Paszport pod choinkę? Utrudnienia nie tylko w Wielkiej Brytanii

artykul

Święta coraz bliżej, a utrudnienia w dostępie do procedury wydawania paszportów wciąż spędzają sen z powiek naszym rodakom. W czym tkwi największy problem?

Problem z uzyskaniem polskich paszportów nie tylko na terenie Wielkiej Brytanii

Umówienie wizyty w Wydziale Konsularnym Ambasady RP w Londynie graniczy ostatnimi czasy z cudem. Jednak zmniejszenie liczby dostępnych terminów wizyt dotyczyło wszystkich organów paszportowych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Najdotkliwiej odczuli to jednak rodacy mieszkający na Wyspach. Na problem utrudnionego dostępu do procedury wydawania paszportów w konsulatach w Wielkiej Brytanii Rzecznik Praw Obywatelskich zwracał uwagę już wcześniej, Wówczas jako przyczynę problemu wskazywano przede wszystkim wzmożone zainteresowanie rezerwacją wizyt w związku ze zniesieniem obostrzeń związanych z pandemią COVID-19, które obecnie ustały. Tym razem powód okazał się inny.

System rejestracji wizyt online przyczyną utrudnień w dostępie do paszportu

Konsul RP w Londynie potwierdził, że interesanci mogli odczuć zmniejszenie liczby dostępnych terminów na wizyty na przełomie października i listopada. Tymczasem zbliżające się Święta Bożego Narodzenia powodują dodatkowe zainteresowanie, co jedynie zwiększa kolejkę chętnych do wyrobienia dokumentów paszportowych. Tymczasem głównym powodem problemu okazał się system rejestracji wizyt online, który w wielu przypadkach nie pozwala na umówienie spotkania. W systemie albo brak terminów, albo po ich znalezieniu, podczas wyboru godziny i oczekiwaniu na rezerwację, okazuje się, że wolny wcześniej termin jest już niedostępny. Obywatele mierzą się z tymi problemami przez wiele miesięcy, nie mogąc wyrobić paszportu ani dla siebie, ani dla swych dzieci.

Rejestr Dokumentów Paszportowych

Zmniejszenie dostępności Obywateli do usług w zakresie dokumentów paszportowych to zjawisko, które dotyczyło wszystkich organów paszportowych w kraju i za granicą oraz było bezpośrednio związane z przygotowywaniem urzędów na wdrożenie nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych, który zastąpił 13 listopada br. Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych (CEWiUDP). Tego dnia weszła w życie ustawa z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U., poz. 350, 583). Okres poprzedzający wejście w życie nowej ustawy obejmował stopniowe wyciszanie przyjmowania wniosków paszportowych, a także całkowite zaprzestanie przyjmowania interesantów w dniach 8-13 listopada br. Wynikało to z konieczności dokonania migracji danych w systemach informatycznych oraz zakończenia wszystkich zaległych i bieżących spraw paszportowych. Zmniejszenie liczby przyjmowanych interesantów na przełomie października i listopada br. spowodowało kumulację zainteresowania wizytami paszportowymi w późniejszym okresie, co nałożyło się także na tradycyjny okres wzmożonego popytu przed Świętami Bożego Narodzenia. W obecnych realiach Polakom pozostaje więc nic innego, jak tylko uzbroić się w cierpliwość.

 

Źródło:

- Pismo Konsula RP w Londynie z 14.12.2022 r., AMB.LOND.WK.3212.1.2022;

- Informacja RPO w sprawie dostępności procedury uzyskania dokumentów paszportowych, https://bip.brpo.gov.pl/

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej