Optymalizacja kosztów działalności kancelarii prawnej

artykul

Rosnąca inflacja generująca zwiększone koszty działalności nie omija także sektora usług prawnych. Warto więc poznać rozwiązania, które pomogą zoptymalizować koszty działalności kancelarii prawnej.

Darmowe narzędzia dostępu do aktów prawnych i orzecznictwa

System Informacji Prawnej to pojęcie, z którym prawnicy stykają się już podczas studiów. Szeroka oferta produktów dedykowana studentom prawa nie tylko ułatwia im naukę, ale jest przy tym doskonałym narzędziem marketingowym. Nie od dziś wiadomo, że my - prawnicy cenimy sobie pewne „przyzwyczajenia”, a umożliwienie nam korzystania w toku studiów czy aplikacji z profesjonalnych, choć  okrojonych treściowo,  wersji SIP wzbudzi w nas zaufanie do produktu, co w przyszłości przerodzi się w chęć posiadania jego pełnej wersji.  Wiadomo wszakże, że stały dostęp do obowiązujących aktów prawnych oraz aktualnego orzecznictwa jest niezbędny dla osób wykonujących zawody prawnicze. Niestety, jego koszt jest wysoki, bowiem za roczny dostęp do wersji podstawowej  trzeba na ogół zapłacić kilka tysięcy złotych. Oczywiście, im bogatsza zawartość merytoryczna, tym cena staje się jeszcze wyższa.

Tymczasem stosunkowo mało docenianym na rynku rozwiązaniem, pozwalającym znacząco zredukować koszty działalności kancelarii, są darmowe narzędzia dostępu do aktów prawnych i orzecznictwa, bazujące na regule bezpłatnej licencji. Oczywiście nie posiadają one tak dopracowanego graficznie interfejsu jak narzędzia płatne i na ogół cechują się mniejszą ilością dodatkowych funkcji, jednak pozwalają w sposób szybki i precyzyjny odnaleźć potrzebny nam akt prawny czy orzeczenie. Jakie to narzędzia? W szczególności są to darmowe bazy aktów prawnych czy orzeczeń, takie jak baza ISAP czy Serwis SAOS.

Wirtualne biuro zamiast tradycyjnego najmu powierzchni biurowej

Dotychczas bardzo popularnym rozwiązaniem wśród debiutujących na rynku prawników był tzw. wynajem biurka. To potoczne, aczkolwiek powszechnie używane w środowisku określenie oznaczało wynajmowanie – zazwyczaj u swoich byłych patronów – części należącej do nich powierzchni biurowej i prowadzenie tam własnej kancelarii. Ad casum, młody prawnik na dorobku dysponował wówczas niewielkim obszarem w obrębie większego biura, obejmującym rzeczone już biurko, miejsce do przechowywania dokumentów oraz miejsce do podejmowania swoich klientów.  Rozwiązanie to z punktu widzenia „debiutanta” wydawało się wyjściem słusznym i finansowo optymalnym, bowiem pomagało zredukować początkowe koszty działalności. Oczywistym było, że w przypadku „wynajmu biurka” miesięczny czynsz był zdecydowanie niższy, niż w sytuacji wynajmu oddzielnego biura, a jego uśredniony koszt zazwyczaj oscylował średnio wokół 300 - 400 złotych miesięcznie.

Alternatywą zyskującą ostatnio na popularności jest wynajem biura wirtualnego. Jego koszt to średnio około 100 złotych brutto miesięcznie i wbrew pozorom wirtualne biuro to nie tylko sam adres. W ramach umowy mamy możliwość korzystania z przestrzeni biurowej, po wcześniejszej jej rezerwacji. Tym samym prowadząc kancelarię i chcąc spotykać się z klientami, możemy z powodzeniem skorzystać z usług wynajmu wirtualnego biura. Często okazuje się ono rozwiązaniem nie tylko atrakcyjnym pod względem finansowym, ale również w pełni odpowiadającym potrzebom prowadzonej kancelarii, o czym świadczy wciąż rosnąca liczba prawników korzystających z tej usługi.

Doktryna w systemie Open Acces

Świadcząc usługi prawne niejednokrotnie zmuszeni jesteśmy skorzystać z dorobku doktryny prawa. Obecnie dostęp do komentarzy czy podręczników nie wymaga już posiadania bogatych zbiorów prywatnych czy karty bibliotecznej. Większość pojawiających się na rynku prawniczym publikacji dostępna jest online, w ramach dodatkowego modułu oferowanego w ramach wykupionej licencji SIP.  Tymczasem mało kto pamięta, że w dzisiejszych czasach możemy zapoznać się ze stanowiskiem doktryny korzystając z całkowicie darmowych narzędzi dostępnych w ramach wyszukiwarki internetowej.  Mowa tutaj o wolnym, powszechnym i trwałym dostępie do cyfrowych dokumentów: treści naukowych oraz edukacyjnych.

Narzędzia obejmujące wzory umów i innych dokumentów prawnych

Zadaniem wpisującym się w zakres świadczenia usług prawnych jest sporządzanie szeregu dokumentów. Mowa tu nie tylko o pismach procesowych, ale również umowach (nazwanych i nienazwanych), regulaminach, wekslach, ugodach i innych dokumentach o charakterze prawnym. Wprawdzie każdy prawnik po studiach i aplikacji posiada wystarczającą wiedzę merytoryczną, to problemem staje się niekiedy wykorzystanie teorii w praktyce. Dlatego powszechne stało się korzystanie ze wzorów dokumentów prawnych, nie tyle w celu ich dosłownego odwzorowania w świadczonej usłudze, co odpowiedniego wykorzystania. Jakość oferowanych wzorów odgrywa kluczowe znaczenie. Nie chodzi wyłącznie o ich zgodność z obowiązującym prawem, ale również o stopień trudności podejmowanych w nich zagadnień. Na rynku pojawiło się wiele produktów oferujących również wyłącznie wzory dokumentów. W przypadku chęci redukcji kosztów prowadzenia kancelarii i wyboru darmowych narzędzi wyszukiwania aktów prawnych, orzecznictwa czy doktryny, zakup produktu oferującego wzory dokumentów prawnych może okazać się optymalne. Przeglądając dostępne oferty zauważymy, że miesięczny koszt subskrypcji zaczyna się mniej więcej od kwoty około 40 złotych brutto. Wybierając właściwy produkt, warto jednak zwrócić uwagę, by jego zawartość tworzyli prawnicy, wszakże służyć ma on pracy kancelarii.         

Optymalizacja kosztów czyli sprawne zarządzanie wydatkami kancelarii

Optymalizacja kosztów to jedno z głównych wyzwań, jakie stawia przed przedsiębiorcami obecna sytuacja gospodarcza. Warto więc znać rozwiązania, które pomogą skuteczne zredukować koszty  działalności kancelarii prawnej. Wciąż rosnąca oferta produktów legal tech z pewnością pozwoli znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie, przyczyniając się w ten sposób do usprawnienia procesu zarządzania wydatkami kancelarii. Obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa pomoże wygenerować nadwyżkę finansową, którą z powodzeniem można wykorzystać chociażby w obszarze działań marketingowych, prowadzonych w ramach przyjętej strategii rozwojowej. Nie zapominajmy bowiem, że optymalizacja kosztów to inwestycja, która zawsze niesie za sobą długofalowe korzyści.

 

____________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

>>Powrót do artykułów w: Kancelaria

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej