Takie same miejsca parkingowe, różne stawki podatku od nieruchomości

artykul

Różne stawki podatku od nieruchomości za takie same miejsca parkingowe to poważny problem, z którym wciąż borykają się Polacy. Tymczasem potrzebne są kompleksowe zmiany w prawie, które wprowadzą definicją garażu oraz określą jednolitą stawkę podatku od miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych.

Stawka podatku od nieruchomości za miejsce postojowe w garażu podziemnym

Stosowania odmiennych stawek w podatku od nieruchomości w przypadku podziemnych stanowisk garażowych funkcjonuje już od dłuższego czasu. Problem polega na tym, że w przypadku miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych stanowiących odrębną nieruchomość, a więc takich, dla których została ustanowiona odrębna księga wieczysta, obowiązuje wyższa stawka podatku od nieruchomości (właściwa dla budynków pozostałych). Natomiast podatnicy, którzy posiadają jedną księgę wieczystą na mieszkanie i miejsce postojowe w tym samym budynku, mogą opłacać niższą stawkę podatku od nieruchomości, właściwą dla budynków mieszkalnych.Co istotne praktyka ta została usankcjonowana przez sądy administracyjne. W orzecznictwie wskazano bowiem, że garaż (lokal) stanowiący odrębną własność podlega innemu (wyższemu) opodatkowaniu, niż garaż będący przynależnością lokalu mieszkalnego. Stosowana praktyka podatkowa jest ewidentnie krzywdząca dla podatników, a problem mógłby rozwiązać ustawodawca. Należy bowiem podkreślić, że w rzeczywistości to do dewelopera należy decyzja co do tego, czy miejsce postojowe będzie stanowiło lokal mieszkalny jako pomieszczenie przypisane do lokalu mieszkalnego, czy też jako udział we współwłasności garażu stanowiącego odrębną nieruchomość. Tymczasem niezależnie od tego, czy garaż stanowi nieruchomość odrębną od lokalu mieszkalnego, czy też jest jedynie do niego przynależny, pełni on tę samą funkcję, jaką jest zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych.

Potrzebna normatywna definicja garażu i ujednolicona stawka podatku od nieruchomości

Istniejący problem mógłby rozwiązać prawodawca, stanowiąc odpowiednie regulacje podatkowe. Ustawa o samorządzie gminnym nie zawiera bowiem definicji garażu. W przeszłości pojawiła się jednak próba normatywnego określenia, czym jest garaż. W projekcie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw proponowano, by za garaż uznano budynek  lub jego część do przechowywania lub niezawodowej obsługi samochodów osobowych – w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Jednocześnie projektodawca zaproponował wyłączenie stosowania stawki od budynków mieszkalnych zasadniczo w stosunku do wszystkich garaży, co miało spowodować usunięcie wątpliwości co do opodatkowywania garaży w budynkach wielomieszkaniowych stawką jak dla budynków pozostałych (z wyjątkiem garaży związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej) i stanowiło w istocie odzwierciedlenie niekorzystnej dla podatników uchwały NSA z dnia 27 lutego 2012 roku (sygn. akt II FPS 4/11). Ostatecznie jednak na etapie prac sejmowych propozycja dotycząca stworzenia definicji garażu
została całkowicie usunięta.

Potrzebę stosownej regulacji dostrzega także Rzecznik Praw Obywatelskich

Problem rozbieżnych stawek podatkowych był już sygnalizowany Ministerstwu Finansów przez RPO w poprzedniej kadencji. Wówczas resort finansów wyszczególnił listę przeszkód wobec jednolitej stawki dla garaży oraz sugerował, że problem mógłby zostać rozwiązany w kontekście uprawnień gmin w zakresie ustalania stawek podatkowych w ramach ich  autonomii. Ministerstwo Finansów poinformowało także, że z uwagi szeroki wydźwięk społeczny sprawy, w przypadku prowadzenia prac legislacyjnych dotyczących ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, kwestia ta zostanie ponownie przeanalizowana we współpracy ze stroną samorządową. Tymczasem z uwagi na napływające do biura RPO skargi obywateli, Rzecznik zdecydował się ponowić swoje wystąpienie do Ministerstwa Finansów, prosząc o dane co do realizacji samodzielnej polityki podatkowej przez gminy w tym zakresie oraz planowane zmiany legislacyjne, mające rozwiązać istniejący od lat problem. Czy interwencja RPO odniesie pozytywny skutek? Tego nie wiemy. Wiadomo natomiast, że sprawa trafiła w 2018 r. do Trybunału Konstytucyjnego, jednak po dziś dzień TK nie zajął w tej materii stanowiska.

Źródło:

- uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 lutego 2012 roku , sygn. akt II FPS
4/11;
- rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 2656);
- Wystąpienie RPO do MF, https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/2022-07/Do_MF_gara%C5%BCe_podatki_2.07.2022.pdf

 

Treści publikowane w Serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.

 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej