Seniorzy dyskryminowani w sposobach płatności za autostrady

artykul

Płatność za przejazd autostradami nie może stanowić czynnika dyskryminującego. Okazuje się jednak, że obowiązujące status quo silnie uderza w seniorów.

Wykluczenie cyfrowe uniemożliwia korzystanie z autostrad

RPO zajął się sprawą obywatela w wieku 60+, który nie mając nowoczesnego telefonu nie mógł zapłacić za przejazd autostradą. Jak wynika ze skargi wniesionej do Biura RPO, skarżący doczepił do swego auta przyczepkę 750 kg, wiedząc z mediów, że odcinki kiedyś płatne, są teraz bezpłatne dla samochodów do 3,5 tony. Ponieważ zestaw przekroczył 3,5 tony, obywatel zamierzał dokonać płatności jak dotychczas na stacji benzynowej, co nie było jednak możliwe. Skierowano go do specjalnego punktu. Tam nakazano mu przedstawić dokumenty firmy, których nie miał przy sobie albo zrobić to na swoje dane. Zaproponowano też zakup urządzenia za ok. 700 zł, dzięki któremu mógłby dokonać zapłaty. Ale taki wydatek tylko po to, by opłacić kawałek drogi, nie był dobrym pomysłem. Na koniec w punkcie obsługi usłyszał, że może zapłacić przez aplikację, którą można ściągnąć na smartfona. Tymczasem obywatel miał tylko starą Nokię – wobec czego nie mógł zapłacić za przejechany odcinek drogi. W drodze powrotnej skarżącego zatrzymała Inspekcja Transportu Drogowego, która  sporządziła protokół ws. braku opłaty za przejazd. Inspektor powiedział mu, że w takiej sytuacji mógł jechać drogami bezpłatnymi. Obywatel wyjaśnił, że nie chciał nimi jechać, bo są niebezpieczne - chciał i nadal chce zapłacić za drogę płatną, ale nie ma takiej możliwości. W efekcie obywatel czuje się wykluczony tylko dlatego, że nie potrafi korzystać z nowoczesnego telefonu.

Obecne przepisy łamią zakaz dyskryminacji

Jak słusznie wskazuje RPO, nakreślony problem wpisuje się w zjawisko obejmujące wykluczenie cyfrowe seniorów, a także obowiązek państwa zagwarantowania efektywnej legislacji zakazującej dyskryminacji ze względu na wiek.Warto również zaznaczyć, że Rzecznik wielokrotnie zwracał uwagę na zagadnienie ageizmu oraz konieczność wspierania osób starszych w świecie zdominowanym przez cyfryzację. Domagał się także wprowadzania takich rozwiązań, które w przypadku niemożności nabycia kompetencji cyfrowych nie będą doprowadzać do wykluczenia tych osób. Automatyczne przekształcanie dotychczasowych obowiązków w cyfrowe bez odpowiednich przepisów przejściowych, a także możliwych wyłączeń uzasadnionych wiekiem i brakiem kompetencji cyfrowych, budzi zastrzeżenia nie tylko co do prawidłowej legislacji, ale także zgodności z zasadą niedyskryminacji (art. 32 ust. 2 Konstytucji RP) oraz właściwym poszanowaniem praw osób w wieku podeszłym do godnego i niezależnego życia (art. 25 Karty Praw Podstawowych UE).

Mając na uwadze powyższe, RPO postanowił zwrócić się do Dyrektora Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktur z pytaniem, czy do resortu docierają sygnały o problemach seniorów z opłatami za przejazd drogami publicznymi oraz czy MIinisterstwo podjęło lub planuje podjąć działania ws. opisanych trudności.

 

Źródło:

- komunikar RPO ws V.801.2.2023, https://bip.brpo.gov.pl/

__________________________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

 

>>Powrót do artykułów w: Rodzina

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej