Co zawiera projekt ustawy o kryptoaktywach?

artykul

Ustawa ma m.in. określić obowiązki emitentów tokenów będących e-pieniądzem. Projekt koresponduje z unijnym rozporządzeniem regulującym emisję aktywów kryptograficznych.

Cel: realizacja postanowień rozporządzenia MiCA

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, celem ustawy ma być zapewnienie stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937, zwanego dalej „rozporządzeniem MiCA”.

Rozporządzenie MiCA określa zharmonizowane dla wszystkich państw członkowskich ramy dla rynków kryptoaktywów, wprowadzając szczegółowe przepisy dotyczące kryptoaktywów, związanych z nimi usług i działań, które nie są jeszcze objęte unijnymi aktami ustawodawczymi dotyczącymi usług finansowych. Regulacje te mają służyć wspieraniu innowacji i uczciwej konkurencji, a jednocześnie zapewniać wysoki poziom ochrony posiadaczy detalicznych i integralności rynków kryptoaktywów w Unii Europejskiej.

Rozporządzenie MiCA reguluje między innymi emitowanie, publiczne oferowanie, i dopuszczanie do obrotu na platformach obrotu kryptoaktywów m.in. tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących pieniądzem elektronicznym. Ponadto na podstawie przepisów rozporządzenia MiCA zostaje wprowadzone zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów.

Rozporządzenie MiCA zobowiązuje też państwa członkowskie do wyznaczenia organu właściwego, odpowiedzialnego wraz z europejskim systemem nadzoru, za nadzór nad podmiotami objętymi regulacją rozporządzenia MiCA, w tym przede wszystkim poprzez wydawanie zezwoleń oraz nakładanie sankcji za nieprzestrzeganie rozporządzenia.

Regulacje zawarte w projekcie ustawy o kryptoaktywach

W projekcie ustawy o kryptoaktywach znajdują się następujące propozycje unormowań:
1) wyznaczenie Komisji Nadzoru Finansowego (dalej jako KNF) jako organu odpowiedzialnego za wykonywanie obowiązków wynikających z rozporządzenia MiCA;
2) określenie obowiązków emitentów tokenów powiązanych z kryptoaktywami i tokenów będących e-pieniądzem oraz dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. Dotyczy to m.in. zobowiązania emitentów do przekazywania KNF informacji dotyczących ich działalności, które podlegają ocenie nadzorcy;
3) wprowadzenie środków nadzorczych mających na celu przeciwdziałanie naruszeniom, których mogą dopuścić się podmioty nadzorowane;
4) upoważnienie KNF do nakładania sankcji na emitentów lub osoby ubiegające się o dopuszczenie kryptoaktywów, a także wprowadzenie kompetencji nadzorczych KNF w zakresie m.in. możliwości nałożenia kary pieniężnej na osoby zawodowo pośredniczące w zawieraniu transakcji związanych z kryptoaktywani lub realizujące takie transakcje;
5) wprowadzenie odpowiedzialności karnej podmiotów nadzorowanych;
6) ustalenie zakresu oraz zasad dochowania tajemnicy zawodowej oraz kręgu podmiotowego w odniesieniu do świadczenia usług w zakresie krypto aktywów;
7) wprowadzenie możliwości składania oświadczeń woli w postaci elektronicznej w odniesieniu do usług dotyczących kryptoaktywów lub ich oferty publicznej.

Etap działań legislacyjnych

Projekt ustawy o kryptoaktywach obecnie znajduje się w fazie opiniowania, ale przewiduje się, że ustawa ta częściowo wejdzie życie z dniem 30 czerwca 2024 r.

Projekt ustawy oraz jej uzasadnienie dostępne są na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

 

Źródło:
-projekt ustawy o kryptoaktywach wraz z uzasadnieniem, Rządowe Centrum Legislacji, https://legislacja.gov.pl

 

_____________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

 

>>Powrót do artykułów w: Majątek

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej