Kradzież danych gorsza niż kradzież portfela - trwa kampania Prezesa UOKiK

artykul

Fałszywe SMS-y to nie wszystko. Jak nie paść ofiarą oszustów? Na co zwracać szczególną uwagę? Jakimi metodami posługują się osoby chcące wyłudzić nasze dane?

Prezes UOKiK ostrzega konsumentów

W dniu 5 grudnia ruszyła kampania społeczna "Stracisz dane, stracisz pieniądze!". Prezes UOKiK ostrzega w niej przed groźbą utraty danych i środków finansowych oraz apeluje o wzmożoną ostrożność konsumentów. W ramach kampanii UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty przeznaczone do emisji w telewizji, radiu i internecie. Od 5 grudnia br. są nieodpłatnie emitowane przez media publiczne w oparciu o art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także przez nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na wsparcie kampanii bez pobierania wynagrodzenia.

Cyberprzestępczość to nieodłączny element procesu cyfryzacji. Warto więc wiedzieć, jak chronić siebie i swoje dane.

Najczęstsze metody cyberprzestępców

Wraz z rozwojem usług online wzrasta liczba ofiar cyberprzestępców. Ich metody są coraz bardziej wyszukane i przybierają coraz nowsze formy. Bazując na emocjach czy sytuacjach życiowych, przestępcy potrafią w łatwy sposób zmanipulować ofiary i uzyskać niezbędne do finansowych wyłudzeń dane.Jakimi meordami posługują się najczęściej? Jak wskazuje Prezes UOKiK są nimi tzw. niedopłata,  podszywanie się pod pracownika instytucji, fałszywe SMS-y i linki czy namawianie do instalowania aplikacji.

Niedopłata czyli rzekoma zaległość w płatnościach

Każdy z nas nieraz otrzymał wiadomość SMS bądź e-mail z informacją o rzekomej zaległości w płatnościach. Niedopłata to sposób oszustów na uzyskanie danych uwierzytelniających. W wiadomości SMS bądź e-mail jest link do płatności, którego kliknięcie przekierowuje na fałszywą stronę przypominającą strony pośredników płatności. Chcąć uregulować rzekomą płatność podajemy przestępcom wszystkie dane, których potrzebują.

Podszywanie się pod pracownika banku

Inną stosowaną ostatnio metodą jest podszywanie się pod pracownika banku. Najczęściej  prosi o podanie loginu i hasła do konta, ale może też namawiać do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji, która w rzeczywistości będzie umożliwiać śledzenie aktywności i pozyskanie w ten sposób danych do logowania. Dlatego też  w przypadku telefonu od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, należy się rozłączyć i samodzielnie znależć numer infolinii oraz potwierdzić, czy ktoś do nas dzwonił. Nigdy nie należy także instalować oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej naszego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.

Bezpieczeństwo online

Bezpieczeństwo online to kluczowy aspekt cyfrowej rzeczywistości. W obecnych czasach nie trzeba kraść potfela by zdobyć pieniądze ofiary. Dziś wystarczy ukraść dane. Dlatego warto wiedzieć, jak chronić się przed atakami cybeprzestępców i na co zwracać szczególną uwagę.

 

Źródło:

- informacja o kampanii Prezesa UOKiK "Stracisz dane, stracisz pieniądze!" , https://uokik.gov.pl/

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. 

 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej