Jak się wyróżniać, czyli budowanie marki kancelarii w oparciu o efekt von Restorff

artykul

Efekt von Restorff jako narzędzie marketingowe? Dlaczego nie. Budowanie marki kancelarii nie jest zadaniem łatwym. W obecnych realiach nasycenia rynku podażą usług prawnych tzw. wyróżnienie się z tłumu może być kluczowe. Czym zatem jest efekt von Restorff i dlaczego warto stosować odkryte prawie 100 lat temu zjawisko w planowaniu strategii marketingowej?

Efekt von Restorff, czyli na czym polega fenomen Kohlera-Restorff?

Zacznijmy od przybliżenia, czym jest  efekt von Restorff, znany też jako fenomen Kohlera-Restorff. Termin ten określa zjawisko lepszego zapamiętywania elementów, które się wyróżniają. Odkryte zależności stały się kamieniem milowym w reformie współczesnego modelu nauczania dzieci i młodzieży, jednak wnioski płynące z badań należy stosować nie tylko w obszarze pedagogiki, ale również marketingu. Jeżeli łatwiej zapamiętujemy elementy percepcyjnie uwydatnione, to sprawny, by „efekt wyizolowania” zadziałał także na potencjalnych klientów, czyniąc powyższe zjawisko trzonem przyjętej strategii budowania marki kancelarii.

Czym jest marka kancelarii?

By należycie wytłumaczyć, czym jest marka kancelarii, warto sięgnąć do sprawdzonej (notabene na gruncie procesu wykładni prawa) metody językowej. W świetle definicji Słownika języka polskiego PWN, pojęcie „marka” znaczy tyle co znak rozpoznawczy firmy; znak firmowy, znak fabryczny; jakość wyrobów danej firmy ; dobra opinia, uznanie. Należy zatem powiedzieć, że „marka kancelarii” identyfikuje w oczach odbiorców świadczonych usług (potencjalnych klientów) stworzoną przez nas firmę prawniczą w obszarze jakościowym. Tworząc markę własnej Kancelarii tworzymy więc w umyśle potencjalnego Klienta swoiste wyobrażenie, dotyczące zarówno nas samych jako prawników, jak i naszej Kancelarii.  

>> Zobacz też: Artykuł reklamowy z kampanią CPC dla Kancelarii (Autopromocja)

Jak budować markę kancelarii?

Czy budowanie marki kancelarii jest trudne? Cóż, z pewnością nie jest to zadanie łatwe, dlatego warto przyjrzeć się poszczególnym etapom, które doprowadzą nas do pożądanego efektu końcowego. Pierwszym krokiem zawsze będzie  sprecyzowanie, dlaczego chcemy prowadzić kancelarię prawną  i wykonywać ten konkretny zawód prawniczy. Następnie musimy określić grupę docelową odbiorców świadczonych przez nas usług. Pamiętajmy bowiem, że każdy z nas wybiera określoną specjalizację i że nie istnieją skuteczni prawnicy „od wszystkiego”. Wybierając obszar działania kancelarii warto także przeanalizować, w czym nasza Kancelaria jest lepsza od konkurencji. To pozwoli wyeksponować cechy szczególne w sposób dostrzegalny przez potencjalnego Klienta, czemu  służy szereg instrumentów, określanych zbiorczo jako  nowe media.  

Nowe media w budowaniu marki kancelarii

Nowe media to pojęcie, które weszło do naszych słowników wraz z nadejściem ery Web 2.0.  i zwykło utożsamiać się je z formami komunikacji elektronicznej, możliwej dzięki technologii komputerowej. Na wstępie należy jednak zaznaczyć, że wskazane poniżej informacje stanowią jedynie zasygnalizowanie najważniejszych wątków, bowiem złożoność zagadnienia nowych mediów i ich marketingowego potencjału jest tematem tak szerokim, że wykracza poza ramy objętościowe niniejszego artykułu.

Pierwszym punktem styczności potencjalnego Klienta i naszej Kancelarii będzie prawdopodobnie strona internetowa. Dlatego konieczne jest zadbanie o to, by była ona nie tylko estetyczna, ale także funkcjonalna. Warto, by strona internetowa naszej Kancelarii zawsze zawierała informacje  o oferowanych usługach, a także o sposobach kontaktu z Klientem, czy krótką charakterystykę członków zespołu Kancelarii, wszak każdy Klient chciałby wiedzieć, z kim będzie współpracować.

W dzisiejszych czasach strona internetowa kancelarii to nie wszystko. Zasadą stało się posiadanie firmowych profili w mediach społecznościowych, wśród których nadal niezmiennie prym wiedzie Facebook. Ale obecność kancelarii prawnych notują także inne social media, jak Twitter, LinkedIn, czy YouTube. Ważne jednak, by prezentowane tam treści nie były nudnym i sztampowym monologiem, chwalącym wyłącznie nasze zawodowe sukcesu. Kolejna relacja z wygranej w Sądzie Najwyższym może się po prostu znudzić. Dlatego pokażmy także „ludzkie oblicze” i zaciekawmy naszych odbiorców wpisem, którego nie znajdziemy u konkurencji.     

Budując markę kancelarii, warto także zainwestować w content marketing. Tworzeniu ciekawych i pożądanych społecznie treści branżowych służą prowadzone przez kancelarie blogi czy serwisy. Za ich pośrednictwem można dotrzeć do potencjalnego Klienta, odpowiadając - w formie wpisu bądź artykułu - na nurtujące go pytania z obszaru prawa. Tworząc treści „kontentowe” musimy jednak pamiętać, że  właściwy dobór tematyki oraz jej przedstawienie jest kluczowe dla „popularności” publikacji, czyli ilości tzw. odsłon. To one wskazują, ile osób przeczytało stworzoną przez nas treść. Pamiętajmy, że ciekawy temat to nie wszystko, a jego nieprawidłowe – pod względem wymogów SEO – opracowanie może zepchnąć nasz artykuł w daleką otchłań zapomnienia wyszukiwarki Google. Dlatego w przypadku content marketingu wiele kancelarii wykorzystuje pomoc doświadczonych copywriterów, którzy nie tylko znają zasady działania Internetu, ale także rozumieją specyfikę branży usług prawnych i należycie identyfikują potrzeby potencjalnych klientów kancelarii.                     

Bądź oryginalny, zyskaj rynkową przewagę

W obecnych czasach, w których podaż usług prawnych powoli przewyższa popyt na nie, bycie specjalistą może nie wystarczyć. Warto więc zadbać o oryginalność. Minęły bowiem czasy, w których „inne” znaczy „złe”.  Dlatego opracowując strategię marketingową własnej Kancelarii postawny na … odwagę bycia innym. Jak głosi znane przysłowie, kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana smiley  

 

 

Źródło:
- D. Tamblyn. , Laugh and Learn: 95 Ways to Use Humor for More Effective Teaching and Training, NewYork 2003
- Pojęcia stosowane w statystyce publicznej, Nowe media, Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/1943,pojecie.html
- Pojęcie „marka” , https://sjp.pl/marka

 

__________________________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

 

>>Powrót do artykułów w: Kancelaria

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej