1,34 proc. zbadanych próbek paliw ciekłych nie spełniało wymogów - wynika z raportu kontroli Inspekcji Handlowej. W przypadku LPG, nieprawidłowości stwierdzono w 3,15 proc. przypadków. W których województwach odsetek zakwestionowanych paliw był najwyższy?
Jak wynika z oficjalnej informacji, w 2022 r. Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego (LPG) oraz lekkiego oleju opałowego. Do badań pobrano 1598 próbek paliw ciekłych, 317 próbek LPG i 1 próbkę lekkiego oleju opałowego.
Specjaliści podczas testów laboratoryjnych ustalili, że 21 próbek paliw ciekłych (19 oleju napędowego, 2 benzyny) nie spełniało wymogów, co stanowi 1,34 proc. zbadanych. Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdziliśmy w województwach: świętokrzyskim (5,41 proc. zbadanych), mazowieckim (2,40 proc.) i podlaskim (2,38 proc.). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców – w województwach: kujawskoâpomorskim (7,14 proc.), warmińsko-mazurskim (6,25 proc.) i zachodniopomorskim (4,88 proc.). W ostatnich latach (2016–2022) kontrole w hurtowniach paliw oraz u producentów i magazynujących paliwa ciekłe nie wykazały nieprawidłowości.
W wyniku kontroli gazu skroplonego LPG inspektorzy zakwestionowali 10 próbek pobranych na stacjach paliw i w hurtowniach – co daje 3,15 proc. zbadanych. Niewłaściwą jakość odnotowaliśmy w 4 województwach: małopolskim, mazowieckim, pomorskim i śląskim. Do kontroli trafiła także 1 próbka lekkiego oleju opałowego, która przeszła pozytywnie testy w laboratorium. Dostępność tego paliwa w ofercie jest ograniczona, a wszystkie badane w latach 2013-2021 próbki spełniały wymagania jakościowe.
Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:
- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
- zawartość wody – stwierdzono niezgodność pod tym względem w przypadku 1 próbki; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.
W próbkach benzyny natomiast zakwestionowano prężność par – parametr ten ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego. Od jego wysokości zależą łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych.
W próbkach LPG nieprawidłowości dotyczyły:
- zawartości siarki oraz działania korodującego na miedź – wysoka zawartość siarki i przekroczenia drugiego parametru mogą powodować korozję elementów silnika,
- pozostałości po odparowaniu – określa skłonność gazu do odkładania osadów w silniku.
Wskutek stwierdzonych nieprawidłowości Wojewódzcy Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 11 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska. W 18 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości, a także poinformowali o wynikach inne organy, w tym Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wydaje koncesje na obrót paliwami, Krajową Administrację Skarbową oraz Policję.
Jak wskazał Prezes UOKiK, w czasie pierwszej kontroli w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów, zaś w kolejnych latach liczba nieprawidłowości spadała, a w 2022 r. zakwestionowano mniej niż 1,5 proc. próbek. Z opublikowanego raportu wynika jednak, że podobnie jak w latach ubiegłych, wśród kwestionowanych próbek dominuje olej napędowy. W jego badaniach w części krajowej odnotowano mniej próbek niespełniających wymagań jakościowych – odwrotnie niż w części europejskiej.
Oficjalnej wyniki kontroli pokazują również, że w ostatnich latach (2020-2022) nie kwestionowano próbek z uwagi na przekroczoną zawartość siarki w oleju napędowym i benzynie. To dobra wiadomość nie tylko z perspektywy samych kierowców, ale również ekologów - emisja związków siarki do atmosfery wraz ze spalinami ma niekorzystny wpływ na środowisko.
Mniej optymistyczne są rezultaty kontroli LPG. Z informacji wynika, że wyniki badań jakości gazu skroplonego (LPG) w 2022 r. były gorsze w porównaniu z 2021 r. – zarówno na stacjach wybranych, jak i wylosowanych do kontroli.
Inspekcja Handlowa prowadzi kontrole jakości paliw w dwóch odrębnych częściach: europejskiej oraz krajowej. Różnią się one sposobem wyboru podmiotów do kontroli. W części europejskiej następuje losowanie, które przeprowadza Prezes Urzędu jako zarządzający systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W części krajowej podstawą kontroli są sygnały od kierowców, innych organów (np. Policji) i negatywne wyniki poprzednich kontroli.
W 2022 roku pobrano łącznie 1598 próbek paliw ciekłych (833 próbki benzyny i 765 oleju napędowego). W przypadku LPG Inspekcja Handlowa pobrała do badań laboratoryjnych (na stacjach paliw i w hurtowniach) 317 próbek gazu skroplonego.
Informacje o złej jakości paliwie mogą zgłaszać sami konsumenci. Podejrzenie nieprawidłowości na danej stacji należy zgłosić Inspekcji Handlowej, a przypuszczenie, że licznik dystrybutora na stacji wskazuje nieprawidłowo ilość tankowanego paliwa – Głównemu Urzędowi Miar.
Źródło:
- Raport z kontroli paliw ciekłych w 2022 roku, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19537
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
Koronacja Karola III - jaki jest harmonogram uroczystości?
2023-05-05 21:00Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy ebook
2023-08-11 09:12Idą zmiany w prawie pracy
2022-12-15 00:36Rząd zmienia ustawę o rachunkowości
2024-02-28 21:58Giełda kryptowalut usłyszała zarzuty
2023-01-15 16:40PKW publikuje oficjalne wyniki wyborów do Sejmu i Senatu
2023-10-17 17:00Sejm pracuje nad przepisami o Trybunale Konstytucyjnym
2024-07-23 12:40