Poczta Kwiatowa zapłaci karę za brak gwarancji doręczenia w Dzień Babci i Dzień Dziadka

artykul

Poczta Kwiatowa ukarana. Wszystko przez brak gwarancji terminowego doręczenia w dni szczególne, takie jak Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki i Dzień Ojca.

(nie)Terminowe dostarczenie upominków podstawą zarzutu i kary

Prezes UOKiK nałożył na spółkę Poczta Kwiatowa karę. Wszystko przez brak gwarancji terminowego  dostarczenia upominków do adresatów. Poczta Kwiatowa stosowała bowiem w załączniku do Regulaminu „Terminy i warunki doręczeń” postanowienie, w którym zaznaczała, że nie gwarantuje dostarczenia przesyłek w Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca. Zdaniem UOKiK, w te popularne święta terminowość realizacji usługi miała dla konsumentów kluczowe znaczenie. Zamieszczenie tego zapisu - zdaniem organu - miało więc na celu uniknięcie odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań i miało być zabezpieczeniem dla spółki w razie reklamacji.

Wysoka kara UOKiK

Prezes UOKiK uznał na niedozwolone stosowanie przez Pocztę Kwiatową klauzuli w załączniku do Regulaminu: „Doręczenie w Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca. Dokładamy wszelkich starań, aby doręczyć kwiaty w wybranym przedziale czasowym, jednakże nie jesteśmy w stanie tego zagwarantować w każdym przypadku – pomimo dochowania standardu należytej staranności wymaganej od profesjonalisty - ze względu na dużą ilość realizowanych w te dni zamówień”. Za długotrwałe stosowanie naruszającego interesy konsumentów postanowienia wzorca umowy Prezes UOKiK nałożył na Pocztę Kwiatową karę pieniężną w wysokości 1 610 712 zł.

Wprowadzająca w bład komunikacja marketingowa

Terminowe dostarczenie upominków to najważniejszy warunek prawidłowej realizacji zamówienia. W komunikacji marketingowej Poczta Kwiatowa promowała swoje usługi i zachęcała do składania zamówień na dostarczenie podarunków w dni ważnych zwyczajowo świąt. Jednak - jak zauważa Prezes UOKiK - mimo używania haseł „Jeszcze zdążysz!” lub „Pokaż, że kochasz”, zastrzegała w załączniku do regulaminu brak gwarancji terminowej dostawy.

O wysokości kary zdecydował nie tylko rodzaj naruszenia, ale również czas jego trwania. Poczta Kwiatowa miała bowiem przez sześć lat stosować niedozwoloną klauzulę, by - jak argumentuje Prezes UOKiK - uwolnić się od odpowiedzialności odszkodowawczej za niewykonanie usługi, co narusza interesy konsumentów. Poza konsekwencjami ekonomicznymi konsumenci narażeni byli na szkody emocjonalne, dotyczące relacji z bliskimi - dodano w kominikacie.

 

Źródło:

- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19253

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej