Źródło grafiki: https://pixabay.com
Decyzją Prezesa UOKiK DUKA International musi zapłacić ponad półtora miliona zł kary za stosowanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów.
Podstawą nałożonej przez Prezesa UOKiK kary było stosowanie przez DUKA mechanizmu zwanego „sneak into basket”, czyli ukryte dodawanie do koszyka. Jak ustalił Urząd, zakwestionowana praktyka trwała prawie cały rok 2022 – od 4 stycznia do 27 grudnia. Osobom robiącym zakupy w sklepie internetowym duka.com/pl do zamówienia, bez uprzedniej wyraźnej zgody, dodawane były „promocyjne” produkty. W zależności od okresu objętego promocją do koszyka pełnego wybranych przez kupującego towarów automatycznie trafiała parasolka lub filiżanka. Aby uniknąć zakupu niechcianego towaru konsument musiał go usunąć, co w przypadku pełnego koszyka mogło zostać przez niego pominięte.
Jak podkreśla UOKiK, dodanie do koszyka promocyjnego produktu powinno zależeć tylko i wyłącznie od woli i decyzji konsumenta, a nie przedsiębiorcy, który uważa, że konsument może sam usunąć z koszyka niechciany produkt. W efekcie, jeśli kupujący nie zauważył dodatków dokonując płatności, parasolka lub filiżanka stawały się jego własnością, zaś ewentualny zwrot niechcianego zakupu oznaczał dla klientów sieci DUKA konieczność poświęcenia czasu oraz poniesienie kosztów nadania przesyłki.
W efekcie Prezes UOKiK uznał, że konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego artykułu podczas składania zamówienia i dokonać zakupu, którego nie planowali. Za stosowanie przez DUKA International praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości 1 578 061 zł, przy czym na jej wysokość miało wpływ zaprzestanie stosowania przez spółkę niedozwolonej praktyki.
Sneak into basket to przykład tzw. dark patterns, czyli wykorzystywania w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje zakupowe. Jest to niedozwolony mechanizm zwiększania sprzedaży poprzez dodawanie do koszyka -w trakcie zakupów przez Internet - dodatkowych produktów, których klient uprzednio sam nie wybrał. Tak zwane ukryte dodawanie do koszyka ma na celu zwiększenie sprzedaży poprzez wykorzystanie nieuwagi użytkownika.
Jak informuje UOKiK, Sneak into basket to nie jedyna pułapka, jaka może czyhać na konsumenta w sieci. Inne manipulacje stosowane przez nieuczciwe e-sklepy to m.in.:
- dodawanie do koszyka produktu np. powiązanego tematycznie, w promocyjnej cenie albo usługi ubezpieczenia,
- dodatkowe, niezapowiedziane opłaty pojawiające się na ostatnim etapie składania zamówienia, tzw. drip pricing,
- zwodnicze interfejsy – np. udostępnienie przycisku do złożenia zamówienia przed zapoznaniem się konsumenta ze wszystkimi opłatami,
- fałszywe liczniki czasu – wywieranie sztucznej presji,
- niekończące się promocje - sugerowanie ograniczonego czasu trwania atrakcyjnych promocji cenowych, podczas gdy obowiązują one nieustannie,
- ukrywanie istotnych informacji o produkcie, usłudze lub zasadach transakcji.
Źródło:
Komunikat UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=20177
__________________________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
SN: Sklep internetowy może być przedsiębiorstwem
2024-06-22 15:23Obligatoryjny KSeF wejdzie w życie z opóźnieniem
2024-05-01 10:15