Black Friday i Cyber Monday - jak nie wpaść w pułapki sprzedawców?

artykul

Black Friday i Cyber Monday na stałe zagościły w zakupowej tradycji Polaków. Jednak w szaleństwie zakupów łatwo stracić czujność i niekiedy także i zdrowy rozsądek. Jak ustrzec się "promocyjnych" pułapek?

Black Friday  i Cyber Monday także w Polsce

Black Friday i Cyber Monday to nowa konsumencka "tradycja", którą przejęliśmy za sprawą kultury amerykańskiej. W Stanach Zjednoczonych jest to początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem, zapoczątkowany piątkiem po Dniu Dziękczynienia. Black Friday to nie jedyny dzień, kiedy sprzedawcy kuszą nas ofertami, opatrzonymi działającymi na konsumencką podświadomość chwytliwymi sloganami. Cyber Monday, kolejne "zakupowe święto" obchodzone w pierwszy poniedziałek po Dniu Dziękczynienia, także nie pozostaje dłużne i godnie dotrzymuje kroku czarnopiątkowym procesom komercji, wodząc na pokuszenie miliony konsumentów. 

Szaleństwo zakupów, choć niekiedy bywa zbawienne dla naszej psychiki, może zaszkodzić finansowej stabilności. Trudno bowiem zachować czujność i zdrowy rozsądek, gdy sklepy kuszą 90% obniżkami. Ale czy każda promocja to okazja? Jakich sztuczek dopuszczają się sprzedawcy? Na co powinniśmy zwracać uwagę i o czym musimy wiedzieć dokonując zakupów nie tylko w sieci?

Zagraniczne portale

Zagraniczne portale sprzedażowe zaskarbiły sobie sympatię Polaków i sukcesywnie zdobywają rynek, a wielu z nas coraz chętniej z nich korzysta. Wpływa na to wiele czynników. Zagraniczne portale kuszą nie tylko ceną, ale także ofertą produktów niedostępnych w naszym kraju. Zafascynowani bogactwem asortymentu zapominamy niekiedy o istotnych kwestiach. Atrakcyjna cena towaru nie oznacza bowiem, że koszt zakupów będzie niski. Należy pamiętać, że w przypadku sprowadzania produktu spoza terytorium Unii Europejskiej bedziemy musieli nie tylko zapłacić za transport, ale również pokryć wartość naliczonych podatków i opłat. Jeżeli cena zakupionej rzeczy przewyższa 150 euro, musimy do kosztów zakupów doliczyć wartość cła, a także podatku VAT, jeśli jego cena jest wyższa niż 45 euro. Należy jednak podkreślić, że na sprzedawcach ciążą w tej materii określone obowiązki. Przed kliknięciem przycisku „kupuję”,sklepy muszą jasno poinformować, jakie podatki i opłaty obowiązują konsumenta przy zakupie towarów. Trzeba jednak pamiętać, że informacje te mogą znajdować się w regulaminie, dlatego każdy konsument  powinien się z nim zapoznać zanim  dokona ostatecznego zakupu.

Cena cenie nierówna

Innym ważnym aspektem promocyjnych zakupów jest ich cena. Pierwszą, ale i oczywistą radą będzie zalecenie, by zawsze porównywać ceny tych samych produktów w różnych sklepach. Dzięki temu jesteśmy w stanie wybrać najlepszą "ofertę dnia" czy "ekstra obniżkę", nie narażając się przy tym na tzw. przepłacanie. Jednak porównanie cen to nie jedyna rzecz, o której powinniśmy pamiętać. 

Niektóre sklepy oferują nie tylko sprzedaż w sklepach stacjonarnych, ale także w sklepach internetowych. Pojawia się więc pytanie, czy ceny tych samych produktów mogą się różnić w zależności od formy sprzedaży. Odpowiedź powinna być twierdząca. Jak słusznie wskazuje UOKiK, jeśli sprzedawca działa dwukanałowo – prowadzi sklep stacjonarny i internetowy - może kształtować ceny inaczej w każdym z nich, a oferty w tych sklepach nie muszą być identyczne. Zatem jeśli  kupujemy w sieci, obowiązuje nas cena podana na stronie internetowej, a jeśli w sklepie stacjonarnym - cena na metce lub etykiecie.

Nieco inaczej przedstawia się sytuacja, gdy cena na metce jest inna od tej, którą płacimy przy kasie. W sklepach stacjonarnych obowiązuje zasada, że cena przy produkcie (na metce bądź etykiecie cenowej) jest wiążąca, gdyż wpływa na decyzję zakupową konsumenta. Jeśli przy kasie lub po sprawdzeniu paragonu okaże się, że towar był droższy, mamy prawo dokonać zakupu w cenie z metki, a w efekcie  otrzymać zwrot nadpłaty.

Czy sklep może anulować zamówienie?

Dokonując zamówienia często mamy przeświadczenie, że wybrane towary juz niebawem będą nasze. Czasem zdarza się, że zamiast przesyłki otrzymujemy informację, że pula towaru w promocji była ograniczona. Czy sklep może anulować zamówienie? Jak wskazuje UOKiK, w sytuacji gdy  konsument prawidłowo przeprowadził transakcję, sprzedawca ją zaakceptował, a następnie okazało się, że brakuje towaru – sklep ma obowiązek wywiązać się z zobowiązania. Co także istotne, nowa cena produktu nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku należytego zrealizowania dotychczas otrzymanych zamówień.

Płatność bezgotówkowa i procedura chargeback

Płatność bezgotówkowa to najczęstszy sposób zapłaty za produkty zamawiane w sieci. Okazuje się, że najbezpieczniejszą formą zapłaty jest płatność kartą kredytową. Wszystko za sprawą procedury chargeback. Zgodnie z definicją Narodowego Banku Polskiego, chargeback (obciążenie zwrotne) to procedura zwrotu środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą realizowana przez wystawcę karty i inicjowana przez klienta w sytuacji, gdy nie otrzymał on produktów albo usług, za które zapłacił, nastąpiła pomyłka techniczna w rozliczeniu transakcji lub transakcja nosiła znamiona oszustwa. W efekcie, konsument korzystający z karty kredytowej jako środka płatności, może otrzymać zwrot wszystkich utraconych środków na konto, o ile jego roszczenie było zasadne. 

Szybkie rady, czyli krótki poradnik

A na koniec, kilka szybkich rad.

Po pierwsze, każdy konsument musi pamiętać, że zawsze przysługuje mu prawo do rzetelnej informacji. Po drugie, prawo do reklamacji nie doznaje ograniczeń z tego tytułu, że dany towar kupujemy na wyprzedaży. Po trzecie, przy zakupach przez Internet obowiązuje 30-dniowy termin realizacji zamówienia. Po jego bezskutecznym upływie można odstąpić od umowy. Po czwarte, jeśli obawiasz się płacić za zamówienie z góry – wybierz płatność za pobraniem. 

A teraz, mając świadomość zagrożeń i pułapek, możemy bezpiecznie wyruszyć w podróż ku nieskończonym promocjom i rzucić się w wir szalonych zakupów. Pamietając zaś przedstawione rady możemy być spokojmi, że to my złapiemy okazję, a nie ona nas :)

 

 

Źródło:

- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.

- Słownik ekonomiczny NBP, https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/edukacja/slownik.html

 

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej