OLX to serwis ogłoszeniowy i jedna z najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce. Jak się okazuje,, niektóre stosowane przez nią praktyki budzą poważne wątpliwości.
Prezes UOKiK postawił zarzuty popularnej platformie sprzedażowej OLX.pl. Dotyczą one wprowadzającego w błąd sortowania ofert. Okazuje się, że przy wyborze opcji „od najtańszych”, ceny nie uwzględniają opłaty za „Usługę serwisową”, co może wpłynąć na wybór mniej opłacalnej oferty. Ta opłata jest doliczana tylko do części produktów - gdy kupujący korzysta z przesyłek i płatności OLX. W efekcie przykładowo koszula męska za 39 zł z opłatą serwisową 3,67 zł (widoczną dopiero po kliknięciu w ogłoszenie) plasuje się wyżej i wydaje bardziej atrakcyjna cenowo niż koszula za 40 zł, przy której nie ma dodatkowych opłat. Jak podkreślił Prezes UOKiK, sortowanie według ceny powinno uwzględniać wszystkie elementy składające się na jej finalną wysokość, a pominięcie jakiegoś składnika może wprowadzać użytkownika w błąd.
Ponadto zastrzeżenia Prezesa UOKiK wzbudził również brak jasnych i jednoznacznych informacji dotyczących samej „Usługi serwisowej”. Zarzut dotyczy nieinformowania użytkowników o możliwości zakupu bez dodatkowej opłaty, np. poprzez ustalenie w wiadomościach na platformie warunków bezpośredniego odbioru od sprzedającego.
Dodatkowo, kupujący zgłaszali w skargach do UOKiK także nieprawidłowości dotyczące „Pakietu ochronnego”. Usługa ta przedstawiana jest przez platformę jako dodatkowa ochrona umożliwiająca zgłoszenie pustej paczki lub otrzymanie przedmiotu innego niż zamawiany w ciągu 24 godzin od odbioru. W takiej sytuacji – po potwierdzeniu przez OLX zasadności zgłoszenia - możliwe jest wstrzymanie przekazania pieniędzy sprzedającemu i zwrócenie ich kupującemu. Jak wskazuje Urząd, po przejrzeniu regulaminu liczba zastosowanych wyłączeń budzi jednak wątpliwości co do rzeczywistej możliwości skorzystania z tej ochrony, podobnie jak i procedura rozpatrywania zgłoszeń. Jej postanowienia są bowiem w nieuzasadniony sposób korzystniejsze dla sprzedającego. Przykładowo użytkownik, który otrzymał przesyłkę z uszkodzonym telefonem, zgodnie z zasadami platformy może dostać odmowę skorzystania z „Pakietu ochronnego”. Zatem w ocenie Urzędu, usługa oferowana przez OLX.pl może w praktyce oznaczać wyłącznie iluzoryczną ochronę konsumentów kupujących w serwisie.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce OLX grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.
Źródło:
- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18886
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.
UOKiK stawia zarzuty Orange i nju mobile
2022-09-13 10:00Wesołych Świąt!
2023-04-09 08:00Dropshipping - otwarty webinar już 1 marca
2023-02-24 11:20Rząd zapowiada "urlop dla przedsiębiorcy"
2024-01-12 10:00