MZ: Limit na e-recepty ma charakter techniczny

artykul

Od 3 lipca 2023 r. lekarzy obowiązują limity na wystawianie e-recept. Po interwencji RPO resort zdrowia przedstawił stanowisko w sprawie.

RPO: Limity wystawiania e-recept to ingerencja w prawo wykonywania zawodu przez lekarzy

Jak wskazuje Rzecznik Praw Obywatelskich, otrzymał on informację, że od 3 lipca obowiązują obostrzenia w zakresie wystawiania e-recept, które ingerują w prawo wykonywania zawodu przez lekarzy. Ograniczenie wystawiania nie więcej niż 300 e-recept dziennie obowiązuje, choć nie zostało opublikowane rozporządzenie w tej sprawie. Zwracając się do resortu zdrowia RPO poprosił nie tylko o zajęcie w tej sprawie stanowiska, ale przede wszystkim o wskazanie podstawy prawnej limitów wprowadzonych na wystawianie e-recept przez lekarzy.

Resort zdrowia wyłącza z limitów wystawiania e-recept leki refundowane

Jak wynika z odpowiedzi dyrektora Departamentu Innowacji MZ przesłanej do Biura RPO, wprowadzenie dziennego limitu przyjętych pacjentów oraz wystawianych recept nierefundowanych miało i ma charakter techniczny. Zdaniem resortu zdrowia,  wdrożone rozwiązanie pozwala wyeliminować handel receptami, przywrócić poczucie bezpieczeństwa pacjentów, jak również zapobiegać potencjalnemu popełnianiu czynów penalizowanych z użyciem narzędzia administrowanego przez Centrum e-Zdrowia. Ponadto, jak czytamy w odpowiedzi, wprowadzone limity wg analiz Centrum e-Zdrowia nie sparaliżowały pracy podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) i nie ograniczyły lekarzom mającym bezpośredni kontakt z pacjentem możliwości przepisania recept. Limity zablokowały natomiast możliwość wystawiania recept przez podmioty handlujące receptami, których jedynym celem jest zysk finansowy.

RPO ponownie pisze Ministra Zdrowia

Przesłana odpowiedź nie zakończyła sprawy, a RPO ponownie zwrócił się do Ministra Zdrowia wskazując, że powołane przez resort przepisy nie legitymują Ministra do wprowadzenia ograniczeń wystawiania e-recept. O ile Minister Zdrowia uczestniczy w ustalaniu polityki państwa w zakresie ochrony zdrowia, o tyle we wskazanych przez resort - jako podstawę działań -  regulacjach prawnych nie ma powszechnie obowiązującego przepisu stanowiącego podstawę prawną wprowadzonych przez Centrum e-Zdrowia limitów w wystawianiu e-recept przez lekarzy. Przepisy te, jak słusznie zauważa RPO, nie przyznają również Ministrowi Zdrowia kompetencji do wprowadzania tego typu ograniczeń. Natomiast przepisy Statutu Centrum e-Zdrowie są regulacjami wewnętrznymi i zgodnie z art. 93 ust. 2 Konstytucji RP nie mogą stanowić podstawy decyzji wobec obywateli, osób prawnych oraz innych podmiotów.

Podstawa prawna kluczowym argumentem obowiazywania limitu na e-recepty

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Konstytucyjny system źródeł prawa opiera się na podziale źródeł prawa na źródła prawa powszechnie obowiązującego (art. 87 Konstytucji) i źródła prawa wewnętrznego (art. 93 Konstytucji). Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 28 czerwca 2000 r., sygn. K 25/99, wykluczył istnienie trzeciej, pośredniej kategorii źródeł prawa. Konstytucyjna regulacja źródeł prawa powszechnie obowiązującego przybrała charakter zamkniętego wyliczenia powszechnie obowiązujących aktów normatywnych i podmiotów uprawnionych do ich stanowienia. Także stosownie do art. 68 ust. 2 Konstytucji warunki i zakres udzielania świadczeń zdrowotnych obywatelom określa ustawa, a nie innego typu akt prawny. Ponadto,  zgodnie z art. 31 ust. 3 Konstytucji, wszelkie ograniczenia wolności i praw konstytucyjnych mogą być przyjmowane tylko w formie ustawy.

Powyższe stało się podstawą kolejnych watpliwości względem narzuconych limitów, dlatego RPO ponownie zwrócił się do resortu zdrowia. W kolejnym piśmie wskazano, że Rzecznik nie kwestionuje faktu, że z uwagi na określone okoliczności może zachodzić potrzeba ograniczeń w zakresie upoważnienia lekarzy do wystawiania recept. Tego typu ograniczenia powinny jednak być wolne od wątpliwości co do podstawy prawnej.

 

Źródło:

Pismo BRPO do Dyrektora Departamentu Lecznictwa z 6.7.2023 r., V.7013.59.2023

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

>>Powrót do artykułów w: Rodzina

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej