NRA przyjęła zmiany w Regulaminie wykonywania zawodu adwokata

artykul

Podczas posiedzenia plenarnego 26 maja w Opolu, Naczelna Rada Adwokacka przyjęła zmiany w Regulaminie wykonywania zawodu adwokata w kancelarii indywidualnej lub spółkach.

Forma elektroniczna jak forma pisemna

Jedną z przyjętych zmian było dodanie do form pisemnych formy elektronicznej. W związku z powyższym w § 1 po ust. 16 dodano ust. 17 w brzmieniu:

„17. Ilekroć w regulaminie jest mowa o formie pisemnej należy przez to rozumieć także formę dokumentową lub formę elektroniczną.”

Zgłoszenie wykonywania zawodu

Zgodnie z  § 1  ust. 9 Regulaminu, adwokat przed rozpoczęciem wykonywania zawodu zobowiązany jest zgłosić wykonywanie zawodu w każdej formie oraz w każdej spółce okręgowej radzie adwokackiej właściwej ze względu na jego siedzibę zawodową. Zgłoszenie winno zawierać dane podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Adwokatów i Aplikantów Adwokackich, w tym imię i nazwisko adwokata, miejsce zamieszkania, adres pod którym prowadzona jest kancelaria, w tym przynajmniej jeden numer telefonu stacjonarnego lub komórkowego oraz adres e-mail, jeśli taki posiada, a jeżeli adwokat wykonuje zawód w spółce - również formę, nazwę, siedzibę i adres spółki. Jeżeli adwokat wykonuje zawód poza siedzibą (w filii), w zgłoszeniu należy wskazać również adres filii. Obowiązek zgłoszenia może być wykonany przez spółkę. Jeżeli spółka posiada oddziały, w zgłoszeniu należy wskazać również adres oddziałów.

W konskwencji uchwalonych zmian, do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 9 adwokat jest zobowiązany załączyć odpis umow spółki, jeżeli wykonuje zawód w tej formie. Zgłoszeniu podlegają także zmiany umowy spółki. Mówi o tym ustęp 11 w nowym brzmieniu:

„11. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 9 adwokat jest zobowiązany załączyć odpis umowy spółki, jeżeli wykonuje zawód w tej formie. Zgłoszeniu podlegają także zmiany umowy spółki."

>>Czytam więcej artykułów w: Kancelaria

Brak możliwości oznaczenia lokalu

Naczelna Rada Adwokacka uznała również za zasadne umożliwienie adwokatom zgłoszenia do okręgowych rad adwokackich braku możliwości oznaczenia lokalu, w którym wykonują zawód. W § 4 ust.6 Regulaminu wskazano więc, że adwokat może zawiadomić pisemnie okręgową radę adwokacką o braku możliwości oznaczenia lokalu, w którym wykonuje zawód, zgodnie z zasadami określnymi w ust. 4 lub 5, wskazując w zawiadomieniu przyczynę braku możliwości lub celowości takiego jego oznaczenia. Jeżeli okręgowa rada adwokacka po otrzymaniu zawiadomienia nie wyrazi sprzeciwu, adwokat dokonujący zawiadomienia nie ma obowiązku oznaczenia lokalu zgodnie z zasadami wskazanymi w ust. 4 lub 5. Okręgowa rada adwokacka może wyrazić sprzeciw w każdym czasie.

 

Źródło:

- uchwała nr 94/2023 Naczelnej Rady Adwokackiej z dnia 26 maja 2023 roku.

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej