Źródło grafiki: https://pixabay.com
Ważna informacja dla wszystkich influencerów. Filtr AR OznaczamReklamy na Instagram i Facebook już dostępny.
Filtr AR OznaczamReklamy na Instagram i Facebook to bezpłatne narzędzie przygotowane przez UOKiK, wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość dla urozmaicenia publikowanych obrazów i video, które w atrakcyjny i czytelny sposób pozwoli oznaczać materiały o charakterze komercyjnym.
Filtr AR OznaczamReklamy przygotowany został w dwóch liniach kolorystycznych – fioletowej i białej, aby umożliwić jak najlepsze dopasowanie go do autorskich kreacji twórców internetowych, przy jednoczesnym zadbaniu o jego maksymalną widoczność.Jak podkreśla UOKiK, dwupoziomowe oznaczanie jest kluczowe dla jednoznacznej, zrozumiałej i zauważalnej dla wszystkich obserwatorów identyfikacji komercyjnego charakteru publikowanych treści. Ważne, aby konsument, niezależnie czy korzysta z urządzeń mobilnych, czy stacjonarnych, od razu wiedział z jakim rodzajem materiału się zapoznaje. Co istotne, Urząd rekomenduje korzystanie z funkcjonalności platform społecznościowych oraz jednoczesne oznaczanie treści we własnym zakresie.
Stworzenia omawianego narzędzia jest konwkwencją działań UOKiK w obszarze włąściwego oznaczania treści reklamowych. Jak wskazuje Urząd, miesięcznie otrzymuje on średnio 300 sygnałów dotyczących potencjalnych naruszeń i stosowania wprowadzających w błąd oznaczeń treści komercyjnych lub ich braku w mediach społecznościowych, a postępowania wyjaśniające dotyczące scamu i kryptoreklamy wciąż są prowadzone.
Podczas postępowania wyjaśniającego UOKiK bada relacje gwiazd internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami. Dokładnie sprawdzane są social media i profile najpopularniejszych influencerów, a szczególności zawarte tam treści reklamowe. Urząd weryfikuje, czy treści te są w ogóle oznaczane, a jeśli tak – to czy wystarczająco jasno i wyraźnie. W praktyce okazuje się niekiedy, że oznaczenie nie jest w pełni widoczne, to znaczy ukazuje się dopiero po przewinięciu strony lub ukryte jest pod jakimś skrótem. Dodatkowo UOKiK weryfikuje także, z czego wynikają zaniedbania influencerów. Istnieje obawa, że część praktyk może być wymagane przez sponsorów.
Analizując kluczowe pojęcia należy wskazać, czym jest scam, a czym kryptoreklama.
Scam to działanie, którego celem jest wprowadzenie w błąd – jest to np. informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia. Przykładowo, influencer w zamian za wynagrodzenie zachwala produkt, informując, że ma on mocno obniżoną cenę – np. z 600 zł na 150 zł. Tymczasem okazuje się, że promocja cenowa była fałszywa, a dodatkowo osoby, które złożyły zamówienie, nie otrzymują produktu lub dostarczony wyrób jest gorszej jakości niż wskazywał na to twórca na swoim kanale w mediach społecznościowych.
Kryptoreklama natomiast to odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane. Nalezy pamiętać, że naruszenie zakazu kryptoreklamy może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także wszystkich innych platform, w tym coraz bardziej popularnych portali społecznościowych.
Filtr AR na Instagram i Facebook jest dostępny na profilu UOKiK na Instagramie, skąd można go zapisać i w używać w dowolnym momencie. Znajdziemy go również w wyszukiwarce efektów pod nazwą „OznaczamReklamy”.
Źródło:
- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.
Zmieniają się zasady pomocy de minimis
2024-08-09 12:27Rząd ogranicza ceny energii elektrycznej w 2023 roku
2022-10-15 13:00Skazanie a pełnienie funkcji w spółce handlowej
2024-06-24 11:01Blockchain zapewni unikatowość weksla elektronicznego
2024-04-22 12:12Prawo przedsiębiorcy do błędu
2022-03-11 20:48