Źródło grafiki: https://pixabay.com
Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa z zarzutami UOKiK. Wszystko przez sylwestrowy konkurs SMS'owy, który - zdaniem UOKiK - mógł wprowadzać konsumentów w błąd.
UOKiK ustalił, że organizatorzy sylwestrowego konkursu – Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa mogli wprowadzić konsumentów w błąd co do zasad, kosztów uczestnictwa w konkursie, jego przebiegu oraz możliwych do zdobycia nagród. Zarzuty odnoszą się zarówno do treści komunikatów słownych i graficznych przekazywanych podczas audycji z sylwestrowego koncertu przebojów, jak również treści wiadomości SMS, które dotyczyły przebiegu konkursu i były rozsyłane do uczestników w trakcie jego trwania.
Konsumenci, którzy 31 grudnia 2021 r. oglądali transmitowany na żywo koncert sylwestrowy Telewizji Polsat, mogli wziąć udział w konkursie SMS „Wygraj 100 000 zł lub auto oraz nagrody dodatkowe”. Jak ustalił UOKiK, prowadzący program zapewniali: „wystarczy, że wyślecie SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370”, „dzisiaj gracie o jeden z tych czterech eleganckich samochodów”, „dzisiaj wieczorem dzwonimy wyłącznie do zwycięzców”. Zachęta do wysłania wiadomości SMS pojawiała się także na dole ekranu, wraz z dopiskiem „Reg.txt.str.463”.
Urząd ustalił również, że wbrew przekazom wysłanie pojedynczej wiadomości SMS (koszt 3,69 zł) nie umożliwiało udziału w grze o przewidziane nagrody, miało jedynie charakter zgłoszeniowy. Dopiero odesłanie odpowiedzi na dodatkowe dwa płatne SMS-y (o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy) pozwalało na udział w kolejnym etapie konkursu. W rzeczywistości w noc sylwestrową konsumenci nie mogli jednak zdobyć obiecywanych nagród głównych. Wiadomość z zadaniem finałowym dostawali dopiero 5 stycznia 2022 r. i wtedy musieli wysłać kolejną, czwartą już wiadomość SMS (łącznie wydali więc 14,76 zł). Odpowiedzi na otrzymywane 31 grudnia i 1 stycznia SMS-y umożliwiały udział w grze o nagrody sylwestrowe i niespodzianki, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji. Wskazana zaś w komunikacji podczas programu strona 463 Telegazety odsyłała do całego spisu regulaminów i trzeba było wykonać kolejne działania żeby znaleźć odpowiednie zapisy.
Problem SMS'owych konkursów istnieje od dawna, a niejasne zasady i pojawiająca sie żądania wysyłania dodatkowych, płatnych wiadomości tekstowych stały się powszechną praktyką. Tymczasem jak podkreśla UOKiK, konsumenci mają prawo wymagać, aby kluczowe informacje dotyczące zasad konkursu, możliwych do zdobycia na poszczególnych etapach nagród i kosztów związanych z uczestnictwem były jednoznaczne i nie wprowadzały w błąd. Jak wskazuje Urząd w rozpoznawanej sprawie, konsumenci muszą mieć pewność, że mogą polegać na tym, co prowadzący przekazują im w trakcie programu na żywo – na tej podstawie podejmują decyzję dotyczącą swojego udziału w konkursie i wydatkowania pieniędzy na ten cel. Podobnie jest z konkursowymi wiadomościami SMS - ich treść powinna być jasna i zrozumiała dla konsumentów. Gdyby od razu wiedzieli, że gra wymaga od nich podjęcia dodatkowych czynności i wydania większych środków, mogliby nie zdecydować się na uczestnictwo.
Jeżeli zarzuty UOKiK potwierdzą się, Telewizji Polsat i spółce Teleaudio Dwa grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.
Źródło:
komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/
Treści publikowane w Serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło.
Zawód psychologa wymaga ustanowienia nowych ram prawnych
2024-07-05 09:46Chemia w produktach - Inspekcja Handlowa opublikowała raport
2024-10-05 08:00Czternasta emerytura w 2024 roku
2024-05-29 07:42Bon energetyczny w drugiej połowie 2024 r.
2024-04-24 09:58Turysta mądry po szkodzie. Webinar UOKiK już dziś
2022-09-15 08:50Rząd zmienia ustawę o rachunkowości
2024-02-28 21:58Podróżne ABC, czyli jak nie stać się przemytnikiem
2022-06-26 07:00