Kontrola jakości paliw ciekłych i LPG w 2022 roku - podano informację o wynikach

artykul

1,34 proc. zbadanych próbek paliw ciekłych nie spełniało wymogów - wynika z raportu kontroli Inspekcji Handlowej. W przypadku LPG, nieprawidłowości stwierdzono w 3,15 proc. przypadków. W których województwach odsetek zakwestionowanych paliw był najwyższy?

Jakość paliw w 2022 roku

Jak wynika z oficjalnej informacji, w 2022 r. Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego (LPG) oraz lekkiego oleju opałowego. Do badań pobrano 1598 próbek paliw ciekłych, 317 próbek LPG i 1 próbkę lekkiego oleju opałowego.

Specjaliści podczas testów laboratoryjnych ustalili, że 21 próbek paliw ciekłych (19 oleju napędowego, 2 benzyny) nie spełniało wymogów, co stanowi 1,34 proc. zbadanych. Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdziliśmy w województwach: świętokrzyskim (5,41 proc. zbadanych), mazowieckim (2,40 proc.) i podlaskim (2,38 proc.). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców – w województwach: kujawsko‑pomorskim (7,14 proc.), warmińsko-mazurskim (6,25 proc.) i zachodniopomorskim (4,88 proc.). W ostatnich latach (2016–2022) kontrole w hurtowniach paliw oraz u producentów i magazynujących paliwa ciekłe nie wykazały nieprawidłowości.

W wyniku kontroli gazu skroplonego LPG inspektorzy zakwestionowali 10 próbek pobranych na stacjach paliw i w hurtowniach – co daje 3,15 proc. zbadanych. Niewłaściwą jakość odnotowaliśmy w 4 województwach: małopolskim, mazowieckim, pomorskim i śląskim. Do kontroli trafiła także 1 próbka lekkiego oleju opałowego, która przeszła pozytywnie testy w laboratorium. Dostępność tego paliwa w ofercie jest ograniczona, a wszystkie badane w latach 2013-2021 próbki spełniały wymagania jakościowe.

Jakie nieprawidłowości wykryto w LPG, oleju napędowym i benzynie?

Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:

- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
- zawartość wody – stwierdzono niezgodność pod tym względem w przypadku 1 próbki; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.

W próbkach benzyny natomiast zakwestionowano prężność par – parametr ten ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego. Od jego wysokości zależą łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych.

W próbkach LPG nieprawidłowości dotyczyły:

- zawartości siarki oraz działania korodującego na miedź – wysoka zawartość siarki i przekroczenia drugiego parametru mogą powodować korozję elementów silnika,
- pozostałości po odparowaniu – określa skłonność gazu do odkładania osadów w silniku.

Jakie są konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości?

Wskutek stwierdzonych nieprawidłowości Wojewódzcy Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 11 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska. W 18 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości, a także poinformowali o wynikach inne organy, w tym Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, Krajową Administrację Skarbową oraz Policję.

Jakość paliw coraz lepsza, za wyjątkiem LPG - wynika z raportu

Jak wskazał Prezes UOKiK, w czasie pierwszej kontroli w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów, zaś w kolejnych latach liczba nieprawidłowości spadała, a w 2022 r. zakwestionowano mniej niż 1,5 proc. próbek. Z opublikowanego raportu wynika jednak, że  podobnie jak w latach ubiegłych, wśród kwestionowanych próbek dominuje olej napędowy. W jego badaniach w części krajowej odnotowano mniej próbek niespełniających wymagań jakościowych – odwrotnie niż w części europejskiej.

Oficjalnej wyniki kontroli pokazują również, że w ostatnich latach (2020-2022) nie kwestionowano próbek z uwagi na przekroczoną zawartość siarki w oleju napędowym i benzynie. To dobra wiadomość nie tylko z perspektywy samych kierowców, ale również ekologów - emisja związków siarki do atmosfery wraz ze spalinami ma niekorzystny wpływ na środowisko.

Mniej optymistyczne są rezultaty kontroli LPG. Z informacji wynika, że wyniki badań jakości gazu skroplonego (LPG) w 2022 r. były gorsze w porównaniu z 2021 r. – zarówno na stacjach wybranych, jak i wylosowanych do kontroli.

Kontrole Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa prowadzi kontrole jakości paliw w dwóch odrębnych częściach: europejskiej oraz krajowej. Różnią się one sposobem wyboru podmiotów do kontroli. W części europejskiej następuje losowanie, które przeprowadza Prezes Urzędu jako zarządzający systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W części krajowej podstawą kontroli są sygnały od kierowców, innych organów (np. Policji) i negatywne wyniki poprzednich kontroli.

W 2022 roku pobrano łącznie 1598 próbek paliw ciekłych (833 próbki benzyny i 765 oleju napędowego). W przypadku LPG Inspekcja Handlowa pobrała do badań laboratoryjnych (na stacjach paliw i w hurtowniach) 317 próbek gazu skroplonego.

Informacje o złej jakości paliwie mogą zgłaszać sami konsumenci. Podejrzenie nieprawidłowości na danej stacji należy zgłosić Inspekcji Handlowej, a przypuszczenie, że licznik dystrybutora na stacji wskazuje nieprawidłowo ilość tankowanego paliwa – Głównemu Urzędowi Miar.

 

marketing prawniczy

 

Źródło:

- Raport z kontroli paliw ciekłych w 2022 roku, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19537

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej