Rozporządzenie Rady Ministrów nakazało dostawcom usług telefonicznych przekazanie danych o abonentach Głównemu Urzędowi Statystycznemu. Są to dane milionów obywateli Polski i innych państw.
W trybie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2021 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2022 (Dz. U. poz. 2303 ze zm.), dostawcy usług telefonicznych są zobowiązani do przekazania danych osobowych swoich abonentów. Obowiązkiem tym zaniepokojona jest nie tylko Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, ale również Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, które zwróciły się z prośbą o interwencję do RPO.
Według rozporządzenia przekazywane dane osobowe abonentów obejmują:
1) Imię;
2) Drugie imię;
3) Nazwisko;
4) Numer PESEL - w przypadku obywatela polskiego;
5) Numer identyfikacji podatkowej (NIP) - w przypadku obywatela polskiego prowadzącego działalność gospodarczą, jeżeli jest dostępny;
6) Przydzielony numer abonenta z planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telekomunikacyjnych związany ze świadczoną usługą połączeń głosowych (numer abonencki);
7) Numer telefonu kontaktowego, jeżeli jest dostępny;
8) W przypadku abonenta publicznie dostępnej usługi telefonicznej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej - adres miejsca zamieszkania;
9) W przypadku abonenta publicznie dostępnej usługi telefonicznej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej - adres do korespondencji, jeżeli jest on inny niż adres miejsca zamieszkania;
10)W przypadku abonenta publicznie dostępnej usługi telefonicznej świadczonej w stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej - adres miejsca, w którym znajduje się zakończenie sieci udostępnione temu abonentowi.
W oficjalnym piśmie do Prezesa Rady Ministrów Rzecznik Praw Obywatelskich pyta o cel pozyskiwania przez GUS danych. Wskazuje on, że zgodnie z art. 35b ust. 5 ustawy o statystyce, przekazanie służbom statystyki publicznej danych osobowych z katalogu danych, o których mowa w art. 35b ust. 1 tejże ustawy, przez dostawców usług telekomunikacyjnych nie stanowi naruszenia tajemnicy komunikowania się w sieciach telekomunikacyjnych, o której mowa w art. 159 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego. Celowe jednak wydaje się pytanie o słuszność i celowość takiego wyłączenia, i o jego konieczność w demokratycznym państwie prawnym. Niepokojące wydaje się również to, że nie określono precyzyjnie celu pozyskiwania przez GUS tak szerokiego zakresu danych. Z dostępnych informacji wynika bowiem, że dane te są pozyskiwane w celu stworzenia przez GUS tzw. operatu statystycznego - bazy danych wykorzystywanej do prowadzenia innych, niezwiązanych z telekomunikacją, badań statystycznych. Dane osobowe służą zatem jako narzędzie ułatwiające pracownikom GUS wykonywanie zadań nie mających bezpośredniego związku z badaniami statystycznymi w obszarze telekomunikacji.Zdaniem RPO, takie zadania mogą być bowiem z powodzeniem realizowane bez danych osobowych abonentów, także na podstawie danych, którymi GUS już dysponuje.
Źródło:
pismo RPO do PRM z 24.3.2023 r., VII.501.34.2023.KSZ
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.
Nowelizacja prawa rodzinnego: Wysłuchanie małoletniego
2023-07-29 16:37Czy można odwołać zgodę blankietową?
2022-05-27 08:57Zatrzymanie prawa jazdy za uchylanie się od alimentacji
2022-05-30 17:04Na czym polega obsługa prawna w sporach rodzinnych?
2023-08-21 12:20ZUS przyjmuje wnioski o 500plus na nowy okres świadczeniowy
2023-02-05 09:00