Wieczna promocja u podstaw zarzutów UOKiK

artykul

Wieczna promocja to marketingowy sposób prezentacji cen regularnych, które nie oferują rzeczywistych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd.

Sklepy online w ogniu zarzutów UOKiK

Prezes UOKiK przedstawił zarzuty dwóm sklepom online, które - jego zdaniem - wprowadzały konsumentów w błąd. Zarzuty oparte są na praktyce sklepu sugerowania ograniczonego czasu trwania promocji, podczas gdy towary były oferowane w cenach promocyjnych przez cały czas. Jak wskazuje UOKiK, konsument odwiedzający internetowe sklepy born2be.pl i renee.pl widział, że może skorzystać z promocyjnej oferty i dzięki wpisaniu specjalnego okolicznościowego kodu dokonać zakupu po niższej cenie. Kody rozpowszechniane były wraz z komunikacją specjalnych okolicznościowych obniżek, np. „szalona środa”, „tydzień urodzinowy”, „noc zakupów”, „extra -40% na wszystko z okazji 11 urodzin Renee! Kod: BDAY”.

Jak wskazano w komunikacie prasowym, kupujący mógł odnieść wrażenie, że jedynie w danym, konkretnym momencie może kupić towar w wyjątkowo korzystnej, tj. obniżonej cenie, podczas gdy w rzeczywistości poddawany był manipulacji i sztucznej presji, bowiem promocje na stronach tych sklepów nie kończyły się nigdy. Po zakończeniu okresu obowiązywania akcji promocyjnej, na stronie pojawiał się nowy (lub ten sam) kod rabatowy i rozpoczynała się kolejna promocja oferująca podobną korzyść. Ponadto, na górze stron zamieszczony bywał zegar, który odliczał czas do końca promocji, co jeszcze zwiększało wrażenie, że specjalna oferta jest ograniczona w czasie. Po skończeniu czasu promocji następował reset i czasomierz rozpoczynał odmierzanie czasu kolejnej udawanej oferty specjalnej. 

UOKiK: Wiecza promocja to marketingowy sposób prezentacji cen regularnych

Zdaniem UOKiK, wieczna promocja to nie promocja, lecz  marketingowy sposób prezentacji cen regularnych, które nie oferują rzeczywistych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd. Jak wskazuje Prezes UOKiK, proces decyzyjny konsumenta nie powinien podlegać żadnym naciskom czy działaniom o charakterze socjotechnicznym.

Należy również zauważyć, że obecnie ponad 77 proc. polskich internautów korzysta ze sklepów online, a najczęściej kupowane produkty to odzież, akcesoria oraz obuwie. Wykorzystywanie mechanizmów opartych na wiedzy dotyczącej zachowaniach użytkowników, by wpływać na ich decyzje jest działaniem nie tylko nagannym, ale naruszającym przy tym interes konsumenta. 

Dark patterns

Dark patterns to praktyki wykorzystujące wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje. Stosowane w aplikacjach i na stronach WWW, np. w e-sklepach, wymuszają niezamierzone lub niechciane działania konsumentów.Kontrola Komisji Europejskiej i sieci Consumer Protection Cooperation, w tym UOKiK, wykazała, że prawie 40 proc. z 399 e-sklepów różnych branż stosowało co najmniej jedną z trzech sprawdzanych dark patterns: fałszywy liczniki czasu, zwodniczy interfejs, ukrywanie informacji. W szczegółowym raporcie wskazano, że:

- 42 strony internetowe korzystały z fałszywych liczników odmierzających czas i podawały terminy zakupu konkretnych produktów.
- 54 strony internetowe skłaniały konsumentów do dokonania konkretnego wyboru – od wykupienia abonamentu po zakup droższych produktów lub wybór danego rodzaju dostawy – za pomocą grafiki lub opcji wyboru języka.
- na 70 stronach internetowych ważne informacje były ukryte lub mniej widoczne dla konsumentów; chodziło m.in. o informacje dotyczące kosztów dostawy, składu produktów lub dostępności tańszej opcji; na 23 stronach internetowych ukryto informacje w celu skłonienia konsumentów do wykupienia abonamentu.

Akcja kontrolna objęła również aplikacje na 102 ze skontrolowanych stron internetowych, z których 27 stosowało także co najmniej jeden z trzech rodzajów zwodniczych interfejsów.

 

Źródło:

- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19471
- komunikat prasowy KE, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_23_418

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej