Facebook, Instagram, YouTube i TikTok rozmawiają z UOKiK w sprawie reklam influencerów

artykul

Reklama w social media tematem rozmów UOKiK z Metą, Googlem i TikTokiem.

Reklama w sieci w kręgu zainteresowania UOKiK

Jak poinformowano w oficjalnym komunikacie, Prezes UOKiK razem z czterema państwowymi instytucjami rozmawia z platformami społecznościowymi: Metą, Googlem i TikTokiem. Spotkanie okrągłego stołu, w którym uczestniczyli również przedstawiciele branży reklamowej i uniwersytetów, dotyczyło szybszej oraz skuteczniejszej eliminacji niezgodnych z prawem reklam. Do UOKiK i innych urzędów spływają bowiem sygnały wskazujące na naruszenia związane nie tylko z oznaczaniem, ale też z samym przedmiotem reklam rozpowszechnianych w sieci.

Nie każda reklama jest dozwolona

Przykładami towarów lub usług, których reklamy pojawiają się na profilach influencerów wzbudzając tym samym zainteresowanie urzędów, są między innymi wyroby medyczne, suplementy diety, leki, hazard czy alkohol. Tym czasem promowanie części z tych kategorii jest ograniczone prawnie lub całkowicie zakazane. Na przykład reklamowanie alkoholu i hazardu może wiązać się z odpowiedzialnością karną. Mocno ograniczone są też treści komercyjne dotyczące np. suplementów diety, wyrobów medycznych i leków.

"Okrągły stół" w sprawie reklam w social media

 W zainicjowanym przez Prezesa UOKiK spotkaniu okrągłego stołu uczestniczyli przedstawiciele trzech największych platform społecznościowych w Polsce takich jak: Facebook i Instagram (Meta), YouTube (Google) oraz TikTok, którzy wyrazili otwartość współpracy z urzędami oraz branżą reklamową. Podczas dyskusji swoimi doświadczeniami i obserwacjami podzielili się także przedstawiciele Urzędu Rejestracji Produktów, Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego oraz Krajowej Administracji Skarbowej. Do grupy najczęściej wymienianych i poruszanych tematów trafiły kampanie reklamujące usługi lub produkty z kategorii zakazanych, w przypadku których żaden rodzaj reklamy nie jest prawnie dozwolony.

W rozmowach nie zabrakło udziału strony społecznej – przedstawicieli branży reklamowej (iAB Polska, Rada Reklamy) oraz głosu akademickiego (przedstawicielek Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Adama Mickiewicza), którzy podkreślali, że niezbędna jest współpraca i wymiana doświadczeń pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku. Wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się również, że brak jasnych oznaczeń treści komercyjnych oraz bezprawne reklamy produktów i usług to ważne problemy w dobie cyfryzacji społeczeństwa i powszechnego dostępu do mediów społecznościowych. Rozpoczęty dialog dotyczący ulepszenia procedur nadzoru nad treściami reklamowymi, które mogą naruszać przepisy prawa - jak informuje UOKiK - ma być kontynuowany.

 

Źródło:

Komunikat UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=20004

__________________________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

 
>>Powrót do artykułów w: Biznes

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej