UOKiK ukarał Amazon. Choć decyzja jest nieprawomocna, jej wysokość może robić wrażenie.
Jak informuje UOKiK, decyzja Prezesa Urzędu dotyczy spółki Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu, która jest jednym z przedsiębiorców sprzedających na platformie Amazon.pl. Zdaniem Urzędu, działanie spóki wypełniało czyny z zakresu wprowadzania konsumentów w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów dotyczących usługi „Gwarancja Dostawy”.
Jak ustalił UOKiK, konsument, który zamówił produkt na platformie Amazon.pl i za niego zapłacił, w wielu przypadkach mógł go nie otrzymać, co potwierdzają sygnały od konsumentów, a także reklamacje składane do przedsiębiorcy. Przykładowo, jak ustalono w toku postępowania, spółka wielokrotnie anulowała zamówienia złożone na popularne czytniki e-booków.
Konsumenci zostali wprowadzeni w błąd nieprawdziwymi informacjami o dostępności produktów i czasie dostaw, co stanowi niezgodną z prawem praktykę dark patterns. Jak podano w komunikacie UOKiK, przy składaniu zamówień może być widoczny licznik wskazujący kiedy produkt dotrze do konsumenta, o ile złoży on zamówienie w określonym terminie. Przy niektórych produktach prezentowana jest też liczba dostępnych sztuk (np. liczba dostępnych sztuk: 2; „Zamów w ciągu 2 godz. 38 min.”). Jak wskazuje UOKiK, tak przekazywane informacje nakładają na konsumenta presję do jak najszybszego złożenia zamówienia, aby zagwarantować sobie, że otrzyma produkt. Jak wykazało postępowanie, Amazon nie dotrzymuje tych terminów w przypadku części zamówień. Wysyłka części produktów nie jest możliwa lub może być opóźniona z uwagi np. na to, że nie ma ich w magazynie. Amazon traktuje podawane przez siebie dane o dostępności i terminie wysyłki jako orientacyjne, jednak sposób ich prezentacji na to nie wskazuje. Konsumenci mogą dowiedzieć się o tym dopiero w warunkach sprzedaży na platformie.
Wątpliwości wzbudziła również usługa „Gwarancja dostawy”, którą oferuje Amazon. Usługa ta polega na tym, że w określonym czasie produkt ma dotrzeć do konsumenta, a gdy się tak nie stanie, konsument może zwrócić się o zwrot pieniędzy za dostawę. Jak ustalił UOKiK, konsumenci nie otrzymują przed złożeniem zamówienia informacji o zasadach tej usługi, a dostępne są one tylko na etapie podsumowania zamówienia - o ile konsument zdecyduje się zapoznać z kolejnymi odnośnikami określającymi szczegóły dostawy. Jeśli tego nie zrobi, może nie być świadomy swoich praw, nie zgłosić się po zwrot środków i ich nie otrzymać, gdyby doszło do opóźnienia w wysyłce. Informacja o „Gwarancji Dostawy” nie jest ponadto uwzględniona w potwierdzeniach, jakie otrzymuje konsument.
Prezes UOKiK uznał, że Amazon EU SARL naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Nałożona kara to ponad 31 mln zł (dokładnie 31 850 141 zł). Spółka musi także opublikować decyzję na swojej stronie i w swoich mediach społecznościowych. Należy jednak podkreślić, że decyzja nie jest prawomocna, a spółka ma możliwość złożenia odwołania do sądu.
Źródło:
Komunikat UOKiK, https://uokik.gov.pl/31-mln-zl-kary-dla-amazon
__________________________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
System kaucyjny obejmie nie tylko plastik
2022-07-23 10:36Kobiety - prawniczki, które przeszły do historii
2024-03-08 08:00Szczęśliwego Nowego Roku!
2023-12-31 12:50Ruszyły wypłaty z programu Dobry Start
2022-07-18 16:59Planujesz wakacje? Pamiętaj o EKUZ
2022-07-03 09:00