Źródło grafiki: https://pixabay.com
Z informacji, jakie otrzymało biuro RPO wynika, że Poczta Polska dokonuje zmian w zakresie zgłoszonych danych osobowych. Powyższe rodzi pytanie o legalność działań operatora w kontekście obowiązujących przepisów. Czy Poczta Polska może samodzielnie zmieniać dane abonenta?
Jak informuje Rzecznik Praw Obywatelskich, z wniesionego do jego Biura pisma wynika, że Poczta Polska S.A. zmienia dane osobowe dotyczące miejsca zamieszkania abonentów, którzy zarejestrowali w placówkach operatora wyznaczonego odbiorniki radiofoniczne lub telewizyjne. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, osoba dokonująca zgłoszenia ma obowiązek podać miejsce zamieszkania. Tymczasem jak wynika z posiadanych przez RPO informacji, dane wskazujące miejsce zamieszkania zastępowane są danymi dotyczącymi miejsca zameldowania, pozyskanymi z rejestru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL). Warto w tym miejscu wspomnieć, że Poczta Polska uzyskała dostęp do rejestru PESEL w roku 2015, na mocy art. 7 ust. 1a ustawy z dnia 25 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych, jednak celem upoważnienia było jedynie umożliwienie operatorowi weryfikacji danych osób podlegających zwolnieniu od opłat abonamentowych. Rodzi to uzasadnione pytanie o legalność podjętego działania.
Jak wynika z oficjalnego pisma RPO, istnieje uzasadniony pogląd, że działania w zakresie samodzielnej zmiany danych osobowych przez Pocztę Polską mogą stanowić działanie bezprawne, pozbawione podstawy w obowiązujących przepisach prawa. Wskazano, że wspomniane wyżej rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji nie uprawnia Poczty Polskiej S.A. do zmiany danych abonentów, które zostały zgłoszone podczas rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. Wprawdzie operator wyznaczony jest uprawniony do otrzymywania danych z rejestru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, jednak z uzasadnienia senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych (uchwalonej w dniu 23 lipca 2015 r.) - na mocy której przyznano Poczcie Polskiej dostęp do tego rejestru PESEL - nie wynika, by celem tych regulacji prawnych było umożliwienie podmiotowi rejestrującemu odbiorniki RTV sprawdzanie i aktualizowanie wszystkich danych osobowych zgłoszonych przez abonentów.
Mając powyższe na uwadze, RPO zwrócił się do Poczty Polskiej o zbadanie zasygnalizowanej sprawy, ustosunkowanie się do zarzutów oraz poinformowanie o swym stanowisku.
Źródło:
- pismo RPO z dnia 17.4.2023 r., V.7108.153.2022.TS
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
Odrzucenie spadku w imieniu dziecka
2022-10-11 10:58Nowelizacja prawa rodzinnego: Wysłuchanie małoletniego
2023-07-29 16:37ZUS przyjmuje wnioski o 500plus na nowy okres świadczeniowy
2023-02-05 09:00Kto może prowadzić czterokołowiec?
2023-07-19 18:30Resort rodziny chce promować rodzicielstwo zastępcze
2023-04-14 09:00Te dane osobowe abonentów trafiły do GUS
2023-03-31 11:30Uznanie ojcostwa in articulo mortis
2023-11-28 10:00