Prawidłowe oznaczenie treści reklamowych - UOKiK kontroluje serwisy internetowe

artykul

Prawidłowe oznaczenie treści reklamowych jest bardzo istotne - przekonały się o tym największe serwisy internetowe.

Oznaczanie treści reklamowych w Internecie

Wirtualna Polska Media, Ringier Axel Springer Polska, Agora i Grupa Interia.pl trafiły na listę kontroli UOKiK. Przedmiotem działań Urzędu było sprawdzenie, czy treści reklamowe na internetowych serwisach opiniotwórczych i ich profilach w portalach społecznościowych są prawidłowo oznaczane. UOKiK od czerwca  analizuje sposoby publikacji różnego rodzaju form materiałów handlowych, w tym w szczególności artykułów sponsorowanych, reklamy natywnej, akcji specjalnych czy reklam display. W toku kontroli przyglądano się więc portalom internetowym pod kątem właściwego oznaczania treści o charakterze reklamowym.

Reklama czy współpraca ekspercka?

Jak wskazano w oficjalnym komunikacie, analizowane treści pokazały, że w niektórych przypadkach dochodziło do niewłaściwego oznaczenia tekstów komercyjnych. Niektóre z kontrolowanych przez UOKiK materiałów nie miały żadnych oznaczeń, w innych przypadkach stosowane przez serwisy oznaczenia budziły wątpliwości w zakresie ich przejrzystości i czytelności. Chodzi w szczególności o zwroty typu: „artykuł we współpracy z partnerem”, „prezentacja partnera”, „partner materiału”, „partnerem treści jest…”, „partner serwisu”. Jak wskazano, materiały oznaczone w taki sposób konsumenci mogą odbierać jako przygotowane w ramach eksperckiej współpracy z podmiotem zewnętrznym, zapewniającym wkład merytoryczny, podczas gdy w rzeczywistości treści te stanowią formę reklamy, mającą promować produkt, usługę lub markę reklamodawcy. Tym samym powstawało złudzenie, że reklama to współpraca ekspercka.

Jak powinno wyglądać prawidłowe oznaczenie treści reklamowych?

Prawidłowe oznaczenie treści reklamowych jest więc zagadnieniem istotnym. Z uwagi na słuszny interes konsumenta, wszystkie materiały w serwisach internetowych muszą być oznaczone w sposób jasny, aby wprost wynikało z nich, że ich publikacja jest wynikiem komercyjnej współpracy z reklamodawcą. W ocenie Prezesa UOKiK wymagania takie mogą spełniać oznaczenia typu „reklama”, „materiał reklamowy na zlecenie” czy „tekst sponsorowany”.

W toku kontroli kwestionowano także sposób publikowania odesłań do treści komercyjnych, których forma często utrudnia zidentyfikowanie ich rzeczywistego charakteru. Na stronach głównych serwisów znajdują się często tzw. boksy (kafelki) lub zajawki (linki) odsyłające do docelowych materiałów, publikowanych również na innych witrynach spółek. Okna przekierowujące do komunikatów reklamowych często nie są wyodrębnione ani oznaczone, niczym nie wyróżniają się od sąsiadujących publikacji o charakterze np. informacyjnym lub publicystycznym. Reklama internetowa pozwala na bezpośrednie powiązanie ze sprzedażą, dlatego powinna być od razu oznaczona, w boksie lub linku, w sposób niewzbudzający wątpliwości co do jej handlowego charakteru.

 

Źródło:

- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19159

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.

 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej