Począwszy od 2024 r. sprzedaż tzw. energetyków będzie objęta obostrzeniami. Ustawodawca wprowadza zakaz ich sprzedaży osobom poniżej 18. roku życia oraz zastrzega obowiązkowe oznaczenie opakowań.Â
Z raportu przygotowanego przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Instytut Badawczy wynika, że średnio ponad 35% chłopców i ponad 27% dziewcząt (w wieku 10-17 lat) regularnie spożywa napoje energetyzujące. Badania pokazują, że piją je nawet najmłodsi (2,1% spośród dzieci w wieku 3-9 lat). Medycyna potwierdza, że powikłania sercowo-naczyniowe należą do najczęściej występujących wśród młodzieży spożywającej napoje energetyzujące. Zaburzenia ze strony układu krążenia obejmują m.in. zwiększony krótkotrwały wzrost ciśnienia krwi i częstość uderzeń serca oraz spadek mózgowego przepływu krwi z powodu spożytej kofeiny (zob. uzas. projektu ustawy z zmianie ustawy o zdrowiu publicznym, Sejm RP IX kadencji, druk nr 3258, https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=3258 [dostęp: 26.9.2023 r.]).
W trosce o stan zdrowia najmłodszych ustawodawca uznał za zasadne podjęcie działań mających na celu eliminację tendencji spożywania napojów energetycznych przez dzieci i młodzież. Efektem tego jest ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1718). Co w szczególności znajdziemy w omawianym akcie normatywnym?
Nowela wprowadza do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1608) definicję legalną napoju z dodatkiem kofeiny lub tauryny. Za taki napój uważa się wyrób w postaci napoju będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasie 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się kofeina w proporcji przewyższającej 150 mg/l lub tauryna, z wyłączeniem substancji występujących w nim naturalnie.
Stosownie do uregulowań, które niebawem wejdą w życie, zabrania się sprzedaży napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny:
1) osobom poniżej 18. roku życia;
2) na terenie jednostek systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900);
3) w automatach.
W przypadku wątpliwości co do pełnoletności kupującego sprzedawca będzie mógł żądać okazania dokumentu potwierdzającego jego wiek. Natomiast producent lub importer napoju z dodatkiem kofeiny lub tauryny będzie zobowiązany do oznaczenia opakowania jednostkowego wyrobu widoczną, czytelną oraz umieszczoną w sposób nieusuwalny i trwały informacją o treści „Napój energetyzujący” lub „Napój energetyczny”.
W świetle nowych przepisów sprzedaż napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny osobom poniżej 18. roku życia, na terenach jednostek oświaty lub w automatach będzie zakazana pod groźbą kary grzywny do 2000 zł. Tej samej karze podlegać będzie kierownik zakładu handlowego lub gastronomicznego, który nie dopełni obowiązku nadzoru i przez to dopuści do popełnienia w tym zakładzie omawianego wykroczenia. Dodatkowo, sąd będzie mógł orzec przepadek napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny, chociażby nie stanowiły one własności sprawcy.
Niezależnie od powyższego ustawodawca zainteresował się także przypadkami produkcji i importu napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny. W myśl noweli, ten, kto produkuje lub importuje napoje z dodatkiem kofeiny lub tauryny, bez oznaczenia opakowania jednostkowego wyrobu widoczną, czytelną oraz umieszczoną w sposób nieusuwalny i trwały informacją o treści „Napój energetyzujący” lub „Napój energetyczny”, podlega grzywnie do 200 000 zł albo karze ograniczenia wolności, albo obu tym karom łącznie. W przypadku popełnienia czynu w zakresie działalności przedsiębiorcy, za sprawcę czynu zabronionego uznaje się osobę odpowiedzialną za produkcję lub import napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny.
W dniu 21 sierpnia 2023 r. Prezydent podpisał ustawę nowelizującą. Nowelizacja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
__________________________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
8 pytań do prawnika - prokura
2023-10-16 11:48Obligatoryjny KSeF wejdzie w życie z opóźnieniem
2024-05-01 10:15Ewidencjonowanie umów o dzieło
2022-03-13 11:54Problematyczna sukcesja polskich przedsiębiorstw rodzinnych
2022-12-16 10:00Wniosek o przygotowaną likwidację przedsiębiorstwa
2022-03-13 18:08Dane podatkowe udostępnione osobie nieuprawnionej
2023-03-23 10:00