Kłopoty ze streamingiem - problem konsumenta czy usługodawcy?

artykul

Internet zdominował nie tylko przestrzeń społeczną, ale również kulturową, a serwisy streamingowe cieszą się ogromną popularnością. Niestety, "wysokiej jakości streaming" to czasami mit. Rodzi się więc pytanie, kto ponosi za to odpowiedzialność.

Serwisy streamingowe podbiły Internet

Media strumieniowe opierają się na transmisji skompresowanych danych multimedialnych. Dziś istnieje szereg platform, które oferują użytkownikom możliwość oglądania video, za pośrednictwem przeglądarki bądź specjalnej aplikacji, bez konieczności jego wcześniejszego pobierania. Do najpopularniejszych serwisów streamingowych należy niewątpliwie Netflix,ale na szczycie listy utrzymują się także HBO Max, Amazon Prime, Player, Canal+Online, Disney+ czy Viaplay. Zwłaszcza ten ostatni przykuł ostatnio uwagę opinii publicznej za sprawą nie tyle swojej oferty programowej, co działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wszczął wobec skandynawskiej platformy postępowanie wyjaśniające.

Viaplay 

Viaplay to serwis streamingowy, oferujący szeroką gamę filmów, seriali i transmisji sportowych. Aby rozpocząć oglądanie, należy utworzyć konto i rozpocząć subskrypcję. Po zarejestrowaniu się i aktywowaniu subskrypcji można streamować Viaplay we wszystkich krajach UE, a także w Norwegii i Islandii. Na urządzeniach mobilnych można również pobrać tytuły offline. Usługoawca określa także precyzyjnie minimalne wymagaia systemowe. W kontekście wydarzeń sportowych, Viaplay na swojej stronie internetowej podkreśla, że aby zapewnić najlepsze wrażenia z oglądania, wszystkie rozgrywki sportowe transmituje w „bardzo wysokiej jakości streamingu”.

Wysoka jakość streamingu bywa problematyczna

Jak wynika z oficjalnego komunikatu UOKiK, do Urzędu wpłynęło w tym roku ponad 40 skarg na serwis streamingowy Viaplay. Skandynawska platforma ma w swojej ofercie filmy, seriale i programy telewizyjne, ale tym co ją charakteryzuje są transmitowane na żywo wydarzenia sportowe, m.in. mecze Bundesligi i Premier League czy gale KSW. Jak się okazuje, to właśnie fani sportowych rozgrywek są szczególnie niezadowoleni z działania serwisu i wskazują na przerwy w dostępie do usługi, buforowanie transmisji, problemy z dźwiękiem i przycinanie obrazu. Po sygnałach od konsumentów dotyczących powtarzalnych problemów technicznych utrudniających lub uniemożliwiających korzystanie z opłaconych usług Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie Viaplay Group International AB.

Nie tylko streaming, ale i sposób rozpatrzenia reklamacji konsumentów przykuwa uwagę UOKIK

W toku postępowania UOKiK sprawdzi, czy obietnice spółki odnośnie „bardzo wysokiej jakości streamingu” mają pokrycie w rzeczywistości. Jednak wątpliwości Urzędu wzbudzają nie tylko kłopoty z transmisjami w serwisie internetowym, ale także sposób rozpatrzenia reklamacji konsumentów. Prezes UOKiK przyjrzy się więc, czy proponowane klientom rekompensaty są adekwatne do sygnalizowanych problemów.

Postępowanie wyjaśniające w sprawie Viaplay może skutkować postawieniem zarzutów i nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. obrotu.

Odpowiedzialność konsumenta czy usługodawcy?

Należy podkreślić, że w świetle prawa to na przedsiębiorcy spoczywa odpowiedzialność za wykonanie opłaconej przez konsumenta usługi. Zatem w razie wystąpienia problemów technicznych, usługodawca powinien zrekompensować konsumentom powstałe utrudnienia. Tymczasem jak wskauzje UOKiK, ze skarg, które wpłynęły do Urzędu wynika, że reklamacje mogły być przez Viaplay odrzucane, a ciężar odpowiedzialności za problemy ze streamingiem mógł być przerzucany na konsumenta poprzez sugerowanie słabego łącza internetowego, nieodpowiedniej przeglądarki czy niespełniającego wymagań urządzenia. Z poczynionych dotyhczas ustaleń wynika też, że jeżeli spółka przyjęła skargę, to miała oferować jedynie rabat w wysokości 25 proc. opłaty za subskrypcję na kolejny miesiąc korzystania z platformy.

Jak słusznie zauważa Prezes UOKiK, powtarzające się problemy z transmisjami mogą zniechęcać konsumentów do dalszego korzystania z serwisu streamingowego, dlatego proponowanie im - w ramach rekompensaty - zniżki na dalszy abonament, może być nieadekwatne do sytuacji. Forma naprawienia szkody powinna być bowiem ustalona stosownie do jej wartości, w sposób zaspokajający interes konsumenta i uzgodniony z nim, a nie arbitralnie narzucony przez spółkę.

 

 

Źródło:

- oficjalna strona Viaplay, https://viaplay.pl/pl-pl/

- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19016

 

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej