NSA podzielił stanowisko KNF względem Raiffeisen Bank Polska

artykul

NSA uwzględnił skargę KNF. Sprawa dotyczyła kary w wysokości 5 mln zł, nałożonej na Raiffeisen Bank Polska.

Decyzja KNF względem Raiffeisen Bank Polska

W 2018 r. KNF wydała decyzję nakładającą na Raiffeisen Bank Polska karę w wysokości 5 000 000 zł za wykonywanie przez Bank funkcji depozytariusza z naruszeniem przepisów. Zdaniem KNF, Raiffeisen Bank Polska SA wykonując funkcję depozytariusza Funduszy nie działał niezależnie i w interesie uczestników Funduszy, do czego zobligowany był na podstawie art. 10 ustawy o funduszach inwestycyjnych.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że w myśl art. 10 powołanej wyżej ustawy: „Wykonując swoje zadania, towarzystwo i depozytariusz oraz zarządzający ASI i depozytariusz działają niezależnie i w interesie odpowiednio uczestników funduszu inwestycyjnego i inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej.” Powołany art. 10 ustawy o funduszach inwestycyjnych stanowi więc fundamentalną zasadę funkcjonowania towarzystwa funduszy inwestycyjnych, zarządzającego jak i depozytariusza. Ustawodawca dostrzegając zagrożenia w samodzielnym funkcjonowaniu na rynku kapitałowym instytucji, którym inwestorzy powierzają swoje aktywa wprowadził zasadę, której celem jest zapewnienie wielopłaszczyznowej kontroli podejmowanych decyzji inwestycyjnych. Ustawodawca nakładając na towarzystwo oraz depozytariusza obowiązek działania niezależnie, zobowiązał obie kategorie podmiotów do czynnego działania. Podmioty te nie mogą zatem zasłaniać się niewiedzą, brakiem świadomości, bądź innymi kwestiami jak chociażby ograniczonymi zasobami ludzkimi. Przyjmując rolę depozytariusza, Bank jako podmiot profesjonalny ma obowiązek wykonywania tej funkcji z uwzględnieniem konieczności podejmowania aktywnych działań związanych z obowiązkami nałożonymi na niego ustawą oraz umową. Obowiązki Depozytariusza, które podlegały badaniu w toku postępowania, Depozytariusz przyjął na siebie świadomie i dobrowolnie, decydując się na zawarcie umowy cywilnoprawnej z Towarzystwem reprezentującym Fundusze. Skuteczne wykonywanie funkcji kontrolno – nadzorczej przez Depozytariusza, wobec braku ustawowych uprawnień w zakresie wstępu do pomieszczeń oraz wglądu do dokumentów i nośników informacji, wymaga, aby Depozytariusz zapewnił sobie odpowiednie uprawnienia w umowie o prowadzenie rejestru aktywów. Oprócz wymogów formalnych, dla profesjonalnego wykonywania działalności w charakterze Depozytariusza, konieczna jest także - jak wskazał KNF - rzetelność wykonywania obowiązków nałożonych na Depozytariusza ustawą oraz umową. Depozytariusz, mając na względzie uregulowania ustawowe, nie może ograniczać się wyłącznie do akceptacji wyceny aktywów dokonywanej przez Fundusze. Jakkolwiek wycena aktywów należy do zadań Funduszu, to ustawodawca nałożył na Depozytariusza obowiązek zapewnienia, aby wartość aktywów netto Funduszu i wartość aktywów netto na certyfikat inwestycyjny była obliczana zgodnie z przepisami prawa i statutem Funduszu. W celu realizacji tego obowiązku Depozytariusz zobowiązuje się do prowadzenia dokumentacji księgowej dotyczącej Funduszu w zakresie niezbędnym do niezależnego ustalenia wartości aktywów netto i aktywów netto na certyfikat inwestycyjny. Dopiero po niezależnym dokonaniu przez oba podmioty niezależnych wycen aktywów funduszu otrzymane wyniki powinny zostać ze sobą porównane. Opisana metodyka dokonywania wyceny jest rozwiązaniem modelowym, które stanowi odzwierciedlenie obowiązujących przepisów prawa i powinno być stosowane przez każdy profesjonalny podmiot wykonujący funkcję Depozytariusza. 

Sprawa Raiffeisen Bank Polska w NSA

Od decyzji KNF odwołał się Raiffeisen Bank Polska. Wojewódzki Sąd Administracyjny, rozpoznając skargę, przychylił się do stanowiska Banku. Zdaniem WSA, pomiędzy rozstrzygnięciem decyzji, a jej uzasadnieniem istniały nieścisłości. W efekcie sprawa trafiła na wokandę NSA, który rozpozał ją 19 kwietnia. Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił jednak skargę kasacyjną złożoną przez KNF i podzielił podniesiony w niej zarzut braku naruszenia art. 107 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie prawidłowości uzasadnienia decyzji.

 

marketing prawniczy

 

Źródło:

- komunikat KNF, https://www.knf.gov.pl/komunikacja/komunikaty?articleId=81847&p_id=18

_____________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

 

>>Powrót do artykułów w: Biznes

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej