Czy można zwrócić nietrafiony prezent?

Czy można zwrócić nietrafiony prezent?

Źródło grafiki: https://pixabay.com/photos/christmas-background-4669449/

Boże Narodzenie to czas, w którym najbliższych obdarowujemy podarkami. A co jeśli prezent okaże się nietrafiony?

Nietrafiony prezent przedmiotem badań ekonomistów

Nietrafiony prezent nie jest niczym nadzwyczajnym. Joel Waldfogel - amerykański ekonomista -  wykazał, że aż 18 procent kupionych prezentów w USA to prezenty nietrafione. Ten sam autor w swojej książce "Scroogenomics: Why You Shouldn't Buy Presents for the Holidays", niczym prezentowy Grinch, początkowo burzy nasze ukochane tradycje świąteczne, udowadniając nieefektywność ekonomiczną "procesu obdarowywania", by następnie przekonywać, że istnieją lepsze formy wyrażania uczuć.

Waldfogel argumentuje, że nasze praktyki dawania sentymentalnych podarków często prowadzą do niedopasowanych prezentów, zmarnowanych zasobów, a nawet znacznego obciążenia gospodarki. Zamiast jednak wywoływać w nas poczucie winy czy gasić świąteczny entuzjazm, „Scroogenomika” nawołuje do racjonalnego, ponownego przemyślenia tego, w jaki sposób wyrażamy naszą hojność, zachęcając jednocześnie do rozważenia innych - alternatywnych oraz bardziej znaczących i skutecznych form okazywania uczuć. 

Skoro więc nietrafiony prezent nie jest niczym niezwykłym, zastanówny się zatem, czy na gruncie prawa możliwe jest, by z rzeczy zbędnej stał się on przedmiotem pożądanym.

Jak zwrócić nietrafiony prezent?

Odpowiedź na powyższe pytania wymaga podziału prezentów na dwie kategorie: kupowanych stacjonarnie oraz  zakupionych online. 

Prezent kupiony stacjonarnie możemy zwrócić, ale o wiele trudniej niż prezent kupiony online. Zwrot prezentu bez powodu zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy. W tej sytuacji sklep ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania lub metek. Sklep nie ma również obowiązku zwrotu gotówki. W zamian za nietrafiony prezent, sprzedawca może zaoferować wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

Prezent kupiony przez Internet można zwrócić bez powodu, o ile nie upłynął ustawowy termin. Przy zakupach online obowiązuje konsumenta 14-dniowe prawo odstąpienia od umowy. Konsument ma zatem prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 14 dni kalendarzowych liczonych od momentu wejścia w posiadanie rzeczy lub dnia zawarcia umowy na wykonanie usługi. Sprzedawca może wstrzymać się z dokonaniem zwrotu pieniędzy do momentu otrzymania rzeczy z powrotem bądź do chwili otrzymania dowodu wysyłki. W ramach dobrej woli niektórzy sprzedawcy oferują dłuższy okres na odstąpienie od umowy. Sprzedawca powinien zwrócić koszty dostarczenia rzeczy do konsumenta (o ile zwracamy wszystkie produkty z danego zamówienia). Koszt przesyłki zwrotnej ponosi konsument (chyba że nie został o tym poinformowany lub sprzedawca umożliwia mu dokonanie bezpłatnego zwrotu).

Prezenty, których nie zwrócimy

Nie wszystkie prezenty możemy zwrócić. Wykluczony jest zwrot:

- towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia (np. artykuły spożywcze)
- towarów wyprodukowanych wg specyfikacji konsumenta lub wyraźnie zindywidualizowanych (np. meble na wymiar, garnitur szyty na miarę, biżuteria z wygrawerowaniem)
 - zapieczętowanych towarów, które nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub  ze względów higienicznych, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. towary lecznicze, chusteczki nawilżane)
 - zapieczętowanych nagrań dźwiękowych, nagrań wizualnych lub oprogramowania komputerowego,  których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu
 -  usług w zakresie zakwaterowania (innych niż do celów mieszkalnych), przewozu rzeczy, najmu samochodów,
 -  gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi,
 -  jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi.

A co jeśli prezent ma wady?

Niekiedy zdarza się, że otrzymany prezent będzie wadliwy. Wówczas mamy do czynienie z procedurą reklamacji. Konsument ma prawo do reklamacji, jeżeli kupiony towar jest niezgodny z umową. Podstawą reklamacji mogą być regulacje dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową albo gwarancja (o ile została udzielona).

Należy pamiętać, że to do konsumenta należy wybór podstawy składania reklamacji – przedsiębiorca nie może tego narzucić lub zmienić decyzji konsumenta.

Niezgodność towaru z umową

Niezgodność towaru z umową to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnionym brakiem zgodności towaru z umową. Jeżeli konsument składa reklamację na tej podstawie, podmiotem odpowiedzialnym jest sprzedawca i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne.

Jeżeli kupiony towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć reklamację, w której określi swoje żądanie dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową – przez naprawę lub wymianę – lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków – przez obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową jest obowiązkowa i dotyczy wszystkich towarów.

Gwarancja

Gwarancja to druga – obok niezgodności towaru z umową – podstawa złożenia reklamacji. Jest to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta. Gwarantem może być nie tylko producent, ale również importer, dystrybutor oraz sprzedawca. Okres ochrony gwarancyjnej zależy od woli gwaranta. Jeżeli go nie określił, przyjmuje się, że okres ten wynosi 2 lata – licząc od dnia, w którym wydano towar konsumentowi.

Jeżeli gwarant wymienił wadliwy towar na nowy lub dokonał istotnych napraw, termin gwarancji biegnie od nowa od chwili dostarczenia klientowi wymienionego lub naprawionego produktu. W przypadku wymiany pojedynczej części należącej do reklamowanego towaru czas gwarancji biegnie od nowa w odniesieniu do tej części, np. wymienionej karty graficznej w komputerze.

W innych przypadkach – np. gdy reklamacja w zakresie wymiany lub naprawy nie została uznana przez gwaranta albo konsument żądał od gwaranta działań innych niż wymiana i naprawa – okres trwania gwarancji wydłuża się o czas, przez który konsument nie mógł korzystać z towaru w związku ze złożoną reklamacją.

 

>> Czytam też: Jak Polacy kupują prezenty?

 

Źródło:

 Joel Waldfogel , "Scroogenomics: Why You Shouldn't Buy Presents for the Holidays", https://www.bookey.app/book/scroogenomics

Prawa konsumenta, https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/

_____________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie

 

>>Powrót do artykułów w: Rodzina

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej