Jak zmieniły się zakupy online po 1 stycznia?

Jak zmieniły się zakupy online po 1 stycznia?

Źródło grafiki: https://pixabay.com

1 stycznia w życie weszły szeroko zakrojone zmiany w prawie konsumenckim. Objęły one także zakupy online.

Zmiany w prawie konsumenckim po 1 stycznia 2023 r.

Zmiany w prawie konsumenckim obejmują implementację trzech kluczowych dyrektyw unijnych: Omnibus, Towarowej i Cyfrowej. Oznacza to szereg zmian w zakresie praw konsumentów, które obejmują zarówno zakupy stacjonarne, jak i zakupy online. Dodatkowo zwiększono ochronę kupujących na pokazach i wycieczkach. 

Zakupy online w świetle noworocznych zmian

Wraz z nadejściem Nowego Roku, miłośnicy kupowania w sieci mają być lepiej chronieni. Zakupy online stanowią bowiem ważną część wprowadzonych w prawie konsumenckim zmian. Środkami ochrony konsumentów mają być m.in. określone obowiązki informacyjne, zasady plasowania ofert, recenzje produktów czy indywidualne dostosywanie ceny. Zakazane jest także wykupywanie przez przedsiębiorców za pośrednictwem botów, a potem odsprzedawanie konsumentom biletów na imprezy kulturalne lub sportowe, a towary z elementami cyfrowymi czy usługi cyfrowe będą podlegać reklamacji jak wszystkie inne produkty.

Obowiązki informacyjne w ramach platform handlowych i plasowanie ofert

Obowiązujące prawo konsumenckie nakłada na przedsiębiorców ścisłe obowiązki informacyjne w ramach platform handlowych. Konsumenci muszą być jasno informowani, czy podmiot oferujący na platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną. W tym drugim przypadku dowiedzą się także, że w tej relacji nie mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów np. możliwość odstąpienia od umowy. Platforma musi też informować, jak się podzieliła ze sprzedającym obowiązkami związanymi z realizacją umowy.

Stosowne zasady obejmują także tzw. plasowanie ofert. Jeżeli przedsiębiorca umożliwia wyszukiwanie produktów musi informować o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyników. Konieczne będzie też wyraźne ujawnienie płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.

Recenzje produktów i indywidualne dostosowywanie ceny

Recenzje produktów muszą być prawdziwe. Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów, będzie musiał podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wprost zakazane będzie też zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.

Nie tylko recenzje produktów, ale także indywidualne dostosowywanie ceny stało się przedmiotem nowych regulacji. Jeśli przedsiębiorca stosuje indywidualne dostosowywanie ceny, to będzie musiał o tym jasno poinformować konsumenta. Dotyczy to np. sytuacji, gdy cena jest automatycznie ustalana dla konkretnego odbiorcy w zależności np. od jego lokalizacji, urządzenia, z którego korzysta (smartfon, komputer stacjonarny) czy historii przeglądanych stron. Nie dotyczy natomiast dynamicznego profilowania cen lub ustalania cen w czasie rzeczywistym, czyli mechanizmów, które opierają się na czynnikach niezwiązanych z osobą konkretnego użytkownika, np. zmianą popytu na dany towar.

Usługi cyfrowe

W świetle nowych przepisów konsumenckich usługi cyfrowe, jak również treści cyfrowe czy towary z elementami cyfrowymi podlegają zasadom reklamacji. Jak wskazano w przepisach, można je reklamować podobnie jak wszelkie inne towary czy usługi. Przedsiębiorca jest więc odpowiedzialny także za zgodność takiego cyfrowego towaru, np. gry, programu komputerowego, z jego wersją próbną czy zapowiedziami. Przedsiębiorca ma też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.

Warto również zauważyć, że konsumenci będą chronieni nie tylko, gdy zapłacą za treści lub usługi cyfrowe pieniędzmi, ale także gdy zapłacą swoimi danymi osobowymi. Będą obowiązywać takie same zasady, jak w odniesieniu do odpłatnych usług, np. możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

 

Źródło

- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/

 

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej