Klienci Zalando otrzymają specjalne vouchery

artykul

Klienci, którzy dokonywali zakupów w ramach platformy zalando.pl otrzymają vouchery. To pokłosie decyzji UOKiK ws. praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Postępowanie UOKiK w sprawie Zalando

Jak podano w oficjalnym komunikacie, w lipcu ubiegłego roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie stawiając zarzuty platformie sprzedażowej Zalando. Dotyczyły one m.in. nieprzekazania informacji  o statusie sprzedających na platformie w sposób wymagany przepisami. Kluczowy w sprawie okazał się fakt, że w ramach platformy klienci mogą nabywać nie tylko produkty  od samego Zalando, ale też od partnerów platformy, o czym nie byli odpowiednio informowani. W efekcie nie mieli oni pewności, że kupują dany produkt od przedsiębiorcy, a w konsekwencji, czy przy zakupie przysługują im wszystkie prawa wynikające z tego faktu. Należy bowiem zauważyć, że jeśli konsument nie zawiera umowy z przedsiębiorcą, to nie jest chroniony prawem konsumenckim i nie dotyczą go wynikające z prawa przywileje. Przykładowo, nie będzie mieć zapewnionej ustawowej możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość.

W ocenie Prezesa UOKiK Zalando nie dopełniło także innych obowiązków informacyjnych. Brakowało bowiem jasnych informacji o tym, jaki jest podział obowiązków związanych z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę partnerem. Tym samym klienci dokonujący zakupu w ramach zalando.pl mogli mieć problem z ustaleniem, do kogo kierować reklamację, kogo informować o odstąpieniu o zakupu czy do kogo wysłać zwracany towar.

Monitoring platform internetowych

Postępowanie wobec Zalando nie było przy tym jedynym postępowaniem, jakie UOKiK wszczął w związku z implementacją dyrektywy Omnibus. Urząd przeprowadził szeroki monitoring platform internetowych, sprawdzając poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi. W 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń i wezwano przedsiębiorców do przedstawienia wyjaśnień oraz zmiany kwestionowanych praktyk. Najczęściej nie informowano w sposób wymagany przepisami o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą (np. taka informacja występowała tylko w regulaminie platformy), a informacje o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedawcami były rozproszone w kilku dokumentach. Większość przedsiębiorców – po interwencji Prezesa UOKiK – zmieniło swoje działania lub deklaruje wprowadzenie modyfikacji. Wśród nich są dostawcy takich platform, jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Travelist, Amazon czy Allegro.

Kto dostanie voucher od Zalando?

W wydanej 18 lipca decyzji Prezes UOKiK zobowiązał Zalando do wprowadzenia zmian na swoich stronach w związku z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus.Tym samym spółka Zalando została zobowiązana do właściwego informowania klientów o ich prawach podczas korzystania z platformy zakupowej, tak by konsumenci wiedzieli od kogo i na jakich zasadach kupują towary jeszcze przed kliknięciem przycisku „przejdź do kasy”.

Prócz zmian na stronie zalando.pl, spółka przyzna wszystkim konsumentom, którzy kupili w serwisie Zalando produkty od jego partnerów w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania zobowiązania, voucher w wysokości 40 zł.  Klient będzie mógł go wykorzystać w ciągu 6 miesięcy na zakupy produktów sprzedawanych przez Zalando (w tym uprzednio przecenionych), z wyłączeniem produktów sprzedawanych przez partnerów. Spółka przekaże informację o przyznaniu vouchera za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Jakie obowiązki nakłada dyrektywa Omnibus?

Implementacja dyrektywy Omnibus nastąpiła na początku 2023 roku. Dyrektywa zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie, a ustanowione przepisy nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne, np. podawanie numeru telefonu, informowanie czy i jak weryfikują udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą. Wymagane jest również, by dostawcy internetowych platform handlowych - w sposób jasny i zrozumiały - wskazywali, jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy zawieranej na platformie między nimi a dostawcami oferowanych produktów i usług. Z kolei dla konsumenta jasna informacja o tym, kto odpowiada na przykład za dostawę produktu lub obsługę płatności (sprzedawca czy operator platformy handlowej) jest istotna, choćby w przypadku konieczności złożenia reklamacji.

 

 

Źródło:

-Decyzja UOKiK nr RKR-3/2024 z dnia  18 lipca 2024 r., ws. Zalando SE z siedzibą w Berlinie, RKR.610.4.2023.AGW

- Komunikat UOKiK, https://uokik.gov.pl/zalando-zmieni-praktyki-i-rozda-vouchery

 

__________________________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

 

>>Powrót do artykułów w: Biznes

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej