Jak zgłosić umowę o dzieło przez PUE ZUS?

artykul

PUE ZUS to platforma umożliwiająca komunikację pomiędzy płatnikiem (ubezpieczonym) a ZUS. W ramach PUE ZUS możemy również zgłosić umowę o dzieło. Zgłoszenie umowy o dzieło do ZUS następuje na formularzu ZUS RUD.

Umowa o dzieło

Zgłoszeniu podlegają umowy o dzieło. Na gruncie Kodeksu cywilnego przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia (art. 627 k.c.).

Skutkiem wykonania zobowiązania przyjmującego zamówienie następuje przeniesienie własności dzieła na zamawiającego. Stąd do omawianej umowy mają zastosowanie przepisy o rękojmi przy sprzedaży, jak również przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy ruchomej konsumentom (np. art. 5461 k.c. w zw. z art. 6361 k.c.). 

Typowe dzieło powinno mieć charakter materialny. Rezultatem, na który strony omawianego kontraktu mogą się umówić, może być rzecz wytworzona od podstaw (np. stół drewaniany), ale także przeróbka lub naprawa rzeczy istniejącej (np. lakierowanie stołu). Dzieło powinno mieć indywidualny charakter i odpowiadać potrzebom zamawiającego (np. stół polakierowana na kolor mahoniowy). Nie sposób odrzucić przymiotu dzieła rezultatom niematerialnym (ucieleśnionym albo nieucieleśnionym w przedmiocie materialnym), utrwalonym w postaci poddającej się ocenie ze względu na istnienie wad (np. wygłoszenie cyklu wykładów - por. rozważania zawarte w uzas. wyr. SA w Gdańsku z 27.1.2016 r., III AUa 1016/15, http://orzeczenia.ms.gov.pl. Zob. także podane tam orzecznictwo). 

Zgodnie z art 36 ust. 17 u.s.u.s. płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło informuje ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli umowa taka zawarta zostanie z osobą, z którą nie pozostaje w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy, w terminie 7 dni od dnia zawarcia tej umowy.

Poniżej w trzech krokach przedstawiamy procedurę, w ramach której następuje zgłoszenie umowy o dzieło do ZUS.

Krok pierwszy: logowanie do PUE ZUS

Zgłoszenie umowy o dzieło do ZUS następuje przez platformę PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych). Użytkownik powinien dysponować kontem w ramach omawianej platformy. Logowanie następuje z poziomu witryny Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

Ważne
Przed podaniem jakichkolwiek danych sprawdź certyfikat zabezpieczeń strony internetowej. 

Należy wybrać sposób logowania. Do PUE ZUS można zalogować się bezpośrednio ze strony logowania PUE ZUS, albo przez:
1) profil zaufany/login.gov.pl;
2) kwalifikowany podpis elektroniczny;
3) bankowość elektroniczną.

Krok drugi: formularz PUE ZUS

Po zalogowaniu do PUE ZUS należy utworzyć dokument zgłoszenia umowy o dzieło. Zgłoszenie następuje na formularzu ZUS RUD. Trzeba go wybrać spośród wielu formularzy zgromadzonych w PUE ZUS.

W tym celu wybieramy po lewej stronie zakładkę „Dokumenty robocze”. Po wyświetleniu katalogu formularzy zaznaczamy formularz ZUS RUD w celu uruchomienia kreatora zgłoszenia umowy o dzieło.

Kreator zgłoszenia umowy o dzieło składa się z kilku części. Konieczne jest wskazanie danych osobowych wykonawcy dzieła (m.in. imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, numer i seria dowodu osobistego). W ramach formularza wskazujemy też, czy naszym celem jest zgłoszenie umowy o dzieło, czy dokonanie korekty takiego zgłoszenia. Program zapyta również zgłaszającego o przedmiot umowy o dzieło (wystarczy krótki opis), datę jej zawarcia i datę dostarczenia dzieła.

Uwaga
Dane zgłaszającego umowę o dzieło system wpisuje automatycznie. Konieczne jest jednak wskazanie w jakim charakterze zgłaszający występuje (jako osoba prywatna czy jako przedsiębiorca).

Krok trzeci: podpisanie ZUS RUD

Prawidłowo wypełniony formularz ZUS RUD należy elektronicznie wysłać do organu rentowego. Przed wysyłką konieczne jest podpisanie dokumentu. Spośród kilku metod złożenia podpisu najlepiej dostępną jest ta oparta na systemie ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). 

Dokument podpisany może zostać wysłany. Po wysłaniu dokumentu system wyświetla odpowiedni komunikat. Platforma PUE ZUS umożliwia ściągnięcie zarówno wysłanego dokumentu, jak i potwierdzenia jego wysłania.   
Dokument potwierdzający zgłoszenie dołączamy do umowy w celach dowodowych.

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej