Na rynku działa wiele firm zajmujących się szeroko rozumianym marketingiem internetowym. Ich oferty przykuwają jednak uwagę Urzędu, który bada, czy oferowane usługi nie skutkują wprowadzaniem konsumentów w błąd.
Dyrektywa Omnibus doprecyzowała kwestie związane z opiniami konsumentów, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla osób, prowadzących firmę. Każdy przedsiębiorca, który udostępnia je na swojej stronie, musi bowiem informować, jak weryfikuje ich autentyczność, a zatem jak sprawdza, czy opinia pochodzi od osoby, która faktycznie kupiła produkt lub skorzystała z usługi. Przedsiębiorca musi informować także o tym, czy zamieszcza prócz opinii pozytywnych również opinie negatywne. Zabronione jest przy tym sugerowanie, że opinie konsumentów są prawdziwe, jeśli przedsiębiorca nie podjął wcześniej konkretnych działań mających je zweryfikować. W tym miejscu pojawia się również problem firm zewnętrznych, które oferują usługę "Opiniowania".To one stały się podmiotem postępowań, które doczekały się decyzji Prezesa UOKiK.
W wydanych ostatnio decyzjach, Prezes UOKiK nałożył kary na przedsiębiorców, którzy oferowali usługi publikowania opinii w Internecie. Jak wskazano w oficjalnym komunikacie, Prezes UOKiK uznał, że ukarani przedsiębiorcy wprowadzili konsumentów w błąd. Z ustaleń faktycznych Urzędu wynika, że obaj handlowali opiniami w Internecie, a sowją ofertę prezentowali w następujących sposób:
1) „Zachowujemy zasadę obiektywności, czyli kreujemy maksymalnie neutralne wrażenie treści, aby przekaz informacyjny nie wydał się reklamą”
2) „Pamiętaj, że nie musisz czekać na to, aby użytkownicy docenili Twoją pracę poprzez zamieszczenie pozytywnych ocen. Możesz mieć je od zaraz. Wystarczy, że skorzystasz z naszego wsparcia (…).”
Zdaniem Prezesa UOKiK, recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach.
W powyższych sprawach Prezes UOKiK uznał, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i nałożył na wspomniane firmy kary finansowe. Pierwsza ma zapłacić 35 000 zł, druga zaś – 50 618 zł (ma także poinformować o decyzji na swojej stronie internetowej i na portalu Facebook). Obie firmy nie oferują już usługi zamieszczania nieprawdziwych recenzji. Decyzje nie są prawomocne, zatem przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.
W powyższych sprawach zastrzeżenia budziło publikowanie opinii o produktach i usługach na różnych internetowych portalach, np. Google Maps, Tripadvsor, Dobry Mechanik, Ceneo.pl, Znany Lekarz, Wakacje.pl. Przedsiębiorcy nie korzystali z usług i towarów swoich kontrahentów, a mimo to je oceniali, a także oferowali publikowanie opinii wcześniej przygotowanych przez ich zleceniodawców. Zdaniem UOKiK wielu konsumentów, którzy korzystają z opinii innych użytkowników przed wyborem produktów lub usług, mogło zostać wprowadzonych w błąd myśląc, że mają do czynienia z prawdziwymi opiniami.
Obecnie toczą się również inne postępowania związane z usługami marketingu internetowego. Jak poinformowano w komunikacie, działania UOKiK dotyczą zamieszczania ofert, których celem jest:
- podbijanie zasięgów: dodawanie followersów, zwiększanie liczby polubień, wyświetleń na Instagramie,
- publikowanie nieprawdziwych opinii o produktach i usługach, zapewnianie fałszywych obserwujących, sprzedaż polubień i wyświetleń w mediach społecznościowych, generowanie sztucznego ruchu na stronach internetowych.
Postępowania te mogą zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.
Źródło:
Komunikat UOKiK, https://uokik.gov.pl/falszywe-opinie-stop
__________________________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
Milionowa kara dla dewelopera za niedozwolone klauzule umowne
2024-04-08 12:00Spółka handlowa w organizacji
2022-03-13 12:22Umowa spółki cichej w praktyce
2023-05-11 00:30Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach?
2022-04-15 15:10Dobrowolny ZUS w Polsce. Jest projekt ustawy
2023-03-22 11:00