Jedna z firm udzielających pożyczek konsumenckich usłyszała zarzuty UOKiK. Chodzi o praktyki windykacyjne.
Prezes UOKiK postawił zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów spółce Profi Credit Polska. Z dotychczasowych ustaleń Urzędu wynika, że spółka z nadzwyczajną intensywnością kontaktuje się z dłużnikami, wywierając na nich dużą presję poprzez liczne wiadomości, telefony czy wizyty windykatorów. Automatycznie wysyłane wiadomości o przyszłych jak i zaległych ratach dotyczą różnych zobowiązań, określają różne wartości długu czy terminy ich uregulowania. Jak wskazuje Urząd, może to dezorientować konsumentów, którzy mają prawo do pełnej i jasnej informacji na temat ciążącego na nich długu.
Profi Credit Polska udziela pożyczek konsumenckich, a w przypadku ich nieterminowych spłat – windykuje zadłużenie. Stosowane mechanizmy wzbudzają jednak zaniepokojenie. W celu dochodzenia swych roszczeń, spółka wykorzystuje połączenia telefoniczne, wiadomości głosowe i elektroniczne, korespondencję tradycyjną, a także wizyty przedstawicieli Profi Credit w domach czy miejscu pracy dłużników. Prezes UOKiK wszczął postępowanie w sprawie podejrzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez stosowanie praktyki polegającej na komunikowaniu się z konsumentami w sposób mogący wywoływać uczucia lęku i zastraszenia.
Jak informuje Urząd, konsumenci skarżą się na brak profesjonalizmu reprezentantów spółki, a nawet groźby czy obelgi. W oficjalnym komunikacie UOKiK wskazuje, że pracownicy Profi Credit w trakcie rozmów telefonicznych oraz wizyt domowych mogą wywoływać u pożyczkobiorców uczucie lęku przed konsekwencjami finansowymi i poddawać ich presji psychicznej. Mają zapowiadać postępowania sądowe, egzekucje komornicze, a także żądać spłaty całości długu. Wątpliwości wzbudza również charakter odwiedzin przedstawicieli spółki w domach i w miejscach pracy oraz brak informowania o rzeczywistych uprawnieniach windykatorów podczas takich wizyt. Windykacja terenowa jest praktyką legalną i stosowaną, ale powinna mieć charakter polubowny, negocjacyjny i dyskretny, bez angażowania osób trzecich (współpracowników, sąsiadów). Nie może w jej trakcie dochodzić do potęgowania u konsumentów stanu obawy o siebie, bliskich i posiadane mienie.
Nalezy pamiętać, że terminowa spłata jest obowiązkiem konsumenta, który zaciągnął pożyczkę. Jeśli jednak doszło do zadłużenia, windykacja powinna odbywać się w profesjonalny sposób, z poszanowaniem praw stron.
Jakie będą konsekwencje potwierdzenia zarzutów UOKiK? Jeśli zarzuty się potwierdzą Profi Credit Polska grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu.
Źródło:
- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19086
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.
Szczęśliwego Nowego Roku!
2022-12-31 19:45Wakacje kredytowe od sierpnia - jakie kredyty obejmą?
2022-07-05 08:45Dzień Ojca -jaka jest jego historia?
2022-06-23 18:00Podatek dochodowy będzie niższy
2022-05-12 08:05Dropshipping - otwarty webinar już 1 marca
2023-02-24 11:20