Klauzule inflacyjne w umowach z operatorami komórkowymi może naruszać interes konsumentów. Tymczasem zmiany cen mogą nastąpić już na początku roku.
Operatorzy Orange Polska, P4 (sieć Play) i T-Mobile zdecydowali się na wprowadzenie do umów na czas określony postanowień, które budzą wątpliwości Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o klauzule inflacyjne, uprawniające do modyfikacji warunków podpisanych przez konsumentów zobowiązań w trakcie ich trwania. Jak wynika z ustaleń UOKiK, Orange Polska przewiduje możliwe podwyżki, gdy nastąpi wzrost cen o co najmniej 3,5 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Analogicznie mniejsza inflacja mogłaby skutkować zmniejszeniem opłat, ale jak wskazano we wzorcach umów i regulaminach, tylko w przypadku gdy wcześniej operatorzy podnieśli ceny. Jeśli taka sytuacja nie następiła, to nawet jeżeli wskaźnik inflacji uzasadnia obniżenie cen, spółka zastrzega sobie możliwość pozostawienia ich bez zmian.
Podobne postanowienia wprowadziła także spółka T-Mobile Polska, która także dopuszcza możliwość zmiany warunków umowy, gdy średnioroczny wskaźnik cen wykaże wzrost w wysokości 3 proc. Również w przypadku tego operatora UOKiK wskazuje na niejasne okoliczności, w których opłaty muszą zostać przez spółkę obniżone – uzależniono je bowiem od wcześniejszej podwyżki. Jak wskazuje Urząd, wskazane klauzule mogą być dla konsumentów niezrozumiałe i skutkować brakiem pewności co do zawartego kontraktu.
Z kolei w przypadku operatora P4 (sieć Play) wzorce przewidują kilka wariantów uprawniających do zmiany cen świadczonych usług. Jest to m.in. wspomniany wskaźnik inflacji (różnica na poziomie 3 proc.) a także np. zmiana kursu EURO lub innego wskaźnika określonego przepisami. Wątpliwości Prezesa UOKiK budzi sposób sformułowania przedmiotowych postanowień.
Wskazane rozwiązania budzą wątpliwości Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.a ich skutkiem stało się postępowania wyjaśniające prowadzone w sprawie Orange Polska, P4 i T- Mobile Polska.Jak wskazano w uzasadnieniu, klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Tymczasem zakładane zmiany w zobowiązaniach zawartych na czas oznaczony, mogą prowadzić do przerzucania konsekwencji zmieniającej się sytuacji gospodarczej na użytkowników sieci komórkowych.
Postępowania wyjaśniające w sprawie operatorów mogą skutkować postawieniem zarzutów i nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. obrotu.
Źródło:
-komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.
Usługa Twój e-PIT także dla przedsiębiorców
2024-04-11 19:00Podróż autostradami nie zawsze bezpłatna
2023-08-10 15:008 pytań do prawnika: NAJEM OKAZJONALNY
2024-04-03 15:08Dozwolona samopomoc przy naruszeniu posiadania
2023-07-21 11:10SN o zasiedzeniu służebności gruntowej
2024-03-28 08:40Odsetki oraz koszty pozaodesetkowe w umowie pożyczki
2023-04-05 10:00