Źródło grafiki: https://pixabay.com
1 września, jak co roku, rozpoczął się nowy rok szkolny. Tym razem będzie on inny niż poprzednie, nie za sprawą pandemii, lecz zmian, jakie MEiN przygotowało dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Uczniowie szkół ponadpodstawowych będą mieli nowy przedmiot. Choć HiT - za sprawą słynnego podręcznika - stał się już wprawdzie medialnym hitem, to teraz z jego tematyką zmierzy się młodzież. Prócz wskazanego przedmiotu, uczniowie będą również zdobywać umiejętności obronne. Edukacja dla bezpieczeństwa została uzupełniona o nowy obszar zagadnień związany z edukacją obronną, w tym ćwiczeniami strzeleckimi.
Jak wskazuje MEiN, edukacja dla bezpieczeństwa została uzupełniona o nowy obszar zagadnień związany z edukacją obronną, w tym ćwiczeniami strzeleckimi. Nowe treści nauczania przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa obejmują zagadnienia z obszaru edukacji obronnej:
- reagowanie w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi (tzw. survival, w tym miejsca schronienia),
- zasady pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia z użyciem broni konwencjonalnej,
w przypadku szkoły podstawowej wymagania z zakresu: terenoznawstwa, cyberbezpieczeństwa w wymiarze wojskowym, przygotowania do szkolenia strzeleckiego;
- w przypadku szkół ponadpodstawowych wymagania z zakresu: reagowania w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi, cyberbezpieczeństwa w wymiarze wojskowym, szkolenia strzeleckiego.
Szkolenie strzeleckie:
- w przypadku szkoły podstawowej wymagania obejmują przede wszystkim przygotowanie teoretyczne w zakresie bezpiecznego obchodzenia się z bronią (w uzasadnieniu do rozporządzenia wskazano, że zajęcia z tego zakresu powinny być przeprowadzane w większej części w formie teoretycznej, ze stopniowym wprowadzaniem elementów praktycznych);
- w szkołach ponadpodstawowych będą podstawy strzelania z częścią praktyczną prowadzoną z wykorzystaniem bezpiecznych narzędzi do ćwiczeń strzeleckich, takich jak np. broń kulowa, pneumatyczna, repliki broni strzeleckiej (ASG), strzelnice wirtualne albo laserowe.
W przypadku wymagania dotyczącego strzelania z wykorzystaniem broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych przewidziano trwający dwa najbliższe lata szkolne okres przejściowy. Wymóg ten będzie obowiązywał od roku szkolnego 2024/2025.
Resort zastrzega, że w odniesieniu szkół ponadpodstawowych, które na terenie danego powiatu:
- mają dostęp do broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych – wymóg ten jest realizowany od roku szkolnego 2022/2023;
- nie mają dostępu do broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych – wymóg ten jest realizowany w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 w miarę istniejących możliwości.
HiT to nowy przedmiot historia i teraźniejszość, który od 1 września 2022 r. zastąpi przedmiot wiedza o społeczeństwie (w zakresie podstawowym) i będzie realizowany w wymiarze 3 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia.
Uczniowie szkół ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia) na zajęciach z tego przedmiotu będą poznawać według porządku chronologicznego najważniejsze wydarzenia i procesy zachodzące w kolejnych dekadach II poł. XX w. i początku XXI w. w Polsce i na świecie (w sferze politycznej, społecznej, kulturalnej i gospodarczej). Program przedmiotu obejmuje okres od 1945 do 2015 r. i łączy treści z zakresu historii powojennej z treściami z zakresu wiedzy o społeczeństwie.
Edukacja obywatelska, obejmująca kwestie ustrojowe, społeczne, prawne i aksjologiczne, jest obecna w podstawie programowej nowego przedmiotu w wyodrębnionym dziale, zatytułowanym Wiedza o podstawach życia społecznego. Wybrane zagadnienia są także uwzględnione w pozostałych działach tematycznych przedmiotu historia i teraźniejszość obejmujących kolejne okresy historii powojennej świata i Polski.
Choć pierwsze lekcje HiT dopiero przed nami, już teraz do Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają liczne skargi w sprawie treści zawartych w podręczniku dla klasy 1 liceum i technikum "Historia i Teraźniejszość 1945-1979". W skargach tych, kierowanych głównie przez nauczycieli i rodziców uczniów, którzy zapoznali się z książką, zwraca się uwagę, że nie odpowiada ona wymaganiom stawianym przed materiałami przeznaczonymi do nauki w szkole. Kontrowersje budzi treść podręcznika i zawarte tam sformułowania, jak również zdjęcia, które nie zostały odpowiednio dostosowane do wieku i wrażliwości uczniów klas pierwszych. Dlatego też RPO zwrócił się do Ministra Edukacji o wyjaśnienie wskazanych kwestii, zwłąszcza zę niektóre fragmenty podręcznika zdają się nie odpowiadać standardowi, zgodnie z którym władze publiczne powinny zachować bezstronność w sprawach światopoglądowych (art. 25 ust. 2 Konstytucji RP).
Źródło:
- komunikat MEiN ws nowego roku szkolnego 2022/2023, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka
- pismo RPO do Ministra Edukacji z 25.8.2022 r., https://bip.brpo.gov.pl
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.
Idą zmiany w prawie pracy
2022-12-15 00:36Zmiany w PIT a wyższe zaliczki na podatek dochodowy od 1 lipca
2022-07-07 08:40Wesołych Świąt!
2024-12-24 09:00Czternasta emerytura - kiedy wypłata świadczenia?
2022-08-04 16:00Nowe przepisy o biurach informacji gospodarczej
2024-07-10 11:17Powołanie Rady Ministrów w świetle Konstytucji
2023-09-01 10:00