Egzamin radcowski 2025

Egzamin radcowski 2025

Źródło grafiki: https://pixabay.com/illustrations/section-sign-legal-code-symbol-6585584/

Rozpoczął się sezon prawniczych egzaminów zawodowych. Choć jego inauguracja przypadła w udziale przyszłym sędziom i prokuratorom, to już niebawem przed komisją egzaminacyjną staną także adepci zawodu radcy prawnego.

Kiedy odbędzie się egzamin radcowski w 2025 roku?

Na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości pojawił się komunikat informujący, kiedy odbędzie się egzamin radcowski w 2025 roku. Jak wynika z jego treści, Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Krajową Radą Radców Prawnych wyznaczył termin egzaminu radcowskiego:

- na dzień 1 kwietnia 2025 r. godz. 10.00 – część pierwsza, obejmująca rozwiązanie zadania z zakresu prawa karnego,
- na dzień 2 kwietnia 2025 r. godz. 10.00 – część druga, obejmująca rozwiązanie zadania z zakresu prawa cywilnego lub rodzinnego,
- na dzień 3 kwietnia 2025 r. godz. 10.00 – część trzecia, obejmująca rozwiązanie zadania z zakresu prawa gospodarczego oraz
- na dzień 4 kwietnia 2025 r. godz. 10.00 – część czwarta i piąta, obejmująca rozwiązanie zadań z zakresu prawa administracyjnego i z zakresu zasad wykonywania zawodu lub zasad etyki.

Gdzie zostanie przeprowadzony egzamin radcowski?

Egzamin radcowski zostanie przeprowadzony przez komisje egzaminacyjne mieszczące się w siedzibach rad okręgowych izb radców prawnych w:

I. Białymstoku
II. Bydgoszczy
III. Gdańsku
IV. Katowicach
V. Kielcach
VI. Koszalinie
VII. Krakowie
VIII. Lublinie
IX. Łodzi
X. Olsztynie
XI. Opolu
XII. Poznaniu
XIII. Rzeszowie
XIV. Szczecinie
XV. Toruniu
XVI. Wałbrzychu
XVII. Warszawie
XVIII. Wrocławiu
XIX. Zielonej Górze.

Wnioski o dopuszczenie do egzaminu radcowskiego

Wnioski o dopuszczenie do egzaminu radcowskiego należy składać w terminie do dnia 15 lutego 2025 r. - przez osoby, o których mowa w art. 25 ust. 2 ustawy o radcach prawnych oraz w terminie do dnia 11 marca 2025 r. - przez osoby, które odbyły aplikację radcowską. Do wniosku o dopuszczenie do egzaminu radcowskiego należy dołączyć:

I. w przypadku osób, które odbyły aplikację radcowską:

1. zaświadczenie o odbyciu aplikacji radcowskiej,
2. oryginał dowodu uiszczenia opłaty za egzamin radcowski.

II. w przypadku osób, o których mowa w art. 25 ust. 2 ustawy o radcach prawnych odpowiednio:

1. kwestionariusz osobowy;
2. życiorys;
3. dokument zaświadczający uzyskanie stopnia naukowego doktora nauk prawnych;
4. kopię dokumentu potwierdzającego ukończenie wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskanie tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej;
5. dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres zatrudnienia, o którym mowa w art. 25 ust. 2 pkt 2, na stanowiskach referendarza sądowego, starszego referendarza sądowego, asystenta prokuratora lub asystenta sędziego, a w przypadku osób, które były zatrudnione w Sądzie Najwyższym, Trybunale Konstytucyjnym lub w międzynarodowym organie sądowym, w szczególności w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub Europejskim Trybunale Praw Człowieka i wykonywały zadania odpowiadające czynnościom asystenta sędziego – również dokumenty określające zakres ich obowiązków;
6. dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres wykonywania na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej przez radcę prawnego lub adwokata w kancelarii radcy prawnego, spółce cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o radcach prawnych lub kancelarii adwokackiej, zespole adwokackim, spółce cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze;
7. dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres zatrudnienia w urzędach organów władzy publicznej i wykonywania wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej na rzecz tych urzędów;
8. dokument zaświadczający o ukończeniu aplikacji legislacyjnej oraz dokumenty zaświadczające co najmniej 4 - letni okres zatrudnienia w urzędach organów władzy publicznej lub w państwowych jednostkach organizacyjnych i wykonywania wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego;
9. dokument zaświadczający uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu sędziowskiego, prokuratorskiego, notarialnego lub komorniczego;
10. dokumenty potwierdzające zatrudnienie na stanowisku radcy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej;
11. oryginał dowodu uiszczenia opłaty za egzamin radcowski;
12. 3 zdjęcia zgodnie z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych.

Wysokość opłaty za egzamin

Osoby chcące zdawać egzamin radcowski muszą również wnieść specjalną opłatę. W 2025 roku opłata egzaminacyjna wynosi 3 266,20 zł.

 

>>Czytam więcej artykułów w: Egzaminy prawnicze

 

Źródło:

Komunikat MS, https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/ogloszenie-o-egzaminie-radcowskim-w-2025-r

_____________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie

 

>>Powrót do artykułów w: Młody Prawnik

 

 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej