut Bank UAB zwrócą uprawnionym konsumentom automatycznie kwoty, które zostały przez nich nadpłacone w wyniku wprowadzenia podwyżek lub wprowadzenia nowych obciążeń. O zwrot opłat będą mogli wystąpić również byli klienci obu spółek, jak i nieaktywni użytkownicy Aplikacji mPay. Obie spółki zaoferują również uprawnionym konsumentom czasowe udogodnienia w ramach rekompensaty.  W przypadku mPay – bezpłatny miesięczny plan subskrypcyjny „GOLD”, a dla korzystających z Revolut Bank UAB – bezpłatne podwyższenie obecnego planu, a w niektórych przypadkach zasilenie konta równowartością miesięcznej opłaty abonamentowej, a także dodatkowy cashback za dokonywane zakupy.

 

Źródło:

Komunikat UOKiK, https://uokik.gov.pl/zwrot-i-rekompensata-od-mpay-i-revolut-bank-uab

_________________________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie

 

>>Powrót do artykułów w: Majątek

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej