Projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy ma uprościć proces podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby fizyczne. Jednak nie każde z proponowanych rozwiązań rzeczywiście uprości życie przedsiębiorcom.
Przepisy dotyczące Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, które weszły w życie w dniu 1 lipca 2011 r., ustanowiły innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie ewidencji działalności gospodarczej. Podstawowym założeniem tego systemu było stworzenie jednej, zcentralizowanej ewidencji działalności gospodarczej osób fizycznych z rozbudowaną funkcją informacyjną dostępną dla każdego użytkownika on-line.
Sytuacja związana z epidemią COVID-19, z którą zmierzyli się przedsiębiorcy i administracja publiczna pokazała, jak ważna jest możliwość załatwienia szerokiego zakresu spraw drogą elektroniczną. Doświadczenia ostatnich lat potwierdzają, że przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości załatwiania spraw wykorzystując usługi świadczone drogą elektroniczną. Dużą popularnością cieszy się tzw. jedno okienko CEIDG – dostrzegają projektodawcy.
Biorąc pod uwagę zmiany otoczenia prawno-gospodarczego oraz doświadczenia ponad 11 lat działania systemu teleinformatycznego CEIDG proponuje się wprowadzenie kolejnych rozwiązań prawnych, które mają na celu ułatwienie wykonywania działalności gospodarczej oraz poszerzenie zakresu informacji publikowanych za pośrednictwem CEIDG – czytamy w uzasadnieniu projektu nowelizacji.
Projektowana nowelizacja zawiera szereg różnych propozycji zmian przepisów prawnych. W tym miejscu warto wspomnieć m.in. o:
1) stworzeniu w CEIDG miejsca do publikacji informacji o spółce cywilnej, której wspólnikiem jest przedsiębiorca podlegający wpisowi do CEIDG;
2) wprowadzeniu możliwości składania wniosków o wpis w CEIDG tylko on-line, a tym samym rezygnacji z formy papierowej;
3) elektronizacji i rozszerzeniu zakresu informacji o udzielonych przez przedsiębiorców pełnomocnictwach w CEIDG;
4) automatyzacji procesów oraz wymianie danych przez integrację CEIDG z innymi systemami informatycznymi;
5) zapewnienie dostępu do danych zawartych w CEIDG oraz realizacji usług przez przedsiębiorców z wykorzystaniem aplikacji mObywatel;
6) doprecyzowaniu przepisów w zakresie m.in zarządu sukcesyjnego, udostępniania danych w CEIDG, syndyka, informacji o kwalifikacjach rzemieślniczych.
Poniżej szerzej przedstawiamy niektóre z proponowanych rozwiązań.
Zawarte w projekcie rozwiązania dotyczące spółki cywilnej mają wesprzeć wspólników spółki cywilnej podlegających wpisowi do CEIDG przez zmniejszenie formalności, ograniczenie obciążeń administracyjnych oraz zapewnienie dostępu do szerokiego zakresu danych na temat spółki cywilnej. Proponowane rozwiązania w zakresie spółki cywilnej zakładają m.in.:
- uproszczenie procesu i elektronizacja przekazywania informacji o spółce cywilnej, czyli utworzenie „jednego okienka” dla zgłoszenia informacji o zawarciu umowy spółki cywilnej, której wspólnikiem jest przedsiębiorca podlegający wpisowi do CEIDG – wniosek będzie przesyłany elektronicznie przez CEIDG do innych urzędów, tj. US, GUS i ZUS/KRUS;
- stworzenie zintegrowanego wniosku dotyczącego spółki cywilnej (likwidacja kilku formularzy rejestracyjnych, odrębnie stosowanych w różnych urzędach), który będzie umożliwiać załatwienie spraw we wszystkich urzędach, tj. US, GUS i ZUS/KRUS;
- umożliwienie dołączania innych formularzy niezbędnych do realizacji spraw związanych ze spółką cywilną, np. formularzy VAT, formularzy ZUS;
- opracowanie i udostępnienie uniwersalnego wzoru umowy spółki cywilnej opracowanego we współpracy z Ministerstwem Finansów i zaakceptowanego przez inne urzędy.
Ponadto projektodawcy zapowiadają publikację informacji o spółce cywilnej, której wspólnikiem jest przedsiębiorca podlegający wpisowi do CEIDG. Publikacja danych na temat spółki cywilnej będzie miała miejsce w ramach rejestru CEIDG.
W ramach projektu przewiduje się wprowadzenie możliwości składania wniosków o wpis do CEIDG tylko on-line, a tym samym rezygnację z postaci papierowej. Następstwem przyjęcia takiego rozwiązania będzie brak możliwości złożenia wniosku w postaci papierowej w urzędach gmin czy brak możliwości przesłania wniosku przesyłką rejestrowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe. Co prawda, projekt uwzględnia swego rodzaju wyjście naprzeciw potrzebom obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych (planowane jest rozłożenie w czasie procesu całkowitej elektronizacji rozumianej jako wprowadzenie możliwości składania wniosków o wpis w CEIDG tylko on-line) to jednak opisywane w tym miejscu rozwiązanie nie przystaje do celu nowelizacji, jakim jest uproszczenie procesu podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby fizyczne.
Zawarte w projekcie rozwiązania dotyczące zasad publikowania w CEIDG informacji o pełnomocnikach sprowadzają się do:
- umożliwienia publikacji w CEIDG informacji o pełnomocniku – jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej (np. spółce jawnej) przez wskazanie, że zakres danych określony w art. 38 ust 3 ustawy CEIDG i PIP odnosi się także do pełnomocników – jednostek organizacyjnych niezaliczanych do osób prawnych, w tym tzw. ułomnych osób prawnych;
- pełną elektronizację procesu publikacji informacji o pełnomocniku w CEIDG przez wdrożenie procesu publikacji danych o pełnomocniku jedynie on-line;
- zapewnienie aktualizacji danych przez pełnomocnika.
Za pomocą systemu teleinformatycznego CEIDG będzie możliwe wykazanie umocowania udzielonego pełnomocnikowi. Zdaniem projektodawców efektem projektowanych rozwiązań będzie poprawa warunków funkcjonowania przedsiębiorców oraz zmniejszenie obciążeń biurokratycznych występujących w życiu gospodarczym.
Oceniając proponowaną zmianę należy dostrzec, że ma ona szansę uczynić obrót gospodarczy bezpieczniejszym ze względu na możliwość skutecznego wykazania umocowania pełnomocnika do działania.
Projekt zakłada wprowadzenie regulacji doprecyzowujących kwestię obowiązku posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, której dane adresowe widnieją w CEIDG, w szczególności w zakresie zarządcy sukcesyjnego.
Jak czytamy w uzasadnieniu nowelizacji, zasadniczą rolą CEIDG – ogólnopolskiej, jawnej i powszechnej ewidencji przedsiębiorców – osób fizycznych, jest gromadzenie w systemie teleinformatycznym rzetelnych, prawdziwych i aktualnych danych o przedsiębiorcy. CEIDG jest powszechnym źródłem tych informacji. Dlatego dla prawidłowego funkcjonowania CEIDG i zapewnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, kluczowe jest, aby informacje wpisane do CEIDG były prawdziwe i na bieżąco aktualizowane, tak aby w każdym czasie były one aktualne.
W kwestii danych adresowych projektodawcy dostrzegają potrzebę doprecyzowania przepisów w zakresie możliwości niepublikowania tych danych oraz niepublikowania lub usuwania danych kontaktowych.
W tym zakresie proponuje się wprowadzenie możliwości niepublikowania danych kontaktowych, takich jak adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu po wykreśleniu wpisu bez względu na to, czy wpis został wykreślony z urzędu czy też na wniosek samego przedsiębiorcy. Zgodnie z propozycją nowelizacji osobą uprawnioną do zgłoszenia takiego wniosku powinien być nie tylko przedsiębiorca, do którego należy wpis, ale również osoba, która uprawdopodobni prawo do rozporządzania danym numerem telefonu lub adresem poczty elektronicznej.
W związku z szeregiem wątpliwości związanych z dokonywaniem wpisu przez małoletnich, w przedmiotowym projekcie zdecydowano się na doprecyzowanie przepisów dotyczących wskazywania przedstawicieli ustawowych małoletniego wpisanego do CEIDG. Zaproponowano również procedurę dokonywania przez właściwe sądy zgłoszeń w zakresie ograniczenia władzy rodzicielskiej nad małoletnim i procedury postępowania z wpisem w przypadku niewskazania przedstawiciela ustawowego małoletniego w CEIDG.
Zdaniem projektodawców doprecyzowania wymagają także przepisy dotyczące zarządu sukcesyjnego. Proponuje się np. wskazanie, do jakich czynności w CEIDG uprawniony jest zarządca sukcesyjny. Projekt odnosi się tez do procedury przedłużenia okresu trwania zarządu sukcesyjnego.
Źródło:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz niektórych innych ustaw wraz z uzasadnieniem, RCL – nr z wykazu UD38, https://legislacja.gov.pl.
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie
SN: Sklep internetowy może być przedsiębiorstwem
2024-06-22 15:23Czym jest weksel własny z klauzulą waluty?
2022-08-08 07:00Działalność nieewidencjonowana
2022-03-11 16:58Nadchodzi wielka nowelizacja ustawy o CEiDG
2024-09-08 20:20Jest decyzja UOKiK w sprawie PayPal
2024-07-18 22:05RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert na celowniku UOKiK
2024-05-06 13:00Napoje energetyzujące pod lupą ustawodawcy
2023-09-26 12:18