Dyrektywa DAC7 - obowiązek raportowania platform cyfrowych coraz bliżej

artykul

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów ukazały się założenia projektu implementującego regulacje prawne zawarte w dyrektywie Rady (UE) 2021/514 zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (DAC7). Chodzi o uregulowania wprowadzające obowiązek raportowania operatorów platform cyfrowych o dokonanych w ich ramach transakcjach.

Dyrektywa DAC7 jako reakcja na transformację cyfrową gospodarki

W ostatnich latach obserwuje się szybką transformację cyfrową gospodarki. Powoduje to powstawanie coraz większej liczby złożonych sytuacji związanych z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania. Transgraniczny wymiar usług oferowanych dzięki wykorzystywaniu operatorów platform przyczynił się do powstania złożonego środowiska, w którym egzekwowanie przepisów prawa podatkowego i zapewnienie ich przestrzegania stanowi wyzwanie. W tej mierze podkreśla się na poziomie unijnego prawodawstwa, że administracje podatkowe państw członkowskich nie mają wystarczających informacji, aby prawidłowo ocenić i kontrolować uzyskiwane w ich kraju dochody z działalności komercyjnej wykonywanej za pośrednictwem platform cyfrowych.

Biorąc pod uwagę trudności w wykrywaniu zdarzeń podatkowych zachodzących podczas wykonywania działalności komercyjnej, która jest ułatwiana przez platformy cyfrowe, prawodawca unijny nałożył dyrektywą na państwa członkowskie obowiązek wdrożenia regulacji dotyczących raportowania przez operatorów platform cyfrowych o dokonanych za ich pośrednictwem transakcjach. Państwa członkowskie miały obowiązek rozpocząć stosowanie rozwiązań zawartych we wspomnianej dyrektywie od stycznia 2023 r.

Projekt ustawy implementującej dyrektywę DAC7

Polski prawodawca pozostaje jednak nadal na etapie projektowania właściwych rozwiązań ustawowych. Jak wynika z informacji zamieszczonych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, u podstaw planowanej nowelizacji leży intensyfikacja działań w obszarze zwalczania oszustw podatkowych poprzez zlikwidowanie problemu ograniczonej sprawozdawczości finansowej dotyczącej dochodów uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych. Podkreśla się, że brak odpowiedniej sprawozdawczości oraz zbyt niska skuteczność współpracy administracji podatkowych, jak również trudności związane z uzyskiwaniem informacji o dochodach generowanych przez sprzedawców korzystających z pośrednictwa platform cyfrowych mogą skutkować omijaniem obowiązku płacenia podatku w państwie rezydencji.

Projekt polskiej ustawy implementującej wyżej wymieniony akt unijny ma zakładać udoskonalenie i rozszerzenie obowiązujących przepisów dotyczących zakresu wymiany informacji i współpracy administracyjnej w sprawach podatkowych poprzez:
- nałożenie na platformy cyfrowe obowiązku sprawozdawczego dotyczącego sprzedawców działających z pomocą tych platform,
- zbudowanie mechanizmu wymiany informacji o sprzedawcach pomiędzy państwami członkowskimi, jak też
- poprawę obecnych mechanizmów współpracy między administracjami, w tym wprowadzenie możliwości przeprowadzania wspólnych kontroli.

Zakres raportowania na podstawie dyrektywy DAC7

Dyrektywa DAC7 zawiera szereg definicji istotnych z punktu widzenia podmiotów, których wymienione w niej obowiązki dotyczą. Jako platformę rozumie się każde oprogramowanie, w tym stronę internetową lub jej część, oraz wszelkie aplikacje, w tym aplikacje mobilne, które są dostępne dla użytkowników i które umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania stosownej czynności (np. sprzedaży towaru czy świadczenia usługi), bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz takich użytkowników. Natomiast operatorem platformy jest każdy podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im całej platformy lub jej części.

Zgłoszeniu odpowiednim organom będą podlegały m.in. takie informacje jak imię i nazwisko (nazwa) sprzedawcy oraz adres, nr w rejestrze gospodarczym, wysokość wynagrodzenia, nr rachunku bankowego, wysokość podatków pobranych przez operatora platformy w związku z transakcją, dane podatkowe takie jak NIP i nr identyfikacyjny VAT.

 

 

Źródła:
-komunikat ws. projektu ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, nr projektu: UC9, https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-wymianie-informacji-podatkowych-z-innymi-panstwami-oraz-niektorych-innych-ustaw3 [dostęp: 6.2.2024 r.];
-dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z 22.3.2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz.Urz. UE L 104/1 z 25.3.2021 r.), https://eur-lex.europa.eu.

__________________________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

 

>>Powrót do artykułów w: Biznes

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej