Na czym polega program łagodzenia kar (leniency)?

Na czym polega program łagodzenia kar (leniency)?

Źródło grafiki: https://pixabay.com

Program łagodzenia kar (leniency) to szansa na obniżenie wysokości kary nałożonej na przedsiębiorcę. Na czym polega i kto może z niego skorzystać?

Czym jest program łagodzenia kar (leniency)?

Program łagodzenia kar (leniency) to sposób obniżenia kary lub jej całkowitego uniknięcia. Przedsiębiorca może złożyć na podstawie art. 113a ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wniosek o odstąpienie od wymierzenia lub obniżenie kary pieniężnej (dalej „wniosek leniency”), jeżeli jest/był stroną ograniczającego konkurencję porozumienia.  Wniosek leniency może również złożyć osoba zarządzająca przedsiębiorstwem, która w ramach sprawowania swojej funkcji w czasie, gdy zarządzane przedsiębiorstwo zawarło lub było uczestnikiem zakazanego porozumienia, umyślnie dopuściła przez swoje działanie lub zaniechanie do naruszenia przez  przedsiębiorcę zakazu porozumień ograniczających konkurencję. Osoba zarządzająca przedstawia we wniosku leniency informacje w nim wymagane w zakresie, w jakim nimi dysponuje ze względu na pełnioną u przedsiębiorcy funkcję i swoją rolę w porozumieniu.

Ile wynoszą kary za zmowy rynkowe?

Za udział w zmowie rynkowej grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. obrotu.

Zmowy rynkowe to jakiekolwiek uzgodnienia między przedsiębiorcami, których celem lub skutkiem jest eliminowanie, ograniczenie lub zniekształcenie konkurencji. Są to:

 1. porozumienia pomiędzy konkurentami, czyli przedsiębiorcami działającymi na tym samym szczeblu obrotu, np. producent – producent, dystrybutor – dystrybutor,
 2. porozumienia pomiędzy przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, np. producent – sprzedawca, dostawca – dystrybutor.

Zmowy rynkowe obejmują:
-  zmowy cenowe – wspólne ustalanie cen, np. towary nie będą sprzedawane poniżej określonej ceny lub pewne produkty nie będą przeceniane,
-  podział rynku lub grup konsumentów – np. ustalenie, że jeden przedsiębiorca będzie zaopatrywał konsumentów jedynie w zachodniej, a drugi we wschodniej części Polski (podział terytorialny), lub uzgodnienie, że jeden przedsiębiorca będzie obsługiwał jedynie „dużych”, a drugi „małych” odbiorców usług (podział podmiotowy),
-  zmowy kontyngentowe – wspólne ustalanie wielkości produkcji lub sprzedaży,
- zmowy przetargowe – np. uzgodnienie między przedsiębiorcami przystępującymi do przetargu, że któryś z nich zrezygnuje lub pozwoli wygrać przetarg innemu przedsiębiorcy.

 

 

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej