Rządowe Centrum Legislacji przedstawiło w dniu 30 lipca 2024 r. projekt nowelizacji Prawa o prokuraturze, który zmierza do uniezależnienia prokuratury od wpływów politycznych. Nowelizacja m.in. rozdziela urząd Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego.
Jednym z podstawowych założeń projektu jest ustanowienie prokuratury wolnej od ingerencji ze strony władzy wykonawczej. W tym celu projekt zakłada ustanowienie naczelnego organu prokuratury – Prokuratora Generalnego, który nie będzie złączony z funkcją Ministra Sprawiedliwości. Skutkiem tego rozwiązania, jak zapewniają projektodawcy, będzie odseparowanie prokuratury od administracji rządowej, ponieważ Prokurator Generalny, jako zwierzchnik wszystkich prokuratorów, nie będzie już narażony na ryzyko oddziaływania politycznego, w szczególności tego, którego źródłem mogą być struktury rządowe.
Prokuratora Generalnego będzie powoływać Sejm, za zgodą Senatu. Uchwałę w sprawie powołania Prokuratora Generalnego Sejm będzie podejmował bezwzględną większością głosów.
Projekt zakłada ustanowienie Rady Społecznej przy Prokuratorze Generalnym. Utworzenie tego organu ma być wyrazem dążenia przez ustawodawcę do uspołecznienia procesów zarządzania sferą publiczną i zapewnienia przedstawicielom społeczeństwa obywatelskiego udziału w sprawowaniu władzy.
Do zadań Rady Społecznej będzie należało wyrażanie stanowisk w istotnych sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania prokuratury. Kadencja Rady będzie wynosiła 4 lata. W jej skład wejdą:
1) osoba wskazana przez Naczelną Radę Adwokacką;
2) osoba wskazana przez Krajową Radę Radców Prawnych;
3) osoba wskazana przez Rzecznika Praw Obywatelskich;
4) osoba wskazana przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
5) dwie osoby wskazane przez Radę Dialogu Społecznego;
6) trzej przedstawiciele organizacji pozarządowych wskazani przez Radę Działalności Pożytku Publicznego.
Projekt zakłada także ustanowienie innego organu kolegialnego – Krajowej Rady Prokuratury. Rada będzie stała na straży niezależności prokuratorów. Zadanie to ma podkreślić wagę niezależności prokuratora jako wartości, która powinna podlegać ochronie i która wykazuje ścisły związek z prokuratorską bezstronnością. Projektodawcy podkreślają, że niezależność jest gwarancją zachowania obiektywizmu, natomiast obiektywizm określa granice niezależności. Z tej racji należy dołożyć wszelkich starań, by chronić bezstronność i niezależność prokuratorów, zarówno na gruncie rozwiązań ustanawiających relacje pomiędzy nimi a ich przełożonymi, jak i w obszarze regulacji stricte ustrojowych, związanych z funkcjonowaniem gremiów, których zadania są nakierowane na ochronę tych wartości.
Członkami Krajowej Rady Prokuratury będą:
1) przedstawiciel wybrany przez zebranie prokuratorów Prokuratury Generalnej, będący prokuratorem;
2) przedstawiciele wybrani przez zgromadzenia prokuratorów w prokuraturach regionalnych, będący prokuratorami – po jednym z każdej prokuratury regionalnej;
3) przedstawiciel wybrany przez zebranie prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej;
4) przedstawiciel Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
5) przedstawiciel Marszałka Sejmu;
6) przedstawiciel Marszałka Senatu;
7) przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości.
Projekt dochodów i wydatków powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury Prokurator Generalny będzie przekazywał ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w celu włączenia go do projektu ustawy budżetowej, na zasadach określonych art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Unormowanie to nawiązuje wprost do konstrukcji statuującej tzw. autonomię budżetową niektórych instytucji publicznych. Rozwiązanie to ma stanowić dodatkowe zabezpieczenie samodzielność działania Prokuratora Generalnego i prowadzić do uniezależnienia go od organów władzy wykonawczej na etapie projektowania ustawy budżetowej.
Źródło:
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw wraz z uzasadnieniem, RCL – nr z wykazu UD95, https://legislacja.gov.pl.
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
Zapisz się do newslettera i odbierz darmowego ebooka
2023-08-29 09:12Nadzór nad NCBiR wraca do resortu nauki
2024-01-28 14:07Dzień Ojca -jaka jest jego historia?
2022-06-23 18:00Szczęśliwego Nowego Roku!
2023-12-31 12:50Wesołych Świąt!
2023-04-09 08:00Słodki kryzys jednak nie w Polsce
2022-07-22 13:00Wesołych Świąt!
2022-04-16 23:50Ruszył nabór wniosków o Dobry start
2022-07-01 17:40