AI a perspektywy dla dyrektorów ds. marketingu w 2025

AI a perspektywy dla dyrektorów ds. marketingu w 2025

Źródło grafiki: https://pixabay.com/pl/illustrations/ai-sztuczna-inteligencja-7111802/

Czy AI będzie siłą napędową wzrostu i zmian w 2025 roku? Poznaliśmy raport NIQ.

Nowa era AI w dorocznym raporcie o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu

Poznaliśmy najnowszy raport NIQ o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu. Tegoroczna edycja analizuje sposoby radzenia sobie z pozytywnymi i negatywnymi trendami w ramach planów strategicznych na 2025 r. oraz omawia nową erę sztucznej inteligencji (AI) w marketingu. NIQ, czołowa światowa firma zajmująca się badaniami konsumenckimi podkreśliła w raporcie zmieniające się priorytety oraz troski managerów wyższego szczebla odpowiedzialnych za marketing na całym świecie.

Opracowany przez NIQ raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu - jak kierownicy działów marketingu powinni postrzegać AI i podejmowanie decyzji w oparciu o dane, wkraczając w 2025 r. - opiera się na badaniu ankietowym przeprowadzonym w gronie niemal 600 kierowników wyższego szczebla ds. marketingu z firm o rocznych dochodach w wysokości ponad 50 mln USD lub zatrudniających ponad 250 pracowników. Ankieta obejmuje 18 krajów reprezentujących region Azji i Pacyfiku, Europy, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Ameryki Północnej. Za kierowników ds. marketingu uznaje się dyrektorów ds. marketingu lub kierowników ds. marki, dyrektorów lub wiceprezesów odpowiedzialnych za marketing, markę, działania marketingowe lub doświadczenia klientów.

Wpływ AI na strategie marketingowe

Wskazano, że sztuczna inteligencja może mieć istotny wpływ na długofalowe strategie marketingowe, takie jak działania promocyjne i związane z budowaniem marki, jako że konsumenci wciąż poszukują coraz to nowych możliwości osiągania wartości i oszczędności.Zwrócono uwagę. że konsumenci, którzy w dalszym ciągu borykają się ze wzrostem cen żywności i mediów, a do tego z nadciągającym zagrożeniem spowolnienia gospodarczego, kształtują ostrożne wzorce wydatków obserwowane w branży pakowanych towarów konsumenckich i sprzedaży detalicznej.Niemniej jednak nawet w obliczu tych trudności gospodarczych istnieją możliwości pod względem rozwoju działalności marketingowej.

Niewątpliwie sztuczna inteligencja ukształtuje przyszłość marketingu. A jak na kwestię tę spoglądają sami kierownicy odpowiedzialni za marketing? Niewątpliwie zachowują optymizm wobec przyszłości, bowiem   78% z nich prognozuje, że za trzy lata ich pozycja się umocni. W obecnych warunkach ponad połowa (56%) nadal postrzega marketing jako kluczową działalność pozwalającą osiągnąć bezpośrednie cele handlowe (przy czym w 2023 r. było to 63% respondentów), co odzwierciedla pewną zmianę w kierunku długoterminowego budowania marki. Choć 60% managerów działów marketingu z łatwością potrafi uzasadnić inwestycje dokonywane w działania marketingowe (spadek z 65% w 2023 r.), coraz więcej dyrektorów generalnych i finansowych wierzy w długofalową wartość inwestycji w markę (44% w 2024 r. w porównaniu z 41% w 2023 r.). Marketingowcy wykorzystują również AI jako kluczowe narzędzie pozwalające sprostać głównym wyzwaniom, co sugeruje, że ta technologia może przekształcić sposoby radzenia sobie z coraz bardziej skomplikowanymi uwarunkowaniami w przyszłości.

Coraz większe wykorzystanie AI w ramach funkcji marketingowych

Wśród najważniejszych trendów wpływających na decyzje marketingowe w 2025 r. wskazano w raporcie coraz większe wykorzystanie AI w ramach funkcji marketingowych. Marketingowcy wyższego szczebla coraz częściej plasują generatywną sztuczną inteligencję w samym sercu realizowanej strategii - 72% z nich używa jej do tworzenia treści i materiałów kreatywnych, 67% - do pomiaru kondycji marki, 65% - do planowania i optymalizacji zasobów, a 30% - do opracowywania produktów. Generatywna sztuczna inteligencja odciśnie znaczące piętno na wszystkich funkcjach marketingowych, ponieważ marketingowcy wykorzystują ją również do wzbogacania doświadczeń klientów.

AI w coraz szybszym tempie zwiększa zaufanie do wykorzystywania danych. Informacje oparte na danych stają się przewagą konkurencyjną dla marketingowców, a wykorzystywanie sztucznej inteligencji sprzyja zwiększeniu zaufania do tych informacji. Większość marketingowców (81%) wykorzystuje dane do monitorowania wydajności, a ponad połowa (60%) organizacji opierających się na danych ma dziś ogromne zaufanie do swoich zdolności pod względem analizy danych. Pomimo tego pozytywnego trendu 31% marketingowców wyższego szczebla w dalszym ciągu napotyka trudności w zakresie łączenia danych pochodzących z różnych źródeł, co podkreśla potrzebę korzystania z zaawansowanych narzędzi wspomaganych sztuczną inteligencją. AI w dalszym ciągu pełni wiodącą rolę w kształtowaniu informacji możliwych do przekucia w działania, zapewniając potencjalne rozwiązania pozwalające zwiększyć precyzję i opłacalność pomiarów skuteczności marketingu.

AI jest także wykorzystywana do napędzania innowacji i strategii biznesowych w marketingu. W raporcie wskazano, że wskaźnik perspektyw dla dyrektorów ds. marketingu, który monitoruje najważniejsze aspekty organizacji skupionych wokół działań marketingowych, w 2024 r. uległ nieznacznej poprawie. Ogólna „kondycja” marketingu również się polepszyła  - zwłaszcza w Europie, gdzie odnotowano wzrost o cztery punkty procentowe w zakresie nastrojów dzięki lepszemu dostosowaniu do założeń kierownictwa. Wskazano, że AI pełni kluczową rolę w zakresie tych zmian.

Znaczenie przedstawionych trendów w 2025 roku

Raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu podkreśla coraz większy wpływ AI na wszystkie funkcje marketingowe pod względem pomocy podczas planowania działań na 2025 r. Z raportu wynika, że marketingowcy wyższego szczebla coraz bardziej cenią znaczenie sztucznej inteligencji i priorytetowo traktują optymalizację AI oraz narzędzi związanych z danymi, by stawić czoła skomplikowanym warunkom przyszłości.

Czym jest NIQ?

NIQ to czołowa światowa firma zajmująca się wywiadem konsumenckim, umożliwiająca najgłębsze zrozumienie zachowań zakupowych konsumentów i wskazująca nowe ścieżki wzrostu. W 2023 roku doszło do połączenia NIQ i GfK. Obecnie NIQ prowadzi działalność w ponad 95 krajach obejmujących 97% PKB.

 

>>Czytam więcej w: Sztuczna inteligencja

 

Źródło:

NIQ publikuje raport o perspektywach dla dyrektorów ds. marketingu w 2025, https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/niq-publikuje-raport-o-perspektywach-dla-dyrektorow-ds-marketingu-w-2025
NIQ, https://nielseniq.com/global/en/

_____________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie

 

>>Powrót do artykułów w: Biznes

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej