Źródło grafiki: https://pixabay.com/photos/leaf-heart-green-shadow-play-547400/
Cztery firmy z branży transportowej oraz e-commerce usłyszały zarzuty stosowania greenwashingu, czyli pseudoekologicznego marketingu wprowadzającego konsumentów w błąd co do rzeczywistego wpływu na środowisko świadczonych przez nich usług.
Greenwashing, potocznie określany mianem "ekościemy" to nieuczciwa praktyka wprowadzająca konsumentów w błąd. Przedsiębiorca stosujący greenwashing przekonuje kupującego, że jego produkty bądź usługi są bardziej ekologiczne niż w rzeczywistości. Jednak - jak wskazuje UOKiK - zielone hasła nie mogą być pustymi obietnicami. By przedsiębiorca nie naraził się na zarzut greenwashingu przedstawiane twierdzenia musi poprzeć faktami.
Sadzenie drzew … które już rosną, automaty do odbioru paczek … redukujące dwutlenek węgla, kalkulator emisji CO₂ … pomijający istotne dane – na te kwestie zwrócił uwagę Prezes UOKiK. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, hasła takie jak „zielona flota”, „zeroemisyjny” czy „neutralny dla środowiska” opierały się na niepełnych danych lub dotyczyły jedynie fragmentu działalności. Z kolei przekazy takie jak „sadzimy drzewa” opierały się na warunkach, o których konsumenci nie byli informowani w sposób jasny i zrozumiały. Długofalową - zdaniem UOKiK - konsekwencją nieuczciwych działań przedsiębiorców stosujących greenwashing może być zniechęcenie konsumentów do wyboru produktów i usług mających rzeczywiście neutralny bądź pozytywny wpływ na środowisko. Zniechęca to także rzetelnych i odpowiedzialnych przedsiębiorców, wdrażających ekologiczne i często kosztowne rozwiązania na rzecz środowiska, do podejmowania proekologicznych działań. Jeśli zarzuty Prezesa UOKiK się potwierdzą, czterem spółkom (Allegro Polska, DHL eCommerce Poland, DPD Polska i InPost) grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. obrotów za każdą zakwestionowaną praktykę.
UOKiK stawia również na edukację. W kontekście stosowanych powszechnie praktyk marketingowych, Urząd przygotował krótki poradnik, "jak nie dać się złapać na ekościemę". Między innymi ostrzega w nim przed pustyki hasłami wskazując, że uczciwe deklaracje środowiskowe „eko”, „naturalny”, „przyjazny dla środowiska” powinny być poparte konkretnymi danymi. Zaleca my konsumenci zwracali uwagę, czy przedsiębiorca podaje: nazwy materiałów, procentowy udział składników, źródło pochodzenia. Ich brak może bowiem świadczyć o greenwashingu. Dodatkowo UOKiK podkreśla, że hasła typu „bardziej eko niż inne” nie mają wartości, jeśli nie wskazują jasno, do czego konkretnie odnosi się porównanie.
Nie od dziś wiadomo, że na wybór konsumentów może mieć wspływ również oprawa graficzna i stosowany jako dominujący kolor. Jak trafnie zauważa Urząd, kolor zielony, grafiki z liśćmi czy ikony planety często są jedynie elementami estetycznymi sugestywnie wpływającymi na percepcję, nie zaś dowodem na ekologiczność produktu. UOKiK uczula także na sytuacje, w których firma przemilcza fakty. Jak podkreślono, jeśli przekazy promują wyłącznie pozytywne dane, pomijają istotne kwestie np. emisje z innych obszarów działalności, to możemy mieć do czynienia z greenwashingiem.
Źródło:
Komunikat, https://uokik.gov.pl/ekosciema-prezes-uokik-stawia-zarzuty-allegro-dhl-dpd-i-inpost
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie
Obligatoryjny KSeF wejdzie w życie z opóźnieniem
2024-05-01 10:15Blockchain zapewni unikatowość weksla elektronicznego
2024-04-22 12:12SN: Sklep internetowy może być przedsiębiorstwem
2024-06-22 15:23Prawo przedsiębiorcy do błędu
2022-03-11 20:48