Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach?

artykul

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające zaległość podatkową potwierdza aktualną sytuację podatkową wnioskodawcy. Wydawane jest na wniosek, a jego posiadanie - co do zasady - nie jest obowiązkowe. Istnieje jednak szereg sytuacji, w których jego okazanie może być niezbędne.

Czym jest zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości?

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości jest dokumentem urzędowym, wydawanym przez organ podatkowy na żądanie osoby ubiegającej się. Potwierdza ono stan faktyczny i stan prawny w chwili jego wydania. Innymi słowy, osoba, która ubiega się o wydanie zaświadczenia  o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości uzyska urzędowe potwierdzenie swojej sytuacji podatkowej, aktualnej w dniu, w którym zaświadczenie zostaje wydane.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości obejmuje przede wszystkim podatki dochodowe (PIT albo CIT), podatek od towarów i usług (VAT) oraz podatek akcyzowy.

Kiedy zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach jest potrzebne?

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach potrzebne jest:

  1. gdy przepisy prawa wymagają urzędowego potwierdzenia braku zaległości lub stanu zaległości podatkowych,
  2. gdy należy potwierdzić brak zaległości lub stan zaległości podatkowych z uwagi na swój interes prawny.

W praktyce, zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach potrzebne jest w szczególności w sytuacji:

  • ubiegania się o kredyt w banku,
  • uczestnictwa w przetargu organizowanym w ramach procedury zamówień publicznych,
  • potwierdzenia swojej wiarygodności jako konrahenta
  • zawarcia umowy leasingu.

 

Pamiętaj! Gdy składasz wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości, musisz koniecznie wskazać zakres żądanych informacji. Oznacza to, że musisz wskazać, że wnosisz o potwierdzenie braku zaległości w podatkach albo o podanie informacji o stanie zaległości.

 

Czy można wnioskować o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, by poznać sytuację podatkową innego przedsiębiorcy?

Nie ma przeszków prawnych, by zawnioskować o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości w celu poznania sytuacji podatkowej innego przedsiębiorcy. W takim wypadku potrzebna jest jednak zgody takiego przedsiębiorcy. Zgoda powinna być udzielona na piśmie albo w formie dokumentu elektronicznego.

Jak postąpi urząd podatkowy w sytuacji, gdy zawnioskujesz o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, a w trakcie jego weryfikacji organ stwierdzi zaległość podatkową?

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości wydaje się na podstawie dokumentacji danego organu podatkowego oraz informacji otrzymanych od innych organów podatkowych. Jeżeli wnioskodawca żąda wydania zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, a w trakcie weryfikacji sytuacji podatnika organ podatkowy stwierdzi zaległość, wówczas należy się spodziewać otrzymania postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia.

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach?

By uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, należy złożyć wniosek. Można to zrobić osobiście w urzędzie, listownie albo drogą elektroniczną. Poza włąściwym wypełnieniem wniosku, nalezy również uiścić opłatę skarbową. Dowodem wniesienie należnej opłaty skarbowej może być potwierdzenie przelewu albo skan bądź zdjęcie dowodu wniesienia opłaty.

Po wniesieniu wniosku, urząd przystępuje do jego weryfikacji formalnej i merytorycznej. Jeśli wniosek zawiera braki formalne lub błędy, urząd wzywa wnioskodawcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.

 

Pamiętaj! Urząd skarbowy wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości w oparciu o dokumentację, którą posiada lub uzyska z innych urzędów. Dlatego nie może żądać od Ciebie dodatkowych dokumentów potwierdzających informacje, które już zna lub sam ustali. Urząd może żądać od wnioskodawcy dodatkowych dokumentów tylko wtedy, jeśli wskaże podstawę prawną, która daje mu takie prawo.

 

Ile wynosi opłata skarbowa od wydania zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach?

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości wymaga wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 21 zł od każdego egzemplarza. Z opłaty skarbowej zwolnione są osoby, które potrzebują zaświadczenia w sprawach:

  •     alimentacyjnych
  •     opieki
  •     kurateli i przysposobienia
  •     ubezpieczenia społecznego

 

Pamiętaj! Opłatę skarbową płaci się na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz wniosek o zaświadczenie. Numer konta należy sprawdzić na stronie urzędu miasta lub gminy.

 

Podstawa prawna:

- art. 306e ustawy z dnia  29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.),

- załącznik do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1923).

 

Treści publikowane w Serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.

 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej