Opłata recyklingowa to nie tylko opłata doliczana do ceny torby z tworzywa sztucznego, ale również źródło innych obowiązków przedsiębiorcy. O czym należy pamiętać?
Opłata recyklingowa wnoszona jest za wszystkie torby na zakupy wykonane z tworzywa sztucznego, za wyjątkiem bardzo lekkich toreb o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów (zrywek), które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności sprzedawanej luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności.Stawka opłaty recyklingowej za jedną torbę wynosi 20 groszy, przy czym opłata ta może stanowić całkowity koszt torby lub zostać doliczona do ceny ustalonej przez sprzedawcę. W tym ostatnim przypadku ostateczna opłata ponoszona przez klienta będzie składała się z właściwej ceny torby oraz doliczonej do niej opłaty recyklingowej.
Opłata recyklingowa wnoszona jest do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana. Opłatę przelewa się na specjalne konto bankowe otwarte przez właściwego marszałka województwa. Informację o numerze rachunku do wnoszenia opłaty recyklingowej można uzyskać kontaktując się ze swoim urzędem. Niektóre urzędy publikują również numery konta na swoich stronach internetowych.
Rejestr BDO to inaczej Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, który stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Rejestr BDO pozwala na gromadzenie i zarządzanie informacjami, które dotyczą gospodarki odpadami i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy lub hurtownie i udostępniają klientom torby na zakupy z tworzywa sztucznego objęte opłatą recyklingową, za pośrednictwem Rejestru BDO złożą roczne sprawozdania o liczbie nabytych i wydanych toreb lekkich (od 15 do 49 mikrometrów) i toreb pozostałych (50 i więcej mikrometrów).
Trzeba pamiętać, że przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność handlową i oferują swoim klientom torby z tworzywa sztucznego, muszą złożyć wniosek o wpis do Rejestru BDO przed rozpoczęciem tej działalności. Dopiero po uzyskaniu wpisu można oferować klientom torby z tworzywa sztucznego podlegające opłacie recyklingowej. Za prowadzenie działalności (tj. prowadzenie sklepu lub hurtowni, w którym oferowane są torby z tworzywa sztucznego) bez wymaganego wpisu do Rejestru BDO grozi kara administracyjna (kara pieniężna) w wysokości od 5000 zł do 1 mln zł oraz - wymierzana przez sąd - kara aresztu albo grzywny.
Ewidencja liczby nabytych i wydawanych toreb foliowych może mieć postać papierową albo elektroniczną. Jeśli przedsiębiorca posiada kilka sklepów lub hurtowni, musi prowadzić osobną ewidencję dla każdego punktu i przechowywać ją przez 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, którego informacje dotyczą. Na podstawie prowadzonej ewidencji sporządza się sprawozdanie, które następnie składa się marszałkowi województwa. Sprawozdania te, począwszy od sprawozdania za rok 2020, dotyczą całego poprzedniego roku kalendarzowego i należy je składać do 15 marca.
Z uwagi na kontrole prowadzone przez Inspekcję Handlową, UOKiK zorganizował kampanię, pt. "Foliówki, siatki i reklamówki = koszty i obowiązki". Za pośrednictwem mediów społecznościowych Urząd pomaga przedsiębiorcom należycie wypełniać obowiązki związane z opłatą recyklingową. Kampania prowadzona jest za pośrednictwem platformy Twitter oraz Instagram.
Źródło:
- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19520
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
Obligatoryjny KSeF wejdzie w życie z opóźnieniem
2024-05-01 10:15Dane podatkowe udostępnione osobie nieuprawnionej
2023-03-23 10:00ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie postojowe
2022-10-04 09:35Za co karał UOKiK w 2023 roku?
2024-04-05 16:00Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
2022-06-02 20:00Wieczna promocja u podstaw zarzutów UOKiK
2023-03-31 09:00Postępowanie zabezpieczające w upadłości
2022-03-11 20:34