20 lipca Instytut Legislacji i Prac Parlamentarnych NRA przedstawił oficjalne stanowisko wobec planowanych zmian legislacyjnych w związku z rozwojem e-administracji.
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji został przyjęty przez rząd 10 lipca i skierowany do dalszych prac parlamentarnych 7 dni później. Najwięcej kontrowersji wzbudza zawarty w nim art. 39. Zawiera on podstawę prawną gromadzenia i przechowywania w centralnym rejestrze informatycznym danych zawierających bazę informacji o wszelkich aspektach działalności podmiotów badanych przez firmy audytorskie.W opinii przesłanej do Sejmu NRA wskazuje, że projektowane zmiany w ustawie o biegłych rewidentach mogą być źródłem naruszania tajemnicy adwokackiej, ale także radcowskiej, bankowej, ubezpieczeniowej, czy tajemnicy przedsiębiorstwa, stanowiąc de facto zagrożenie interesów przedsiębiorstw, ale również zagrożenie dla bezpieczeństwa kraju.
Naczelna Rada Adwokacka stanowczo sprzeciwia się wprowadzeniu proponowanych zmian w ustawie o biegłych rewidentach firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, postulując odstąpienie od prac ustawodawczych w tej części opiniowanego projektu. W przesłanej do Sejmu opinii wprost wskazuje, że wprowadzenie jednolitej, informatycznej, publicznej bazy, gromadzącej akta wszystkich firm audytorskich ze wszystkimi zawartymi w nich informacjami i dokumentami, narusza wszelkie standardy ochrony praw i wolności obywatelskich, stwarzając realne zagrożenie naruszania gwarantowanych prawem tajemnic, a także stanowi niekontrolowaną drogę do ich obejścia, uderzając tym samym w gwarancje swobód obywatelskich i swobody prowadzenia działalności gospodarczej. Jak czytamy w dokumencie, stworzenie publicznej bazy informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach, gromadzącej pełną dokumentację, którą w trakcie swojej pracy pozyskują firmy audytorskie (akta audytora), bez precyzyjnego określenia, jakie dokumenty czy informacje nie podlegają przekazaniu do tej bazy, stanowi potencjalne źródło naruszenia tajemnicy adwokackiej, ale także innych, prawnie chronionych tajemnic, takich jak tajemnica radcowska, bankowa, ubezpieczeniowa, tajemnica przedsiębiorstwa, czy też informacji mogących taką tajemnicę stanowić, to jest informacji obejmujących dane dotyczące finansowania, planów inwestycyjnych, budżetów, umów, strategii biznesowej poszczególnych przedsiębiorstw. Autorzy opinii w jej uzasadnieniu dodają także, że tworzenie centralnej bazy informatycznej otworzy nieuprawnionym podmiotom możliwość pozyskiwania informacji objętych m.in. tajemnicą adwokacką i wykorzystania ich dla celów gospodarczych, ekonomicznych, jak i politycznych, a to stanowi zagrożenie nie tylko dla przedsiębiorstw, ale także dla interesów państwa.
Źródło:
- Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji, UD372
- Opinia NRA z 20 lipca 2023 r., NRA 015 - 23.23.2023
__________________________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
KIRP przedstawia plan szkoleń na maj
2023-05-07 19:45Ostatnie szkolenia dla radców prawnych w 2023 roku
2023-12-27 18:00Idzie nowe, czyli Kodeks Etyki Radcy Prawnego po zmianach
2022-07-13 21:00Czynności notarialne, które zdominowały 2022 rok
2023-06-07 13:00