Jak Polacy kupują prezenty (nie tylko) na Mikołajki?

Jak Polacy kupują prezenty (nie tylko) na Mikołajki?

Źródło grafiki: https://pixabay.com/photos/box-christmas-claus-cute-female-15718/

Dziś Mikołajki - dzień, w którym tradycyjnie obdarowujemy najbliższych upominkami. A jakim Mikołajem są Polacy?

Mikołajki - święto z prezentami w tle

Mikołajki na stałe wpisały się we współczesną kulturę, także masową, jako dzień, w którym w dowód uczuć wręczamy bliskim prezenty. Zwyczaj ten wywodzi się ze średniowiecznych legend o życiu świętego Mikołaja - patrona panien na wydaniu, piekarzy, żeglarzy, mieszczan, ubogich, dzieci, uczniów czy rolników. Biskup Myry w Licji (obecnie Turcja) jeszcze za życia był znany jako opiekun ubogich, na których przeznaczył swój cały majątek. Zmarł w Myrze miedzy 342 a 352 r. Jak głosi legenda, najbardziej znanym czynem św. Mikołaja było podrzucenie sąsiadowi trzech brył złota na posag dla córek.

Współcześnie Święty Mikołaj najczęściej kojarzony jest jako miły staruszek z brodą przynoszący dzieciom prezenty, którego obecny wizerunek nakreślili w latach 30. XX wieku specjaliści od reklamy Coca-Coli. Jego święto przypada 6 grudnia, ale najważniejsza jest noc poprzedzająca dzień. Wtedy bowiem Mikołaj zostawia pod poduszką, w skarpecie lub bucie drobne prezenty.

Jakimi Mikołajami są Polacy?

Z okazji 6 grudnia zbadano, jak Polacy kupują prezenty. Badanie VeloBanku przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie liczącej 1090 osób, w dniach 29.11-1.12.2024 roku, pokazało, że zdecydowana większość Polaków (88%) kupuje prezenty świąteczne bliskiej rodzinie, a połowa partnerowi czy partnerce (49%). Przyjaciół obdarowuje jedynie 18% osób, a 12% wręcza coś samemu sobie.

Co się tyczy strategii na świąteczne zakupy, warto podkreślić, że Polacy wolą mieć komfort i zaczynają je z wyprzedzeniem – 34% osób odwiedza sklepy kilka tygodni przed świętami, 24% czasem kupuje wcześniej, a czasem na ostatnią chwilę, a 15% zostawia sobie dwutygodniowy bufor. 

Polski Mikołaj stawia na produkty, które są w rozsądnej cenie (48%). Ponadto 36% osób wybiera praktyczne prezenty, które mieszczą się w ustalonym wcześniej limicie cenowym. Jak pokazują badania, idealny prezent świąteczny to prezent dopasowany do zainteresowań osoby obdarowywanej (36%), a także użyteczny (20%). Polacy nie chcą też wydawać pieniędzy na pakowanie prezentów, dlatego niemal połowa osób (47%) robi to samodzielnie. Dodatkowo dla 26% ankietowanych opakowanie w ogóle nie jest ważne, liczy się za to zawartość. 

A co z prezentami pod choinkę?

Badanie pokazało, że Polacy mają różne strategie zakupu prezentów, ale w jednej kwestii niemal wszyscy są zgodni (95%) – nie kupuje się ich w Wigilię. Nieco bardziej są do tego pomysłu przekonani mężczyźni – 6% często lub wręcz zawsze wybiera się do sklepu 24 grudnia. W przypadku kobiet zdarza się to zaledwie 3%. Patrząc na rozkład odpowiedzi w podziale na wiek, różnice są marginalne. Pomysł robienia zakupów świątecznych w Wigilię jest najbardziej abstrakcyjny dla osób 55+. Wśród nich aż 98% nie kupuje nic 24 grudnia. To pokazuje, że przywiązanie do tradycji jest wśród Polaków czymś naturalnym. Zwłaszcza, że zazwyczaj starannie zapakowane prezenty już wcześniej znalazły swe miejsce pod choinką. 

 

A Wy, jakim Mikołajem jesteście?

 

Źródło:

- Święty Mikołaj biskup – patron panien na wydaniu, piekarzy, żeglarzy, mieszczan′, https://ank.gov.pl/wystawy/swiety-mikolaj-biskup-patron-panien-na-wydaniu-piekarzy-zeglarzy-mieszczan/
- Polak to praktyczny mikołaj – prezenty kupuje z wyprzedzeniem i na promocji, nigdy w Wigilię, VeloBank, https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/polak-praktyczny-mikolaj-prezenty-kupuje-z-wyprzedzeniem-i-na-promocji-nigdy-w
- Mikołajki, https://pl.wikipedia.org/wiki/Miko%C5%82ajki_(zwyczaj)

__________________________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie

 

>>Powrót do artykułów w: Majątek

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej