Jak konsumenci odbierają reklamy stworzone przez AI?

Jak konsumenci odbierają reklamy stworzone przez AI?

Źródło grafiki: https://pixabay.com/pl/illustrations/sztuczna-inteligencja-m%C3%B3zg-my%C5%9Bl%C4%85cy-4389372/

Ostatnie badania NIQ pokazały, jak konsumenci podchodzą do reklam wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.

Reklamy stworzone przy użyciu AI a negatywny efekt aureoli wokół marki

Badania NIQ pokazały, że konsumenci intuicyjnie rozpoznali większość reklam wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, uznając je za mniej interesujące i bardziej „irytujące,” „nudne” i „niejasne” od reklam tradycyjnych. Odczucia te sugerują, że reklamy wygenerowane przez AI mogą wywoływać negatywny efekt aureoli wokół marki, co z kolei może pogorszyć postrzeganie przez konsumentów zarówno reklamy, jak i samej marki.

Wyniki badania pokazały również słabą aktywację pamięci w przypadku materiałów stworzonych przez AI. Reklamy wygenerowane przez sztuczną inteligencję - nawet te postrzegane jako będące „wysokiej jakości” – w porównaniu z reklamami tradycyjnymi słabiej aktywowały pamięć w mózgu. Reakcja ta sugeruje niedopasowanie między treścią i strukturami istniejącymi w pamięci - jest to luka, która może osłabiać motywację konsumentów do działania.

Niska jakość szkodzi

Niska jakość grafiki w reklamach wygenerowanych przez AI zwiększała wysiłek umysłowy towarzyszący ich przetwarzaniu, odwracając w ten sposób uwagę od zamierzonego komunikatu. Wysoka jakość wykonania ma zatem zasadnicze znaczenie dla skutecznego opowiadania historii i komunikowania przekazu marki. Choć niezaprzeczalnie sztuczna inteligencja ma potencjał kreowania pomysłów i testowania zasobów marki na wczesnych etapach, niska jakość wykonania treści AI może szkodzić wartości marki.

AI a wzmacnienie wizerunku marki

Badanie pokazało, że reklamy wygenerowane przez AI skutecznie wzmocniły istniejące skojarzenia z marką. Jednak w połączeniu z negatywnym efektem aureoli korzyść ta może zostać zniwelowana przez ogólnie negatywne postrzeganie. Niemniej AI stymuluje także skuteczność marketingową tworzenia produktów obliczonych na dłuższą perspektywę i nastawionych na potrzeby klienta, oferując głębszy wgląd w preferencje konsumentów. Technologia ta likwiduje więc rozdźwięk między firmami i ich klientami, wspomagając zrozumienie preferencji tych drugich.

Badanie NIQ

NielsenIQ (NIQ) to czołowa światowa firma zajmująca się wywiadem konsumenckim, umożliwiająca najbardziej kompletne zrozumienie zachowań zakupowych konsumentów i wskazująca nowe ścieżki wzrostu. Obecnie NIQ działa w ponad 95 krajach, tworzących 97% globalnego GDP.

W badaniu wzięło udział ponad 2 tys. uczestników, którzy obejrzeli serię reklam o jakości od wysokiej do niskiej, wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Do pomiaru aktywności mózgu użyto elektroencefalografii (EEG) w przypadku około 150 uczestników. Po obejrzeniu reklam wszystkich uczestników poproszono o wypełnienie ankiety, w której wyrazili wprost swoje opinie.

Jak podkreślają autorzy, z badania płyną wnioski o krytycznym znaczeniu dla twórców reklam, próbujących manewrować między szansami i wyzwaniami, jakie niesie ze sobą ta nowa technologia. NIQ przedstawi omówienie tych wyników w kontekście zmian pokoleniowych podczas sesji panelowej w ramach CES 2025, zatytułowanej Adaptacja do zmian: demografia a strategie w reklamie (Adapting to Change: Demographic Shifts in Advertising Strategy) w dniu 9 stycznia .

 

>>Czytam więcej artykułów w: Sztuczna inteligencja

 

Źródło:

Badanie NIQ ujawnia nieznane wcześniej nastawienie konsumentów do reklam wygenerowanych przy użyciu sztucznej inteligencji, https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/badanie-niq-ujawnia-nieznane-wczesniej-nastawienie-konsumentow-do-reklam

Adapting to Change: Demographic Shifts in Advertising Strategy, https://www.ces.tech/schedule/adapting-to-change-demographic-shifts-in-advertising-strategy/

Will AI-generated advertising disrupt the creative industry?, https://nielseniq.com/global/en/insights/education/2024/will-ai-generated-advertising-disrupt-the-creative-industry/

_____________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie

 

>>Powrót do artykułów w: Biznes

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej