Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

artykul

Cyfryzacja życia społecznego szeroko odbija się zwłaszcza na naszych zakupach. Chętnie korzystamy z shoppingu on-line, a handel w internecie cieszy się niesłabnącą popularnością. Jeżeli planujesz ten profil działalności, musisz wiedzieć, co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego.

Regulamin sklepu internetowego

Regulamin sklepu internetowego to nic innego, jak regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. W skrócie można powiedzieć, że regulamin ten informuje konsumenta o przysługujących mu prawach oraz o warunkach, na jakich handel odbywa się.

Pamiętaj! Prowadzący sklep internetowy  ma obowiązek przekazać informacje Klientowi w sposób jasny i zrozumiały, najpóźniej w chwili wyrażenia woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Oznacza to, że Klient musi posiadać dostęp do informacji najpóźniej w chwili, w której dokonuje zakupu przez internet.

Ważną kwestią, któa pojawia się podczas tworzenia sklepu internetowego, jest zagadnienie, jak zapewnić Klientowi należyty dostęp do treści Regulaminu sklepu. Najczęstsze rozwiązania, które stosują przedsiębiorcy,  to przede wszystkim wyskakujące okienka, które przypominają o regulaminie albo komunikaty z adresem strony internetowej, na której jest dostępny regulamin.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego musi określać:

    1. rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną

    2. warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:

- wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
-  zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
-  warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,
-  tryb postępowania reklamacyjnego.

Obowiązkowo, regulamin sklepu internetowego musi informować klienta o:

  1.  głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem
  2. danych identyfikujących przedsiębiorcy, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany
  3.  adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą
  4.  adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny niż adres wymieniony powyżej
  5.  łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala – rozsądnie oceniając – na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – o sposobie, w jaki będą one obliczane
  6.  opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia
  7.  kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż zwykle stosowane
  8.  sposobie i terminie zapłaty
  9.  sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji
  10. sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, a także wzorzec formularza odstąpienia od umowy
  11. kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument
  12. w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą
  13. obowiązku zapłaty przez konsumenta uzasadnionych kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę za świadczenia spełnione do momentu odstąpienia od umowy
  14. braku prawa odstąpienia od umowy między innymi w sytuacji, w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy czy w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia
  15. obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad
  16. istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji
  17. kodeksie dobrych praktyk, czyli zbiorze zasad postępowania, a w szczególności norm etycznych i zawodowych, o ile przedsiębiorca zobowiązał się do stosowania takiego kodeksu w odniesieniu do jednej lub większej liczby praktyk rynkowych
  18. czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu
  19. minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy
  20. wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych, które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy
  21. funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony
  22. mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć
  23. możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.
Jak należy udostępnić regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego powinien być udostępniony w takiej formie, która umożliwi Klientowi pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie jego treści za pomocą systemu teleinformatycznego.

Nalezy przy tym bezwględnie pamiętać, że w przypadku sklepu internetowego regulamin należy udostępnić nieodpłatnie i przed zawarciem umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną.

 

Stan prawny: 2.6.2022 r.

 

Podstawa prawna:

-  art. 5-8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

 

Treści publikowane w Serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.

 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej