Jakich czynności powinien dokonać komornik w ramach odpowiedzi na zadanie drugiego dnia egzaminu komorniczego? Spójrzmy.
Zadanie należało rozwiązać, podejmując czynności w postępowaniu o sporządzenie spisu inwentarza stosownie do treści zadania (wynikającej ze stanu faktycznego zadania i wniosku o sporządzenie spisu inwentarza), pod względem merytorycznym, biurowym i finansowym.
W dniu 20 lutego 2024 r. o godzinie 10.00 do Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie Jana Maja Kancelaria Komornicza nr V w Warszawie wpłynął wniosek Anny Szyszkowskiej o sporządzenie spisu inwentarza po zmarłym w dniu 31 stycznia 2024 r. jej ojcu Henryku Szyszkowskim.
Do wniosku załączony został skrócony odpis aktu zgonu Henryka Szyszkowskiego, nr 1465010/00/AR/2024/125680 z dnia 1 lutego 2024 r.
Wnioskodawczyni wskazała, że zmarły był wdowcem i posiadał troje dzieci, a znany jej majątek spadkowy obejmuje nieruchomość gruntową stanowiącą niezabudowaną działkę o numerze ewidencyjnym 21, położoną w Warszawie przy ul. Kredowej 7 (dzielnica Mokotów), dla której prowadzona jest księga wieczysta o numerze WA2M/00045321/9, środki pieniężne znajdujące się na rachunku bankowym w Alior Bank Spółce Akcyjnej z siedzibą w Warszawie oraz ruchomości szczegółowo określone we wniosku o sporządzenie spisu inwentarza, znajdujące się w miejscu ostatniego zamieszkania zmarłego, tj. przy ul. Irysowej 1/6 w Warszawie. Ostatnie sprawy, przed wpływem powyższego wniosku, Komornik zarejestrował odpowiednio w repertorium Kmn pod sygnaturą Kmn 123/23, zaś w repertorium Km pod sygnaturą Km 150/24.
W dniu 21 lutego 2024 r. Komornik dokonał czynności przewidzianych przepisami prawa.
W dniu 28 lutego 2024 r. rachunek bankowy Komornika został uznany kwotą odpowiadającą wysokości opłaty komorniczej i zaliczki na wydatki, od których uiszczenia zależało podjęcie czynności przez komornika. W tym samym dniu Komornik dokonał czynności przewidzianych przepisami prawa.
W wyniku podjętych czynności ujawniono, że zmarły:
- był właścicielem nieruchomości gruntowej stanowiącej niezabudowaną działkę o numerze ewidencyjnym 21, położonej w Warszawie przy ul. Kredowej 7. Dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta o numerze WA2M/00045321/9, a w dziale IV księgi wieczystej wpisana jest hipoteka umowna w kwocie 1 450 000 zł na rzecz Alior Bank Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie, zabezpieczająca wierzytelność wynikającą z kredytu hipotecznego wraz z odsetkami i kosztami, udzielonego zgodnie z umową nr HIP/A/2010-10 z dnia 20 kwietnia 2010 r.,
- nie posiadał zadłużenia oraz nadpłat względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
wysokość składek odprowadzonych do Otwartego Funduszu Emerytalnego prowadzonego przez Powszechne Towarzystwo Emerytalne PZU Spółkę Akcyjną z siedzibą w Warszawie wynosiła 35 000 zł, a kwota środków zgromadzonych na subkoncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych 29 000 zł (kwota zgromadzona na subkoncie nie została wypłacona uprawnionym),
- nie był właścicielem pojazdów mechanicznych,
- nie posiadał nieuregulowanych zobowiązań podatkowych ani nie przysługiwała mu nadpłata lub zwrot podatku,
- posiadał rachunki bankowe w Alior Bank Spółce Akcyjnej z siedzibą w Warszawie oraz mBank Spółce Akcyjnej z siedzibą w Warszawie,
- nie figurował jako dłużnik w bazie informacji gospodarczych.
Komornik dokonał czynności przewidzianych przepisami prawa.
W dniu 12 marca 2024 r. Komornik otrzymał informację z Alior Bank Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie, że zmarły posiadał rachunek bankowy o numerze 62 1060 0018 0000 3902 4202 1799, na którym na dzień 31 stycznia 2024 r. znajdowała się kwota 88 000 zł. Bank poinformował również, że zmarły miał zaciągnięty kredyt hipoteczny udzielony na podstawie umowy nr HIP/A/2010-10 z dnia 20 kwietnia 2010 r. Zadłużenie z tytułu kredytu na dzień 31 stycznia 2024 r. wynosiło 950 000 zł, na dowód czego złożony został poświadczony za zgodność z oryginałem przez notariusza odpis umowy nr HIP/A/2010-10 z dnia 20 kwietnia 2010 r. Jednocześnie Alior Bank Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie zgłosił swój udział w postępowaniu i wniósł o zamieszczenie w spisie inwentarza wyżej wymienionej wierzytelności oraz wskazał, że zmarłemu nie przysługiwały inne wierzytelności w stosunku do banku, jak również nie posiadał on innych zobowiązań względem banku.
W dniu 13 marca 2024 r. do kancelarii komorniczej wpłynęło pismo Anny Szyszkowskiej, w którym wskazała znany jej majątek wchodzący w skład spadku po swoim ojcu Henryku Szyszkowskim. Wskazane przez nią przedmioty wchodzące w skład spadku są tożsame ze wskazanymi w treści wniosku o sporządzenie spisu inwentarza z dnia 20 lutego 2024 r.
W dniu 14 marca 2024 r. mBank Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie poinformował Komornika, że zmarły był posiadaczem rachunku oszczędnościowego o numerze 06 1140 2004 0000 5602 6212 1112, na którym na dzień 31 stycznia 2024 r. znajdowała się kwota 55 000 zł, natomiast w dniu 1 marca 2024 r. Bank zrealizował złożoną przez Henryka Szyszkowskiego dyspozycję wkładem na wypadek jego śmierci i wypłacił na rzecz Elżbiety Szyszkowskiej kwotę 15 000 zł. Zmarłemu nie przysługiwały inne wierzytelności w stosunku do Banku ani też zmarły nie posiadał zobowiązań względem Banku.
W dniu 15 marca 2024 r. o godz. 11:00 w kancelarii komorniczej stawił się Jakub Szyszkowski, który złożył wyjaśnienia dotyczące jego wiedzy na temat majątku spadkowego i oświadczył, że od kilku lat był skłócony z ojcem i nie utrzymywał z nim żadnego kontaktu oraz, że nie ma wiedzy na temat przedmiotów należących do spadku ani przedmiotów zapisów windykacyjnych. Jakub Szyszkowski oświadczył, że na jego rzecz były zasądzone alimenty od jego ojca wyrokiem Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieścia w Warszawie z dnia 11 sierpnia 2014 r., sygn. akt VII RC 123/14, w kwocie 1 000 zł miesięcznie, płatne do piątego dnia każdego miesiąca, z których zmarły regularnie się wywiązywał aż do grudnia 2023 r. Świadczenie alimentacyjne za styczeń 2024 r. nie zostało zapłacone. Tego samego dnia do kancelarii komorniczej wpłynęło pismo Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie, informujące, że na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego znajdowała się kwota 35 000 zł, a zmarły wskazał dwie osoby, na rzecz których ma zostać dokonana wypłata środków po jego śmierci.
W dniu 18 marca 2024 r. do kancelarii komorniczej wpłynęło pismo Elżbiety Szyszkowskiej zawierające oświadczenie o znanych jej przedmiotach wchodzących w skład spadku po jej ojcu, w którym wskazała: zestaw dębowych mebli z 2021 r., telewizor Samsung 55 cali z 2022 r. oraz laptop HP 4015 z 2022 r. Według jej wiedzy zmarły posiadał rachunek bankowy i kredyt hipoteczny w Alior Bank Spółce Akcyjnej z siedzibą w Warszawie. Elżbieta Szyszkowska oświadczyła, że zorganizowała pogrzeb zmarłego i poniosła wszystkie związane z tym koszty, które wyniosły 12 000 zł, na dowód czego załączyła fakturę nr 12/02/2024 wystawioną przez zakład pogrzebowy. Elżbieta Szyszkowska wskazała również, że jej ojcu przysługiwała wierzytelność w wysokości 10 000 zł z tytułu umowy zlecenia z dnia 3 lipca 2023 r., zawartej z Ambasadą Republiki Francuskiej w Polsce.
W dniu 19 marca 2024 r. Komornik udał się pod adres ostatniego miejsca pobytu zmarłego. Na miejscu czynności Komornik zastał Elżbietę Szyszkowską, jej męża Tomasza Nowaka oraz przyjaciółkę zmarłego Martę Gaj. Komornik poinformował obecnych o celu swojej wizyty, po czym powołał Tomasza Nowaka i Martę Gaj do uczestniczenia w charakterze świadków w spisie majątku ruchomego, na co wskazane osoby wyraziły zgodę.
Elżbieta Szyszkowska oświadczyła, że zmarły przed śmiercią mieszkał z nią z uwagi na trudności w poruszaniu się; ponadto dodała, że mieszkanie zostało jej kilka miesięcy temu przekazane w formie darowizny za opiekę nad ojcem. Elżbieta Szyszkowska wskazała, że prawie wszystkie ruchomości znajdujące się w mieszkaniu stanowią jej własność, gdyż mieszkanie zostało gruntownie wyremontowane kilka tygodni temu. Elżbieta Szyszkowska oświadczyła również, że podtrzymuje złożone wcześniej wyjaśnienia, iż do zmarłego należał zestaw dębowych mebli kupionych trzy lata temu za 10 000 zł, telewizor Samsung 55 cali kupiony dwa lata temu za 4 000 zł oraz laptop HP 4015 kupiony dwa lata temu za 5 000 zł. Na pytanie Komornika, czy jest w posiadaniu dziesięciu złotych monet, które według wnioskodawczyni wchodzą w skład spadku po zmarłym, wyjaśniła, że monety, zgodnie z wolą zmarłego, po jego śmierci miały stać się jej własnością w podziękowaniu za opiekę. W związku z powyższym uważa, że monety nie powinny wchodzić w skład spadku, dlatego też nie wskazała ich jako wchodzących w skład majątku spadkowego w złożonym Komornikowi oświadczeniu. Na wezwanie Komornika Elżbieta Szyszkowska okazała dziesięć złotych monet, każda zawierająca oznaczenie na awersie ,,BRITANNIA 2022, 1 oz, 999,9 FINE GOLD’’. Elżbieta Szyszkowska złożyła ustnie do protokołu zastrzeżenie, że złote monety stanowią wyłącznie jej własność.
W dniu 21 marca 2024 r. do kancelarii komorniczej wpłynęło pismo z Ambasady Republiki Francuskiej w Polsce informujące, że zmarłemu nie przysługiwały żadne wierzytelności z tytułu umowy zlecenia ani z innych tytułów, a świadczenie wynikające z umowy zlecenia z dnia 3 lipca 2023 r. zostało spełnione na rachunek bankowy zmarłego w dniu 5 września 2023 r. W dniu 22 marca 2024 r. Komornik dokonał opisu i oszacowania nieruchomości, przyjmując jej wartość ustaloną w operacie przez biegłego, a następnie podjął dalsze czynności przewidziane przepisami prawa.
W dniu 27 marca 2024 r. do kancelarii komorniczej wpłynął odpis prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie I Wydział Cywilny z dnia 11 marca 2024 r. o sporządzeniu spisu inwentarza po zmarłym Henryku Szyszkowskim (sygn. akt I Ns 78/24), zaopatrzony we wzmiankę o wykonalności. Na dzień 11 kwietnia 2024 r., na godz. 12:00, Komornik wyznaczył termin spisu inwentarza, na który stawiła się wnioskodawczyni Anna Szyszkowska.
Komornik dokonał czynności przewidzianych przepisami prawa.
W ocenie Zespołu do przygotowania zadań na egzamin komorniczy, rozwiązując zadanie z drugiej części egzaminu komorniczego, zdający powinien dokonać w szczególności następujących czynności:
I. Pod względem merytorycznym:
1. Wezwać wnioskodawcę do:
a) uzupełnienia braku formalnego wniosku poprzez uprawdopodobnienie, że wnioskodawca jest spadkobiercą, uprawnionym do zachowku lub zapisobiercą albo wykonawcą testamentu, tymczasowym przedstawicielem lub wierzycielem mającym pisemny dowód należności przeciwko spadkodawcy w terminie tygodniowym od dnia doręczenia wezwania pod rygorem zwrotu wniosku (art. 130 § 1 k.p.c. w zw. z art. 13 § 2 k.p.c. i art. 637 § 1 k.p.c.),
b) uiszczenia opłaty stałej od wniosku w kwocie 400 zł w terminie tygodniowym od dnia doręczenia wezwania pod rygorem zwrotu wniosku (art. 22 ust. 1 u.k.k. w zw. z art. 40 u.k.k.),
c) uiszczenia zaliczki na przewidziane prawem wydatki, na którą składają się:
- zaliczka na koszty doręczenia korespondencji w maksymalnej, dopuszczalnej ustawą wysokości – 60 zł (art. 6 pkt 8 w zw. z art. 7 ust. 2 u.k.k.), jeśli w wyższej wysokości, to ze wskazaniem, że planowane wydatki znacznie przekroczą tę kwotę,
- zaliczka na koszt zapytania do Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych – 20 zł wynikająca z art. 6 pkt 7 u.k.k. w zw. z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 grudnia 1997 r. w sprawie wysokości opłat za informacje, odpisy i zaświadczenia wydawane przez Centralną Informację o Zastawach Rejestrowych (art. 929 § 3 k.p.c. w zw. z art. 947 § 11 k.p.c. w zw. z art. 638[8] § 5 k.p.c., z zachowaniem zasady przewidzianej w przepisie art. 6388 § 3 k.p.c.),
- zaliczka na koszt zapytania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – 45,44 zł – w wysokości obowiązującej w chwili wystąpienia z zapytaniem (art. 6 pkt 7 u.k.k. w zw. z § 1 pkt 1 w zw. z § 2 rozporządzenia z dnia 8 października 2015 r. Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości opłaty pobieranej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych za udostępnienie danych komornikom sądowym oraz sposobu jej wnoszenia),
- zaliczka na należności biegłego, o której mowa w art. 6 pkt 1 u.k.k., w wysokości przyjętej przez zdającego (uzasadniona przewidywanym nakładem pracy związanym z przedmiotem oszacowania wydaje się kwota około 2 000 zł),
- zaliczka na koszt zapytania do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych – 20 zł (art. 6 pkt 7 u.k.k. w zw. z § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 listopada 2013 r. w sprawie wysokości opłat od wniosków o wydanie przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych odpisów ksiąg wieczystych, wyciągów z ksiąg wieczystych i zaświadczeń o zamknięciu ksiąg wieczystych oraz od wniosku o wyszukanie ksiąg wieczystych w Centralnej Bazie Danych Ksiąg Wieczystych),
- zaliczka na koszt zapytania do banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej o udzielenie informacji z Centralnej Informacji o rachunkach – 30 zł (art. 6 pkt 7 u.k.k.),
- zaliczka na koszt zapytania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej – 50 zł (art. 6 pkt 7 u.k.k. w zw. z § 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 września 2022 r. w sprawie opłaty za udostępnianie komornikom sądowym informacji objętych tajemnicą skarbową), o ile zapytanie będzie podlegało opłacie na podstawie § 2 w zw. z § 3 powyższego rozporządzenia,
- zaliczka na koszt zapytania do biura informacji gospodarczej – 10 zł (art. 6 pkt 7 u.k.k.) pod rygorem odmowy dokonania wnioskowanych czynności, zgodnie z art. 7 ust. 1 u.k.k.
2. Po uzupełnieniu przez wnioskodawcę braków formalnych przez uprawdopodobnienie, że wnioskodawca jest spadkobiercą, uprawnionym do zachowku lub zapisobiercą albo wykonawcą testamentu, tymczasowym przedstawicielem lub wierzycielem mającym pisemny dowód należności przeciwko spadkodawcy (np. przez dołączenie odpisu aktu urodzenia wnioskodawcy), po uiszczeniu opłaty stałej od wniosku o sporządzenie spisu inwentarza oraz uiszczeniu zaliczki na przewidziane prawem wydatki, zawiadomić sąd spadku o przystąpieniu do sporządzenia spisu inwentarza, zgodnie z art. 637[1] § 2 k.p.c., wskazując dane zmarłego (imię i nazwisko, numer PESEL, ostatni adres spadkodawcy i datę jego śmierci – art. 6381 § 2 k.p.c. w zw. z art. 637 § 3 k.p.c. w zw. z art. 637[1] § 2 k.p.c.) oraz dane wnioskodawcy i zainteresowanych/uczestników (art. 510 § 2 k.p.c.).
3. Wystąpić z zapytaniami, w szczególności do: Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dowolnego banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej o uzyskanie za ich pośrednictwem informacji z Centralnej Informacji o rachunkach, Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Centralnej Ewidencji Pojazdów, Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dowolnego biura informacji gospodarczej, Krajowego Rejestru Zastawów.
4. Wystąpić z zapytaniem do Alior Bank Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie o wskazanie wysokości środków pieniężnych znajdujących się w dniu śmierci na rachunku bankowym zmarłego, wysokości zadłużenia wynikającego z kredytu hipotecznego udzielonego zmarłemu na podstawie umowy nr HIP/A/2010-10 z dnia 20 kwietnia 2010 r. według stanu na dzień śmierci oraz o wskazanie, czy na dzień śmieci zmarły posiadał jakiekolwiek inne zobowiązania względem Alior Bank Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie (art. 761 § 11 pkt 5 k.p.c. w zw. z art. 6382 § 4 k.p.c. i art. 638[8] § 3 k.p.c.).
5. Wystąpić do wnioskodawcy i uczestników postępowania wskazanych we wniosku o sporządzenie spisu inwentarza z żądaniem złożenia wyjaśnień przez złożenie oświadczenia co do znanych im przedmiotów należących do spadku, przedmiotów zapisów windykacyjnych i długów spadkowych po zmarłym (art. 761 § 1 k.p.c. w zw. z art. 638[2] § 4 k.p.c. i art. 638[8] § 3 k.p.c.).
6. W związku z uzyskaniem informacji o posiadaniu przez zmarłego rachunku bankowego skierować zapytanie do mBank Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie o wskazanie wysokości środków pieniężnych znajdujących się w dniu śmierci na rachunku bankowym zmarłego oraz o wskazanie, czy na dzień śmierci zmarły posiadał jakiekolwiek zobowiązania względem mBank Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie (art. 761 § 11 pkt 5 k.p.c. w zw. z art. 6382 § 4 k.p.c. i art. 6388 § 3 k.p.c.).
7. Wystąpić za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych do Ambasady Republiki Francuskiej w Polsce z prośbą o udzielenie informacji, czy zmarłemu przysługiwała na dzień śmierci wierzytelność z tytułu zawartej w dniu 3 lipca 2023 r. umowy zlecenia, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości. Zapytanie powinno zostać sporządzone z uwzględnieniem zasad kurtuazji oraz równości państw. W szczególności powinno wyrażać prośbę o udzielnie pomocy w postępowaniu i nie powinno zawierać zagrożenia środkami przymusu ani też sformułowań, jak np. ,,wzywa się’’, ,,zobowiązuje się’’ (art. 761 § 11 pkt 13 k.p.c. w zw. z art. 638[2] § 4 k.p.c. i art. 638[8] § 3 k.p.c. oraz art. 1135[3] § 1 k.p.c.; § 16 ust. 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad prowadzenia biurowości, rachunkowości i ewidencji operacji finansowych kancelarii komorniczych).
8. Sporządzić protokół z czynności udzielenia wyjaśnień przez Jakuba Szyszkowskiego złożonych w kancelarii komorniczej (art. 760 § 1 k.p.c., art. 809 k.p.c. w zw. z art. 638[2] § 4 k.p.c.).
9. W związku z uzyskaniem informacji z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, że zmarły był członkiem otwartego funduszu emerytalnego, skierować zapytanie do Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie o wskazanie wysokości środków zgromadzonych na rachunku zmarłego członka otwartego funduszu emerytalnego (art. 761 § 11 pkt 13 k.p.c. w zw. z art. 6382 § 4 k.p.c. i art. 6388 § 3 k.p.c.).
10. Podjąć czynności pod adresem ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego (ul. Irysowa 1/6 w Warszawie) w celu dokonania spisu majątku ruchomego po zmarłym (art. 638[4] § 1 k.p.c. w zw. z art. 638[8] § 5 k.p.c.) i sporządzić protokół z czynności, zgodnie z wymaganiami określonymi w § 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 października 2015 r. w sprawie niektórych czynności dokonywanych w ramach zabezpieczenia spadku (art. 6384 § 3 k.p.c. w zw. z art. 6388 § 5 k.p.c.).
11. Sporządzić protokół spisu majątku ruchomego zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 października 2015 r. w sprawie niektórych czynności dokonywanych w ramach zabezpieczenia spadku, w którym zamieścić między innymi zwięzły opis spisywanych rzeczy, tj. zestawu dębowych mebli, telewizora Samsung 55 cali, laptopa HP 4015 oraz dziesięciu złotych monet, bez określania ich szacunkowej wartości oraz zamieścić zastrzeżenia Elżbiety Szyszkowskiej co do stanu własności dziesięciu złotych monet.
12. Zawiadomić wnioskodawczynię Annę Szyszkowską i wszystkich uczestników postępowania: Jakuba Szyszkowskiego, Elżbietę Szyszkowską oraz Alior Bank Spółkę Akcyjną z siedzibą w Warszawie o terminie sporządzenia spisu inwentarza (art. 6387 k.p.c.).
13. Sporządzić protokół spisu inwentarza, w którym należy zamieścić przedmioty należące do spadku z zaznaczeniem wartości każdego z nich według stanu i cen z chwili otwarcia spadku (art. 6388 § 1 i 2 k.p.c.), a mianowicie:
a) wierzytelność z rachunku bankowego w Alior Bank Spółce Akcyjnej z siedzibą w Warszawie w kwocie 88 000 zł,
b) wierzytelność z rachunku bankowego w mBank Spółce Akcyjnej z siedzibą w Warszawie w kwocie 40 000 zł,
c) nieruchomość gruntową stanowiącą niezabudowaną działkę o numerze ewidencyjnym 21 położoną w Warszawie przy ul. Kredowej 7 (dzielnica Mokotów), dla której prowadzona jest księga wieczysta o numerze WA2M/00045321/9, oszacowaną przez biegłego na dzień śmierci spadkodawcy na kwotę 700 000 zł,
d) zestaw dębowych mebli o wartości 7 000 zł,
e) telewizor Samsung 55 cali o wartości 2 000 zł,
f) laptop HP 4015 o wartości 3 000 zł,
g) dziesięć złotych monet o wartości 80 000 zł, przy czym zastrzeżenie zgłoszone przez Elżbietę Szyszkowską dotyczące prawa własności złotych monet pozostaje bez wpływu na uwzględnienie wartości monet w spisie (art. 6388 § 1 k.p.c.).
14. Zamieścić w protokole spisu inwentarza długi spadkowe według stanu z chwili otwarcia spadku, a mianowicie:
a) wierzytelność na rzecz Alior Bank Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie z tytułu umowy kredytu hipotecznego nr HIP/A/2010-10 z dnia 20 kwietnia 2010 r. w kwocie 950 000 zł,
b) koszty pogrzebu zmarłego w kwocie 12 000 zł zgłoszone przez Elżbietę Szyszkowską (art. 922 § 3 k.c.),
c) należne Jakubowi Szyszkowskiemu świadczenie alimentacyjne za styczeń 2024 r. w kwocie 1 000 zł (art. 922 § 1 k.c.).
15. Wykazać w treści protokołu spisu inwentarza wartość stanu czynnego spadku z uwzględnieniem wartości rzeczy i praw spornych w wysokości 920 000 zł (wartość stanu czynnego spadku odpowiada zawsze wartości praw majątkowych wchodzących w skład spadku, nie zaś wysokości różnicy pomiędzy wartością tych praw i długów spadkowych).
16. W spisie inwentarza należy pominąć:
a) środki zgromadzone na rachunku w Otwartym Funduszu Emerytalnym prowadzonym przez Powszechne Towarzystwo Emerytalne PZU Spółkę Akcyjną z siedzibą w Warszawie w kwocie 35 000 zł, gdyż zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, nie wchodzą w skład spadku, z uwagi na złożoną przez zmarłego dyspozycję przekazania ich wskazanym osobom,
b) środki zgromadzone na subkoncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w kwocie 29 000 zł, gdyż, zgodnie z art. 40e ust. 1 z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w zw. z art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, środki te nie wchodzą w skład spadku, z uwagi na złożoną przez zmarłego dyspozycję przekazania ich wskazanym osobom,
c) część wierzytelności (kwota 15 000 zł) z rachunku bankowego w mBank Spółce Akcyjnej z siedzibą w Warszawie, w związku ze złożoną przez zmarłego dyspozycją na wypadek śmierci – art. 56 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.
17. Wydać postanowienie o ustaleniu kosztów postępowania w sprawie sporządzenia spisu inwentarza (art. 770 k.p.c. w zw. z art. 638[2] § 4 k.p.c.) i obciążeniu nimi wnioskodawcy. W związku z tym, że sporządzony w dniu 11 kwietnia 2024 r. spis inwentarza nie jest jeszcze prawomocny, na dzień egzaminu nie jest jeszcze możliwe przekazanie akt do sądu, albowiem nie doszło jeszcze do wykonania przez komornika postanowienia o sporządzeniu spisu inwentarza (art. 638[12] k.p.c.), które następuje z chwilą uprawomocnienia się spisu inwentarza.
II. Pod względem finansowym:
Dokonać w sposób prawidłowy operacji finansowych, tj. zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad prowadzenia biurowości, rachunkowości i ewidencji operacji finansowych kancelarii komorniczych, związanych z:
a) wpływem na rachunek bankowy Komornika środków pieniężnych przekazanych przez wnioskodawcę,
b) ponoszeniem w trakcie postępowania wydatków związanych z kosztami doręczenia korespondencji i kosztami zapytań.
III. Pod względem biurowym:
1. Na wniosku o wszczęcie postępowania umieścić prezentatę zawierającą elementy wymagane przez przepisy prawa – § 15 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad prowadzenia biurowości, rachunkowości i ewidencji operacji finansowych kancelarii komorniczych.
2. Zarejestrować sprawę w repertorium Kmn pod sygn. 1/24 – § 10 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia.
3. Założyć i prowadzić akta, stosownie do § 19 i nast. ww. rozporządzenia
>> Zobacz też: Jak odnieść sukces na egzaminie?[Autopromocja]
Źródło:
Zadanie wraz z opisem istotnych zagadnień do zadania drugiej części egzaminu komorniczego 2024.
>>Czytam więcej artykułów w: Egzaminy prawnicze
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze