Reklama polityczna to ważny temat, zwłaszcza w okresie wyborczym. Teraz UE chce, by była ona wolna od manipulujących algorytmów.
Wykorzystanie nowych technologii jest powszechne i nie omija również sfery marketingu i reklamy, w tym reklamy politycznej. Kluczowe znaczenie mają w tym wypadku rosnące możliwości i wyzwania związane z big data (dużymi zbiorami danych). Ich źródłem mogą być przede wszystkim platformy mediów społecznościowych i inni dostawcy usług cyfrowych. Zebrane dane mogą być wykorzystywane do określenia preferencji, stylu życia i zainteresowań użytkowników, co z kolei umożliwia tzw. mikrotargetowanie, czyli kierowanie specjalnie przygotowanych reklam do wąskiej grupy odbiorców. Jak wskazuje PE UE, dzięki dostępnej technologii i danym, podmioty działające na szkodę mogą wykorzystywać mikrotargetowanie, aby dotrzeć do różnych grup, dostosowując przekaz specjalnie do nich. W wielu przypadkach oznacza to uderzanie w obawy i frustracje, często za pomocą dezinformacji. Mikrotargetowanie może również przyczynić się do tworzenia internetowych "baniek informacyjnych" (po ang. 'echo chambers'), w których ludzie są wystawieni na tylko jeden rodzaj informacji, co zniekształca ich obraz debaty publicznej. Dlatego też przetwarzanie wrażliwych danych osobowych do celów reklamowych, takich jak mikrotargetowanie, narusza prawa człowieka (w tym wolność opinii), utrudnia dostęp do obiektywnych, przejrzystych i pluralistycznych informacji oraz utrudnia ludziom podejmowanie decyzji politycznych.
Reklamy w mediach społecznościowych są nie tylko tanie, ale - jak się okazuje, również efektywne. Pozwalają bowiem, dzięki zgromadzonym danym, kierować reklamę polityczną do grupy odbiorców, którzy zgodnie z przewidywaniem zareagują na przekaz w sposób pożądany przez nadawcę. Aby Internet stał się bezpieczniejszy i sprawiedliwszy, Parlament Europejski przyjął jeszcze w 2022 r. akt o usługach cyfrowych (DSA) i akt o rynkach cyfrowych (DMA), które regulują duże platformy internetowe, również w zakresie rozprzestrzeniania informacji. Z kolei w lutym 2023 r. Parlament poparł projekt przepisów uzupełniających dla zapobiegania nadużyciom w reklamie politycznej w internecie i poza nim. Negocjatorzy Parlamentu chcą osiągnąć porozumienie z państwami UE przed najbliższymi wyborami europejskimi, które odbędą się w 2024 roku.
Parlament Europejski chce, by możliwe było wykorzystywanie tylko czterech kategorii danych w procesie personalizacji reklamy politycznej. Jednak w okresie 60 dni poprzedzających dany proces wyborczy możliwe będzie wykorzystanie jedynie wskazanych konkretnie trzech kategorii danych, takich jak:
1) język, którym posługuje się użytkownik lub użytkowniczka;
2) lokalizacja (na poziomie okręgu wyborczego);
3) informacja o tym, że osoba głosuje w wyborach po raz pierwszy.
Zdecydowano się też na ograniczenia w zakresie targetowania bardzo małych grup wyborców. Jeśli reklama nie jest powiązana z żadnym konkretnym procesem wyborczym, w przypadku wykorzystania kombinacji dwóch lub więcej ww. danych targetowana grupa powinna liczyć przynajmniej cztery promile populacji danego państwa i co najmniej 50 tys. osób. Platformy, dokonując optymalizacji targetowania, nie będą mogły wykorzystywać żadnych dodatkowych danych (tj. własnej wiedzy o użytkowniku lub użytkowniczce, zgromadzonej np. dzięki śledzeniu ich aktywności) – ostateczna grupa osób, której zostanie wyświetlona reklama, będzie musiała zostać losowo wyłoniona ze wszystkich spełniających kryteria targetowania. Danych, którymi użytkownicy dzielą się używając danej platformy (np. publikując w niej treści), nie uznaje się za „dane przekazane” (provided data) i nie mogą być one wykorzystywane w celach reklamowych.
Parlament Europejski chce, by personalizowanie reklam politycznych było możliwe tylko, gdy osoba świadomie wyraziła na to zgodę. Wprowadzono jednocześnie ograniczenia w zakresie wykorzystywania przez platformy różnych technik manipulacyjnych służących „wyłudzeniu” takiej zgody, a także zobowiązano platformy do zapewnienia „uczciwego” (fair and reasonable) dostępu do serwisu dla osób, które nie zgodzą się na przetwarzanie ich danych do celów wyświetlania reklamy politycznej.
Źródło:
- MEPs vote for tougher rules on political advertising, https://www.europarl.europa.eu/news/pl/press-room/20230130IPR70208/meps-vote-for-tougher-rules-on-political-advertising
- Aktualności PE, https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20230202STO71504/dlaczego-nowe-przepisy-ue-dotyczace-reklamy-politycznej-sa-wazne
- Parlament Europejski zagłosował za reklamą polityczną bez manipulujących algorytmów, https://panoptykon.org/dane-behawioralne-reklama-polityczna-prawo-UE
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
Wybory do PE już 9 czerwca 2024 r.
2024-06-06 11:30Powołanie Rady Ministrów w świetle Konstytucji
2023-09-01 10:00PKW publikuje oficjalne wyniki wyborów do Sejmu i Senatu
2023-10-17 17:00Inspekcja Handlowa rozpoczęła masowe kontrole sklepów
2023-01-16 16:00Reforma POZ - jakie badania zleci lekarz rodzinny?
2022-07-11 10:00