Źródło grafiki: https://pixabay.com/pl/illustrations/sztuczna-inteligencja-m%C3%B3zg-my%C5%9Bl%C4%85cy-4389372/
Ostatnie badania NIQ pokazały, jak konsumenci podchodzą do reklam wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.
Badania NIQ pokazały, że konsumenci intuicyjnie rozpoznali większość reklam wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, uznając je za mniej interesujące i bardziej „irytujące,” „nudne” i „niejasne” od reklam tradycyjnych. Odczucia te sugerują, że reklamy wygenerowane przez AI mogą wywoływać negatywny efekt aureoli wokół marki, co z kolei może pogorszyć postrzeganie przez konsumentów zarówno reklamy, jak i samej marki.
Wyniki badania pokazały również słabą aktywację pamięci w przypadku materiałów stworzonych przez AI. Reklamy wygenerowane przez sztuczną inteligencję - nawet te postrzegane jako będące „wysokiej jakości” – w porównaniu z reklamami tradycyjnymi słabiej aktywowały pamięć w mózgu. Reakcja ta sugeruje niedopasowanie między treścią i strukturami istniejącymi w pamięci - jest to luka, która może osłabiać motywację konsumentów do działania.
Niska jakość grafiki w reklamach wygenerowanych przez AI zwiększała wysiłek umysłowy towarzyszący ich przetwarzaniu, odwracając w ten sposób uwagę od zamierzonego komunikatu. Wysoka jakość wykonania ma zatem zasadnicze znaczenie dla skutecznego opowiadania historii i komunikowania przekazu marki. Choć niezaprzeczalnie sztuczna inteligencja ma potencjał kreowania pomysłów i testowania zasobów marki na wczesnych etapach, niska jakość wykonania treści AI może szkodzić wartości marki.
Badanie pokazało, że reklamy wygenerowane przez AI skutecznie wzmocniły istniejące skojarzenia z marką. Jednak w połączeniu z negatywnym efektem aureoli korzyść ta może zostać zniwelowana przez ogólnie negatywne postrzeganie. Niemniej AI stymuluje także skuteczność marketingową tworzenia produktów obliczonych na dłuższą perspektywę i nastawionych na potrzeby klienta, oferując głębszy wgląd w preferencje konsumentów. Technologia ta likwiduje więc rozdźwięk między firmami i ich klientami, wspomagając zrozumienie preferencji tych drugich.
NielsenIQ (NIQ) to czołowa światowa firma zajmująca się wywiadem konsumenckim, umożliwiająca najbardziej kompletne zrozumienie zachowań zakupowych konsumentów i wskazująca nowe ścieżki wzrostu. Obecnie NIQ działa w ponad 95 krajach, tworzących 97% globalnego GDP.
W badaniu wzięło udział ponad 2 tys. uczestników, którzy obejrzeli serię reklam o jakości od wysokiej do niskiej, wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Do pomiaru aktywności mózgu użyto elektroencefalografii (EEG) w przypadku około 150 uczestników. Po obejrzeniu reklam wszystkich uczestników poproszono o wypełnienie ankiety, w której wyrazili wprost swoje opinie.
Jak podkreślają autorzy, z badania płyną wnioski o krytycznym znaczeniu dla twórców reklam, próbujących manewrować między szansami i wyzwaniami, jakie niesie ze sobą ta nowa technologia. NIQ przedstawi omówienie tych wyników w kontekście zmian pokoleniowych podczas sesji panelowej w ramach CES 2025, zatytułowanej Adaptacja do zmian: demografia a strategie w reklamie (Adapting to Change: Demographic Shifts in Advertising Strategy) w dniu 9 stycznia .
>>Czytam więcej artykułów w: Sztuczna inteligencja
Źródło:
Badanie NIQ ujawnia nieznane wcześniej nastawienie konsumentów do reklam wygenerowanych przy użyciu sztucznej inteligencji, https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/badanie-niq-ujawnia-nieznane-wczesniej-nastawienie-konsumentow-do-reklam
Adapting to Change: Demographic Shifts in Advertising Strategy, https://www.ces.tech/schedule/adapting-to-change-demographic-shifts-in-advertising-strategy/
Will AI-generated advertising disrupt the creative industry?, https://nielseniq.com/global/en/insights/education/2024/will-ai-generated-advertising-disrupt-the-creative-industry/
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie
Obligatoryjny KSeF wejdzie w życie z opóźnieniem
2024-05-01 10:15Mechanizm Sneak into basket podstawą kary od UOKiK
2023-12-23 10:00SN: Sklep internetowy może być przedsiębiorstwem
2024-06-22 15:23Losy przedsiębiorstwa po śmierci przedsiębiorcy
2022-03-13 09:36Wirtualne kasy fiskalne nie dla wszystkich przedsiębiorców
2022-09-05 12:00Na czym polega program łagodzenia kar (leniency)?
2023-03-07 15:00